söndag 13 mars 2011

goda grejer

Det finns inget godis här. Direkt. I alla fall inte i min smak, vilket på sitt sätt är bra för då äter jag ju inga.
Men.
Det finns annat.
Jag vet inte om det är ett substitut för godis eller om jag skulle ha ätit både och om möjlighet fanns, är hursom helt galen i mina nyfunna vänner friterade vaniljkrämsbollar! Ni hör ju. Tänk vaniljbulle fast bara det som finns i. Bort med bulle alltså och ersätt med tunt friterat skal. Där har ni dem. Mina mumsiga vänner. Tur jag har lite karaktär kvar så jag går inte och äter på de jämt, men i tanken finns de med. Vi har ett superbra bageri runt hörnet och där finns förutom vaniljbollarna mycket goda småkakor, typ sådana vi känner som biscotti fast under namnet tozzetti. Och så lite annat gott. Deras pizza som man köper hektovis är också helt sanslöst god. Tunt, krispigt fast ändå tuggvänligt botten med tomatsås och mozzarella. Så gott. Sa jag det?

18 kommentarer:

Anonym sa...

En stilla undran varför har din son napp i munnen på nästan varje bild ?
Har det blivit en ful ovana hos hans föräldrar att stoppa in den i tid och otid ?

Anonym sa...

Usch o fy på dig som skriver om alla dessa godsaker ;-) känner hur saliven rinner till.....! Otur med duschen men du har ju vatten iaf ,inte helt utan men jag förstår dig,hoppas de fixar detta problem snart.Vad söt Milo är i hatten,dansar sjunger o klär ut sig,det bor en blivande entertainer i honom!Hälsningar från ett grått Bohuslän,Margreth

Anonym sa...

Mina stora fick inte äta socker innan de var fem år så ingen av dem visste vad godis eller kakor var (javadå jag var bara 17 och inga tänder i behåll knappt p.g.a. sockergalna föräldrar.) De är i 25-års åldern nu och ingen av dem har någonsin haft något hål. Så visst grundläggs det när de är små. Den här kullen... hm Undrar om man blir äldre och dummare. Men det gör ont i mig när jag ser lilla Milo som är så liten suga på alla dessa kakor och godis och glass. Var rädd om tandsebisslingarna. Ingen moraltant men det är inte kul med hål i tänderna. Hade inte en hel tand när jag var sju år. P.g.a all jävla saft och sylt och kakor och socker och skit min mor stoppade i mig. Behöver jag säga att jag var underviktig? Fick väl mer socker än vitaminer. Lår dem älska gurkstavar och morötter. Jag lovar de gråter inte när de är 10. Dessutom är det bättre för hela kroppen och knoppen. Barn blir lyckliga av socker men också beroende

Tovan sa...

ccHär tycks man tro att det är okej att besöka värdinnan på hennes blogg, och sedan bajsa på hennes vardagsrumsgolv. Tyvärr, INTE okej!

Anonym 1: Är det en ful ovana av dig att ställa dumma frågor i tid och otid? Tips: Lägg ner det otrevliga beteendet. Men en "hemlis" bara mellan dig och mig då: Det ÄR en tillfällighet att nappen finns på de bilder DU får ta del av, jo, det ÄR sant, men det är INTE för att reta dig, jag lovar!

Anonym 2: Det är tyvärr inte dina tänder som har tagit störst skada. Du har betydligt allvarligare själsliga och mentala skador. Att det gör ont i dig över att se ett lyckligt barn, med normala föräldrar som vet att borsta tänderna på sin älskling, äta något innehållande socker är en allvarlig skada, sök snarast hjälp. Det kan ju sluta med att du flyger på och brukar våld mot människor av annan åsikt om socker. Och självklart har du tagit stor skada om du inte ens i 17-års ålder begrep att borsta dina tänder! Normal ålder att helt klara av att sköta sina tänder är vid 12 år. Men jag kan trösta dig också. Socker är inte farligast för tänderna, (frukt)syra är betydligt skadligare. Ett tips; kolla upp hur dina egna barn mår efter din fanatiska inställning till socker. Inte omöjligt att de har smygätit socker hela uppväxten, men döm dem INTE för det! Tänk vad härligt att de inte har några hål i tänderna .

Anonym sa...

Hej,
hur har ni finansierat eran Rom-resa egentligen? Du brukar ju skriva att ni knappt har några pengar och du jobbar ju inte. Vems är lägenheten ni hyr/lånar?

Anonym sa...

Vaniljcremesbollarna lät urgoda! Undrar om man kan hitta sånt här? Hoppas ni har det fint!

Lina sa...

Kära Jonna, nu skriver du om ett väldigt kärt ämne för mig, dom där vaniljbullarna. ojojoj! Du kan inte lägga ut en bild på en?

Anonym sa...

Lev i nuet säger jag. Njut av dagen. Kärlek,god hälsa och glädje är det viktigaste i livet.
Det finns säkert tandborstar i Rom också...
Kram Louise

Anonym sa...

Åtminstone för några år sedan fanns det en glassbar som hette Della Palma ganska nära Pantheon som sålde smågodis. Långt ifrån samma smak som de som säljs i Sverige, men på den tiden hade de faktiskt även saltlakrits. Om du skulle bli jättejättesugen nång gång kan det vara värt att prova ;) Om inte annat så har de otroligt många sorters glass där.
Ett annat tips, om ni har tillgång till bil, är att åka till La Bianca som ligger utanför Tolfa (som ligger några mil norr om Rom, mellan Viterbo och Civitavecchia). Där finns en helt underbar restaurang, Meko, god och enkel mat. Deras pasta med karl johansvamp är absolut värd nån timme i bil :-)

Birgitta å Nyfikne Herrn sa...

Jonna! För det första: angåeende Milos napp, så kan jag tala om att mitt yngsta barnbarn använde napp till hon började skolan ( hon smygsög nog då med hihi)Och kan du tänka dig, det har blivit en ung söt sjuttonåring av henne! När vi pratade med henne, fick hon ta ut nappen, för vi förstod inte vad hon sa! Låt honom ha den; det är inte vi läsare, som ska lägga oss i det! Han lägger nog av utan våra pekpinnar!
Njut av det goda du, känner dofterna. Vår exmåg var konditor i Grekland, så vi vet vilka frestelser du utsätts för! Kramar♥

Anonym sa...

Åh,vad härligt att vara i Italien ! All denna goda mat och som du nu har upptäckt VANILJKRÄMSBOLLAR ojojoj låter ju mumsfillibabba säger då jag.Njut nu allt vad du orkar. Kijan

Nina sa...

Ojj vad vi har vandrat och varit på massa härliga turist och icke turist ställen. Imorgon drar vi på en vandrings tur till Vatikanen samt dom där broarna och tänkte kanske kolla in er "sida" av Rom lite mer.

patrik sa...

Tjena
Fin blogg du har.
Vill du kanske tävla ut en bebisbok?
http://www.bebisboken.se
eller på finska;-)
http://www.vauvakirja.com

Birgitta å Nyfikne Herrn sa...

Du anonyme, som undrar hur Jonna och Marcus finansierar sin vistelse i Rom: Det angår inte dig!
Bry inte din stackars hjärna med det! Oförskämt helt enkelt!!!!!!!

Anonym sa...

Det ligger säkert något i ddär me att inte äter socker, min åt inte heller socker som liten och är idag 27 och har inte haft ett enda hål...

Anonym sa...

Hej Jonna! Tack för besöken hos di ocj familjen. Jättefina ungar har ni, och han milopojken blir säkert en stor o duktig karl, även om han hade napp som liten. Vilka bekymmer folk har, det är katastrof i världen och någon har mage att fråga hur ni finansierar er resa. Jag blir häpen, s-t i allt och hoppas ni vinne en miljon eller mer så ni kan göra allt ni vill o mer därtill ;-) Strunta i folk, som måste klaga på allt, tyvärr finns det många. Ha det nu jätte jätte gott i Rom, hoppas jag kommer dit någon gång. Kramar till alla från mormor Solveig

Eva sa...

Du Anonyme som skriver den 14 mars "hur har ni finansierat eran Rom-resa egentligen? Du brukar ju skriva att ni knappt har några pengar och du jobbar ju inte. Vems är lägenheten ni hyr/lånar?"

Vad ofint skrivet ! :(
Jag tycker din kommentar är närgånget ifrågasättande på ett oarttigt sätt.

Ann Jolby Solander sa...

Du Anonym (jissus vad förvånad man blir) som har mage att fråga om famijens ekonomi, borde ställa sig i ett hörn och dra ner dumstruten över skallen.

Hur ohyfsad får man vara igentligen ? Inget du har med att göra ens.

Ett är jävligt säkert, det betalas INTE av dig iaf.