tisdag 11 mars 2008

jahaja

Vin är tydligen ok nu. Att dricka när man ammar. Jag vet inte riktigt vad jag känner inför den nyheten. Eller uppståndelsen om och efter den. Jag vet bara att jag längtar så efter att någon gång få göra det, amma alltså och jag skiter fullständigt i om jag enligt något verk ska få smutta på vin samtidigt eller lite innan eller efter. Jag vill amma och ska bara göra det också! Avstår gladeligen från vin och vad som helst både under graviditeten och den efterföljande tiden, bara min bebis mår bra. Känns lite vanskligt, kan jag tycka, med de nya rekomendationerna, tänk om de ändras igen och det om ett par år åter blir skadligt att sippa vin? Känns tryggast att låta bli. Men jag är ju som jag är och gör som jag gör. Den som hurrar för de nya "reglerna" är inte det minsta sämre. Och har man rättat sig efter verkets förbud så är det väl inte konstigare att man rättar sig efter dessa nya ändringar och kan man samtidigt ha lite trevligt så... varför inte. Skål.

4 kommentarer:

elin sa...

Ganska intressant att det är ok för dej att dricka 1-2 glas vin när du ammar men det är inte ok att Marcus hade alkholproblem för några år sen?
Hm...
Vad svarar doktorn på den frågan?

Elin i Björken sa...

Oj, då det finns flera Elin som skriver här.

Hur som helst så måste det väl ändå var bäst om man avstår från alkohol när man ammar?

Elin i Björken

Anonym sa...

Ja.. amning är fantastiskt när den fungerar.

Jag tycker inte att man från myndighetshåll ska ljuga för folk och säga att det är farligt när det inte är det för det blir ju genomskådat för eller senare (som min pojkes skola där de säger till barnen att de inte får ha hockeybilder och pokemonkort med sig för att de kan halka på dem när det eg handlar om andra saker som barnen säkert skulle förstå och acceptera om man förklarde det för dem.)
Som jag ser det finns det två dåliga grejjer med de nya förhållningssättet till alkohol och amning. För det första så blir man ju mindre alert då man druckit om så bara litegrann. Alla har ju olika förmåga att känna vart gränsen skall gå och dra den på rätt ställe. För det andra så.. ja.. hur ska jag förklara detta nu.. Ta exempelvis det här med att det är bra för hjärtat med ett glas vin varje dag. En till mig närstående (som verkligen inte behöver det där vinet varje dag) försvarar sitt `dåliga mönster´ med just det lilla medicinska rådet. Jag menar att man kanske legitimerar ett (både för mor och barn) ohälsosamt alkoholbruk som kanske inte skulle ha förekommit med de gamla `förhållningsreglerna´. Samtidigt bör man ju inte typ.. idiotförklara människor som om de inte kunde ta ansvar för sig själva alls. Hoppas du förstår vad jag menar för det blev lite rörigt.

elin sa...

Jag menar bara att det är sån dubbelmoral från myndighetshåll.
Nu går myndigheterna ut och säger att det är ok att dricka vin när man ammar. Men har man en gång haft alkoholproblem så höjer myndigheten pekfingret och säger att då måste det vara dåligt för barnet att pappa har haft alkoholproblem men mamma kan ta ett glas vin när hon ammar?

eline