fredag 28 december 2007

spöken, finns dom?

Nu ska jag berätta något som hände förra lördagen i minneslunden när jag var där och tittade till mina små. Eller det hände väl egentligen ingenting, men något fastnade på bild (se nedan). Något som först mest kändes spännande och nästan lite hoppfullt, men som idag skrämmer mig lite. I alla fall när det blir mörkt. Är väldigt mörkrädd av naturen så minnet och synen av oförklariga flygande ljusbollar mitt i det mörka är inte direkt min melodi av lugn och ro och vaggar mig inte in i den önskade tryggheten efter solens nedgång. Men hursomhelst.
Jag var ju där själv. Hoppas jag. Klockan var runt fem på eftermiddagen så det hade redan mörknat rejält. Lunden ligger lite avside med så man kan säga att det var skitmörkt helt enkelt. Jag hade kameran med mig för jag trodde i min enfald att jag skulle få några fina bilder i alla ljusens sken, men så blev det alltså inte. Det är en kass kamera jag har med andra ord.
Istället fick jag på en av bilderna se ett rejält rökmoln, uppkommen ur ingenstans, och på några andra dessa svävande små ljusklot eller bollar eller ringar eller vad det nu är.
Observera att det inte var särskilt kallt i luften så det är alltstå INTE min utandningsluft som syns, testade fota den ett flertal gånger och inget påminde det minsta av molnet. Lekte också med tändaren pch dess låga men inget knepigt fastnade på fotona. Det var inte snö eller regn i luften och vinden stod helt stilla (tände mina ljus hur lätt som helst) och ingen annan, åtminstone synlig eller levande, fanns i min närhet.
Så vad är det som syns?
Konstigt nog blev jag inte så rädd som jag så här i efterhand hade trott. Att jag ens gick dit själv i mörkret är lite av ett mysterium i sig, men på nåt sätt kände jag mig trygg och skyddad, trots (eller kanske tack vare) rökgästen. Men nu en vecka efteråt och utan att ens vara i närheten av en naturlig förklaring till "det" på bilderna tänder jag ett antal extra lampor vart jag än är.
Bara ifall.

Här är ett par bilder jag hittade på nätet häromdagen. Ingen aning om vart det är tagna eller om det är på skoj men de påminner lite väl mycket om "det" mina för att inte vara lite kusligt...
http://www.rit.edu/~andpph/ppic-work/images/back-yard-orbs-plus-6560.JPG
http://www.farshot.com/images/stories/Articles/Orbs-lagrange1.jpg

3 kommentarer:

Anonym sa...

hittade en diskussion på familjeliv om just detta, här är två länkar; http://sv.wikipedia.org/wiki/Orb_
samt
http://orbstudy.com/bizycart.asp?style=base&group=camera&nextpage=products.htm&thispage=products.htm&thisgroup=weekly&client=orbstudy&account=7951
Hoppas det blev rätt... Gott nytt år!

Anonym sa...

God fortsättning, världens bästa Jonna!

En ängel! Där godhet råder finns massor med goda änglar och du måste ha fångat en på bild, det är få förunnat, grattis!

finnjonna sa...

marresmamma: Tack. Ska kolla in dom. Gott nytt til dig!

tovan: God fortsättning till dig min vän!
Åh jag hoppas det var en god ängel! Då är jag inte längre rädd.