lördag 14 maj 2011

att komma hem ska vara en schlager

...och är det också.

Missade Sveriges melodifestivalsfinal, vilket var synd i några sekunder, men sen glömde man bort det. Dock kom vi hem väldigt lagom till den stora viktiga veckan, då allt avgörs om hur det ska låta i Europa idag 2011 och det var ju väldigt bra tajmat. För jag gillar verkligen Eurovision! Galet förtjust i det faktiskt.
Kvaliteten på låtarna, framförallt i semifinalerna vi idag har tack vare det massvisa deltagandet, brukar vara lågt och lägre än vilket mobilbolags avgifter som helst, men just det höjer underhållningsvärdet på det hela.
Ett spektakel, ja visst. Men spektakel är kul att titta på framförallt i sällskap med någon annan då man i kapp kan skratta och le med det hela. För det är inte på allvar eller det viktigaste i världen (Christer Björkman), det är TV-underhållning, lite smågalen sådan, kul och bara ha ha.
Jag är mycket förtjust i alla östländer som senaste åren börjat delta och också i mångt och mycket ta över tävlingen. Heja säger jag! Alla ska få vara med (så sosse är jag, he he) och att rösta på grannländerna? Det är väl inget konstigt i om smaken är lika i länder som en gång i tiden delade ledare och mycket annat. Se på Sverige-Norge-Danmark tex. Det kommer ramla många röster de länderna emellan.

Mina favoriter i år? Och i just Eurovision går jag så objektivt jag bara kan in på känsla och tycke utan en tanke på vilka förger mitt hjärta slår för och faktum är att jag blev riktigt ledsen för Anna förra året, hon hade enligt mig förtjänat finalplats mycket mer än många andra.

Men i år alltså.
Den som vinner är... Finland.
Faktiskt.
Har en stark känsla om att så kommer ske. Och det är inte ofta om man säger så. Da dam är en trevlig trudelutt och mycket behaglig bland alla explosioner och shownummer och det oavsett som sagt om den kom från finskt håll eller inte.
Sen går min smak och slår några volter för jag blev helt såld på Greklands låt. Ja ni hör ju. (Någon annan?) Eller halva den åtminstone.
Erkännas ska att det började som en ren bajskorv med det sämsta rappet någonsin, fast sen hände något och det var några sanslöst vackra toner som trollband mig såpass att jag var tvungen att lägga 30 spänn på en vinst.
Och vinner den vinner jag tusenlappar.
En annan lite otippad favorit var Makedonien som inte ens gick vidare. Bu huu. Liksom Lettlands pubertala hip hop-melodi som jag skarpt diggade.
Gillar också som många andra verkar göra Frankrikes operaballad och Tysklands Lena med sin spännande sång. Också Estland är i min top fem. Och Bosnien-H.
Blir hur kul som helst ikväll. Milo sov sent i eftermiddags så vi blir tre i soffan som kommer dansa och svänga loss. Mimmi sover snart så hon få se reprisen imorgon, eller nåt.

Må bäste låt vinna!



Eurovision 1985, Sonja Lumme -Leve livet  

Inga kommentarer: