söndag 15 juli 2007

en källsortererskas stilla undran

I fredags var första dagen på resten av vår källsorterande framtid. Lydigt och med miljöns bästa i åtanke har hag lagt i "allt som jag kan tänka mig att äta" i bio-bagen sen dess. Som tur är har vännerna på Ståhls låtit oss ha vårt sopnedkast intakt hela helgen så kattbajset har åkt ner där. Kattbajs har aldrig heller varit något jag kan tänka mig att äta så i bio-bagen ska det ju definitivt inte ligga. Frågan är bara var? Hålet i trappuppgången ska plomberas snarast och nere i snuskkällaren finns ingen container för kattbajs eller annat odefinierbart skit. Hårdplast, mjukplast, färgat glas, ofärgat glas, elavfall, tidningar, pappkartonger och så bokstavligen flugmagneten kompostlådan. Vart ska kattbajset?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Heja Jonna,
jag har hamnat på din sida via Marcus blogg. Numera läser jag Marcus blogginlägg via din sida:)du skriver så lugnande. Tack för bra ord. /Hanna

Anonym sa...

Men, borde det inte vara så att även det som har ätitS ska åka i kompostlådan? Det tycker jag inte låter mer än rimligt... Liksom, visst? ;)

/Katarina

finnjonna sa...

Hanna: Tack för snälla ord! Lugnande är bra! Vi har lite olika temperament Marcus och jag. Iaf i text.

Katarina: Men det står att bara det du kan tänka dig att äta samt skal. Och man skulle inte chansa. Då tar det emot att hälla bajset däri. Tänkte göra detta "by the book" alltså helt rätt, men det var inte det lättaste. Men visst bajs är ju mat i en annan form typ ;-) Fast att ha det under diskbänken, nä, inte det.

Anonym sa...

Hm... Efter att ha googlat lite så är det enda vettiga jag hittar att man får spola ner skiten i toaletten, och att sanden ska i "restavfall" (?). Jag har ingen katt och jag är lost och övertrött. Godnatt. ;)

finnjonna sa...

god natt katarina! Tack för försöket till hjälp :-) ska klura vidare på detta.

Anonym sa...

Jag har ingen aning om det är rätt, blir inte hyresvärden arg om man spolar ner kattbajs där, för att den sand som ev. (säkerligen) fastnar stoppar igen avloppet till slut?
Ni får lägga i svarta påsar och slänga i hundpåsekorgarna när ni går ut? :D

Anonym sa...

Hej Jonna

Har läst din blogg ett tag nu och tycker verkligen om den. Tycker den är intressant både som enkel och avslappnande läsning. Sen finns det ju då en dimension till, Era förlorade barn. Mitt hjärta står still när jag tänker på allt ni råkat ut för, men mina tummar blir blå när Ni nu kör med full fart mot plan C.

Fint namn by the way, hade vi fått en dotter hade hon hetat Jonnali.

kramar Jessica

Anonym sa...

Vi spolar ner vår kära katts bajs i toaletten. Det fastnar inte mycket kattsand på korvarna så det är ingen fara. Dessutom använder vi eldingspellets som kattsand för att slippa den där otäcka kattsanden som är baserad på lera. Fungerar kanon faktiskt och billigt är det också.