söndag 5 juni 2011

lurad på tuff tuff tåg

Två dagar in på mina nya år och jag känner mig äldre än någonsin. Vilket jag ju också är. He he.
Fast det beror inte på mina jordsnurr (åh, minns ni -jag är en tjej på xx jordsnurr som söker brevkompisar?) runt solen utan mest helt enkelt på min runda, eller resa hem idag.
SJ.
Så bajs.
I tid hurra, men med trasig hiss (sjukt ofta och inga rulltrappor -hallå! vi pratar om centralstationen i ett I-lands huvudstad) till spår 11 så vi fick släpa mer än vi orkade för att sedan få skäll för att vår vagn tog för mycket plats och var en säkerhetsrisk. Var ska man ha den då?
-Vagnplatsen är full av väskor, sa jag
-Det är ingen plats för vagnar, det är ett utrymme för bagage, fick jag veta.
Hmm ok.



Tror bestämt att vagen på bilden är... just en vagn?
Eller så har jag i alla tider blivit fullständigt grundlurad.

Men barn och vagnar bör ju få resa med oss på något sätt, även på tåg kan jag tycka och att det inte finns plats för dom är deras (SJ's) problem, som visserligen blir vårt, för fy gatan vad jag kokar av sånt där.
Älskar ju att åka tåg!
I tanken.
Både vad gäller tufftuffandet, möjligheten att röra sig, ta en fika och så miljöaspekten i det hela, ja framförallt den kanske (heja för alla de som tar tåget!) men nu blir det till att kolla efter bil på blocket. Fullständigt orimligt egentligen att behöva fundera på hjuldriven farkost när man inte behöver den. Så ofta. Om ens alls hade tågvarianten fungerat
Men jag, vi, har snart inte energi nog att kunna göra på annat sätt, än eget -på hjul.

Imorgon är det 6 juni. Helgdag och fest. Jag är förvirrad, kanhända av trötthet och har hela dagen om och om igen trott att vi redan är där. Men nu är det söndag och festen är imorgon.
Grattis i förskott!
Kram och god natt.

5 kommentarer:

Charlotte sa...

Ja visst är det tröttsamt! Alltid är man i vägen med barnvagn och ingen vill hjälpa till.. Har också två barn, men ingen bil..
Tack för en fin blogg om ert liv! Läste om dig i mama med tårar i ögonen.
Kram från en för dig okänd läsare - Charlotte

marresmamma sa...

Åh, jag minns! Bullenvibbar! Men apropå tåg, jag skulle beställa biljetter till mig, bebis och vagn o bad uttryckligen om plats till barnvagn. men nej, det kunde man inte se vart det fanns plats för barnvagn. Alltså, inte ens kundtjänst kunde se det. Illa. För jag vill ju kunna lägga bebis i vagnen om jag ska resa i sex timmar... Förresten, fin artikel i mama! Du är för övrigt så vacker!!!

Anonym sa...

SJ:s service är fantastisk. Barnvagnar - nää. Cyklar - nää. Rullstolar - nää. Hjälp av och på tåget antingen med barn eller som rörelsehindrad - nää.
Och sen hissarna framför allt på Centralen i Stockholm och f-n tro´t, men är det något speciellt med hissen till spår 11 för den är väldigt ofta "ur drift"? Och så har det varit i åratal!
Kul att du tog bilden, som verkligen visar barnvagnsplats!
Annars gillar jag att resa med tåg - faktiskt, det är ett bekvämt sätt att resa. Men SJ och alla deras så kallade samarbetspartners måste nog ta och tänka till lite, så att dom kan börja stava till service också.
Jonna - ha en bra sommardag och kram till hela familjen! //Maggan1

Helene sa...

Håller med marresmamma, klart man borde kunna boka barnvagnsplats på tåget. Det finns ju rullstolsplats (jo jag vet att det inte är helt lätt för dem att genomföra en resa heller, men det finns i alla fall i teorin rullstolsplatser). Din bild var f ö intressant. Jag tolkar den som att barnvagnar och resväskor ska samsas om utrymmet.

Rut sa...

Håller fullständigt med, det är verkligen en pers att åka med barn och vagn på tåget.
En ide om man inte använder bilen ofta är att hyra de gånger man behöver. det kan löna sig. Och så slipper man alla reparationer och service och besiktning och skatter och försäkring etc etc