tisdag 15 mars 2011

varmt väder men less ändå

Igår 18 grader, jackan stannade hemma medan vi andra hade en superfin dag med massa spännande grejer som ni får ta del av mer senare...
Lite cliffhangerförsök där :-)
Idag 23 grader och även koftan åkte av. Helt sanslöst skönt. Senare i veckan ska det regna i och för sig men vad det är underbart när våren knackar på med hela näven. Och vår förresten, det är väl snarare junikänsla om man jämför med hemmavädret och det gör man lätt.

Jag är lite less och har inte så mycket blogglust just nu.
Det är egentligen inget jag vill tråka ut er vettiga med men det finns några få som förpestar och jag blir förbannad på mig själv som ens reagerar.
Och så blir jag bara mest förbannad.
Tiger ihjäl krypen så gott jag orkar men det är faktiskt riktigt tråkigt att veta att det finns idioter som kliver in och skriver att ens son måste vara missbildad som fortfarande har napp (!?!), att han är äcklig och annat skit. Detta om en dansant liten kille som är gladast och underbarast i världen! Jag ser och hör vart sånt kommer ifrån och det tröstar ju att det inte är annat än tragiska spillror som talar, men ändå. Att man har mage. Har lärt mig ta skit som kastas på mig och kan skratta åt det mesta ja hör (det är ganska komiskt ibland mitt i sin tråkighet), men när mina barn blir kallade saker börjar jag fundera vad det är för skräp som trampar runt här.
Och vadå?
På riktigt, vuxna människor, ni som bara stilla undrar eller ni som blir äcklade och förfärade -låt Milo få ha sin napp (vilket inte är hela tiden). Han är två år och gillar den. Syrrans ibland när han inte hittar sin egna. Hon är 7 månader och har nyss slutat med tutte så det finns oftast en napp i närheten för den som vill ha en. Detta är inget problem för oss så låt det inte bli ett för dig heller.
Så. Känns bättre nu. Skönt få ryta till ibland och få ut skiten.
Tack för det.

Varma kramar till er som förtjänar det!

40 kommentarer:

Anonym sa...

Heja dig. Stå på dig. Det är dina/era barn. Era val och beslut. Jag är glad att få vara med och följa er.

jess sa...

sjuka männsikor! de har ju uppenbarligen ingen aning om vad de pratar om, hoppas du kan släppa det och inte ta åt dig. De är så bittra att de inte kan unna andra att ha det bra, det handlar inte om dig utan om dom. stor kram!

Tina sa...

Vill bara säga VARMA KRAMAR till dig med! Förstår att det måste vara jobbigt att läsa sånt, men glöm inte att det är ert liv, era barn. Ni känner dom bäst och vet bäst vad som är bra för dom. Var trygga i det! Ska jag ha nån "nappåsikt" så går väl gränsen där vid 6 år....kanske :-)

Anonym sa...

Jag förstår att du blir ledsen och arg när du får sådana kommentarer men har man inget eget liv så måste man väl lägga sig andras...Jag hoppas att du kan bortse från det och fortsätta ditt bloggande så vi andra kan följa med på er resa..vi var själva i trastevere i maj förra året då vi firade 25-årig bröllopsdag och det var helt underbart tyvärr lite kort med tid men man hann med ganska mycket på 4 dagar trots allt...Njut nu av er vistelse i Rom och ta hand om varandra...
Kram/Lotta

Helene sa...

Jag blir så ledsen och ARG när jag läser att du fortfarande får äckliga kommentarer av idioter! Tänk så här att de inte har nåt liv. Eller nån hjärna. För det första ska de ge f*n i om Milo har napp eller inte. För det andra är det inget konstigt alls att en tvååring har det. Fattar att du är less men låt inte idioterna vinna. Stor kram!

Anonym sa...

Njut så mycket ni orkar av våren och värmen, det är ni väl värda!!!
Låt inte andras ord på något sätt förstöra för er. KRAM Susanne

Anonym sa...

Då är min dotter också äcklig då som har napp fast hon snart är tre år!
Och sonen min, han hade tummen tills han var minst sex år!!
Idioter finns det överallt tyvärr!
Ni har otroligt söta och fina barn Jonna!!

Och dansintresset har han ju ärvt efter BÅDA sina föräldrar!!

Stora kramar Tess W

Jeanette sa...

Hej Jonna!
Det finns så många knäppa mskr där ute så bry dig inte om det. Jag förstår att du inte vill publicera de, men att det ändå gör lite ont. Tänkte på Anton Hysen som kom ut som gay i veckan och fotbollskanalen fick stänga ned kommentarerna för han fick så många "hatmail". Helt otroligt. Som tur är tror jag de goda människorna överväger.

Anonym sa...

Äh! Napp e de bästa som någonsin uppfunnits! Låt kidsen ha dom om dom e trygga med! Herregud tids nog vill dom inte se den! Stå på dig Jonna!!!

Anonym sa...

Ja herregud vad många förståsejpåare det finns, förstår om du blir trött. Skit i dem och njut av semestern. Ät en extra glass också, alltid retar det nån Kram A

Ida sa...

Kram!

Alice sa...

Jonna, det var säkert en sådan person som skriver dessa kommentarer. (Kolla länken)
http://www.fulheten.com/serie_hejhatare.html

Anna-K sa...

Ni verkar ha det skönt - längtar efter värme här, efter 4-mån. vinter med snö o kyla.Men våren är nog på gång - termometern visar + 5. Fina bilder på din fina familj. Hoppas ni får flera varma o sköna dagar.

SOFIA sa...

det är klart att killen ska få ha sin napp!!! det finns ju de barnen som är uppåt 4-5 år o har napp, då kan man börja reagera men INTE när de bara är 2!!!!
fortsätt med napp!!!!!

Kram

Öländskan sa...

HEJ Åh vad arg jag blir över att någon kan skriva elaka kommentarer.Varför läser man då. Jag tycker det är så roligt att följa er och är så tacksam att ni delar med er, ja riktigt bjuder in oss som era gäster. Ha det så bra och stor kram mysiga familjen.

StefanLarsson sa...

Avundsjuk på er nu Jonna..här (jönköping) är det just nu två minusgrader...fast ni har haft mer regn...såg jag på sändningen från derbyt.
Hakan faller mot knäna när jag läser vad folk (nej inte folk utan fä) skrivit..att ens kunna komma på såna tankar...
Kanske felet ligger där...de kan inte tänka...personligen skullen jag hellre ha napp i vuxen ålder än sakna hjärnceller...en sån där gammal klassisk "vad-skulle-du-välja-pest-eller-kolera"-fråga.
Ha det bäst där nere alla 4.
Kram på er!

petrifiedinpink (Maria) sa...

Vår Olle fyller tre år om två veckor och han petar gärna in nappen så fort tillfälle ges. Den skall väl snart bort, men herre jösses, det finns väl värre saker här i livet. Strunta i alla dessa idiotiska kommentarer som säger mest om de som skriver dem.

Kram Maria

Anonym sa...

Det finns så många experter som tycker si och så. Njut av värmen, här blir det mer snö till helgen. Hälsningar från Karin som fryser

Anonym sa...

Vet du, du är din egen lyckas smed.

Ta ett djupt andetag och radera sådant du inte behöver eller vill ha i ditt liv. De har inte där att göra. Ge dem ingen plats.

...och se Eat love Pray...!

/EvelinaKarenina

Anonym sa...

Skickar en stor kram till dig Jonna. Ledsen jag blir att läsa hur vissa människor beter sig mot andra.
Jag brukar vara här och läsa, har bara kommenterat någon gång tidigare.
Milo är en underbar kille. Har hört honom när du lagt upp filmsnuttar. :) Jag kan inte se nämligen. det är så roligt att få läsa om honom och Mimmi.
Jag har en son på fyra år själv. fick nu i feb ett tidigt missfall. det värsta och sorgligaste jag varit med om. Har tänkt mycket på dig och Marcus som förlorat två barn sent under graviditeten.
Läste Svarta vykort i höstas och blev verkligen omskakad och berörd när jag läste den, tårarna rann många gånger.
Hoppas ni får en underbar tid i Rom.
Kram till hela familjen från Ulrika.

Malin A sa...

Mäh, vaddå de flesta barn som använder napp (eller tutte som vi säger häruppe:)) har väl det längre än så!? Min dotter gav sin till jultomten när hon var 3 år och 3 månader och då var det liksom dags kändes det som. Men som sagt, allt sker tids nog (varför ska alla stressa upp sig för allt?) och två är ABSOLUT inte onormal nappålder!

Annie sa...

Bra rytet! Barn brukar väl mig veterligen ha napp tills de är runt 4 år sen skickar man dom till alla Tomtebarnen:-) Så gjorde vi och det fungerade alldeles utmärkt!

Ni har två underbart vackra solstrålar så ta ingen skit från sjuka ensamma elakingar!

Önskar er den bästa av dagar nere i södern!

Unknown sa...

Helt riktigt, du skall egentligen inte bry dig. Fast det är svårt, man tar sånt personligt.
Det är inte för deras skull du skriver, du skriver för vår skull. För alla oss som tycker om att läsa dina ord. Som följer dig i din vardag och din fest. Å som tycker om dig och din familj!
Fortsätt skriv och var inte ledsen.

Anonym sa...

vi är många fler som tycker att ni är en jättefin familj som vi gläds över att få följa. men det finns ju en del galna människor som behöver slänga skit på andra för att själva må bra, det är synd om dom och jag hoppas att det inte ska få förstöra för dig och er. ha det istället fantastiskt i rom, det är nog bästa hämnden.

ingy sa...

Hoppas ni kan njuta av er Italien-vistelse, försök att ignorera dom!

Jag är så avundsjuk, är så ressugen..! Men nu tittade iaf solen fram (trots att den inte skulle det idag) och då blir man genast lite gladare ;)

Kram!

Maria sa...

Min stora tjej fyller tre år på lördag. Hon har fortfarande napp och är inte mogen att sluta med den än! Inget som helst fel med det!

Lisa sa...

Åh, härligt med vårvärme. här var -12 i natt...

Jag kan också tycka att nappen kan man vara utan när man går på sina egna ben ute... MEN det bestämmer ni själva!!! Ingen har med det att göra. Mina ungar hade napp länge men sällan ute och var vi ute så skulle de sitta i vagnen för att få ha nappen. Har dessutom fått höra från tandläkaren att nappen gjort att min dotters medfödda underbett gått tillbaka... :) Ha're gott!

Hanna sa...

Hej! Brukar läsa din blogg lite men kommenterar aldrig men kände att jag var tvungen nu... Inte för att jag har något speciellt att komma med utan mest i ett försök att "stötta" dig. Jag hade också blivit skitförbannad och jag fattar inte hur NÅGON människa med sunt förnuft kan ens tänka tanken att skriva sådana saker om ett barn!! Men antar att det måste vara så att dessa personer inte har alla ärtor i burken och att man får på ngt vis ha överseende med personer med begåvningshandikapp (som det så fint heter). Hoppas att det kan rinna av dig! Du skriver jättebra och har jättefina barn! Kram

Lina sa...

Milo är alldeles fantastisk och nästan smärtsamt söt. Det säger sig självt att de jon som ens har mage att uttala sig bara önskar att de själva hade en så söt liten son att dela dagarna med. Styrkekramar! :)

Sessan Arwen sa...

Man blir så arg när man läser att det finns läsare som ger sig på era barn. Min dotter är 2,5 år och använder napp speciellt när hon ska sova men det händer annars med. Så synd att dessa människor inte inser att det är frivilligt att läsa din blogg och tycker man inte om det man läser så sluta läs då. Nu bara för att du ger oss chansen att få läsa om ert liv som familj och kampen dessförinnan så ger det inte dem rätten att kritisera allt. SOm sagt det är frivilligt att läsa... Jag tycker det är intressant att läsa om ert liv för jag har själv en ängladotter född i v 23+0 den 30 maj 2006 så jag kan relatera till en del... Du skriver mycket bra och underhållande så fortsätt med det.... Kramar till hela familjen

Fina sa...

Jisses - min son hade sin napp tills han var 3 år!

Anonym sa...

Hei Jonna,
kateellisia kusipäitä löytyy kaikkialta - leuka pystyyn ja ole ylpeä ihanista lapsistasi!

Milla sa...

Fy vad arg jag blir! Hur har folk mage att yttra sej?? Min dotter slutade med napp när hon var 3,5 år och det är verkligen inga fel på henne. Det viktigaste är att du vet att det är idioter som skriver så :)
Ha en fortsatt fantastisk vistelse i det finaste landet!

Anonym sa...

Jag vet inte vad jag ska säga, men jag blir så fruktansvärt ARG när jag läser otrevliga och dumma, elaka kommentarer på din blogg! Vad är det för knäppa människor i vår värld som måste spy galla. Jag tycker dom ska spy den nån annan stans, vi som gillar din blogg, dina gulliga historier, skildringar av vardagen etc, vi vill inte läsa en massa otrevlig skit från dumma, kanske avundsjuka och imbecilla personer. Jonna, släng deras kommentarer direkt, dvs så snart du ser att det börjar likna elakhet så ta bara bort den kommentaren - läs den inte ens färdigt själv.
Du är så enastående, skriver så bra och underhållande, fortsätt med det - vi är hur många som helst som gillar allt du skriver, gör och berättar om dina barn (med eller utan napp) och om Marcus.
Ha det gott, frossa i god mat och godsaker i Italien, njut av ledigheten och ta vara på tiden, barnen och kärleken!
Kram Maggan1

enannanhelena sa...

Jonna! Jag har läst och följt dig och de dina sedan hösten 2007, bara kommenterat någon enstaka gång, men jag läser dig oftast ett par gånger i veckan, ibland mer :).
Dina barn verkar helt underbara och söta som smultron!

Låt trollen stanna i skogen där de hör hemma!!

Jag tycker att både du och Marcus är helt fantastiska som orkar bjuda så mycket på er själva! Tänk på att vi är många som uppskattar det, långt fler än de där andra...

Brukar inte sända ut kramar hit& dit, till främlingar, i cyberrymden, men du känns verkligen inte som en främling... så stor KRAM till Dig och resten av familjen!
:)
/helena

Jaana sa...

Hej på Er!
Mina barn hade napp tills de var över 5 år. Jag resonerade så här, vi gav dem nappen och de fick ha den så länge de behövde. De har tröst i den.
Gör det ni tycker är bäst för era barn, eftersom ni är deras föräldrar och känner dem bäst.
Sköt om er och ha en fin tid i Rom.

Ida sa...

Hej! Vår dotter hade napp tills hon var över tre år, inget konstigt med det!! Så skit i alla idioter!! Kram

Ann Jolby Solander sa...

Så var den framme igen då, den förbannade SJUKAN som härjar i detta land.

Som en vidrig obotbar virus kikar den fram och förpestar livet för många. AVUNDSJUKAN.

Jag blir mest arg men också ledsen på dina vägnar för att det finns så hemska människor som ens kan skriva att ett barn är äckligt.

Som mamma kan man inte låta bli att ta åt sig och bli ledsen, även om man inte vill.

Många tankar föds och man inser sina begränsningar, men också sina inre krafter som finns då det kommer till barnen.

Det jag läser här inne ger hopp om mänskligheten och framför allt KÄRLEKEN.

Milo och Mimmi växer upp med kloka, kärleksfulla föräldrar som vågar viss framfötterna :)

Känner er inte, men KÄNNER er kärlek genom skärmen <3

Nappen är dessutom en utomordentligt smart uppfinning som ger tröst och trygghet.

Passa på och köp några riktigt snygga i Italien. När tiden är inne kan kattungarna på Skansen få dom :)

Stor kram till dig och din härliga familj.

Stine sa...

Själv hade jag napp tills jag började skolan, och tydligen blev det folk av mig oxå! *ler*

anna-en ängel i himlen, en liten på jorden & ett mirakel i magen sa...

Det finns så många dumma människor där ute, som lever på andra lycka eller olycka och gör gärna allt för att man skall sjunka lite. Men det är de som saknar äkta hjärnkapacitet och IQ. :-)
kram