fredag 23 december 2011

dopparedagen på ingång

Provtestar massa bitar av morgondagen gravade lax till en stor kopp glögg och det är salt, laxen, riktigt salt. Fast gott! Ack så gott.
Vi får lunchgäster på julafton och då ska förutom lax, massa gröt inmundigas. Senare ska vi åka till mormor och morfar och fira resten av aftonen där.
Milo har varit sjuk med skyhögfeber så det blir en lugn liten tripp. Roligare att vara krasslig där än här, eller iaf inte mer trist. Han vill uuuuuut efter varje supp när febern droppar och förstår inte alls varför det inte går. Stackars killen. Så tapper. Själv är jag hyfsat däckad just nu med lite värme på drygt 37. Ojar och ajar mig om vartannat och ser förundrat leende på sonen som med 40-graders glansiga men vackra ögon tittar på mig och blåser så att mitt aj aj ska bort.
Finaste.
Ja ja.
Dagen före alltså. En knapp timme kvar.
Imorgon smäller det.
Säger de som vet.
Är egentligen mycket tveksam till om det verkligen vankas jul, men spelar med för fridens skull.

Nu ska jag ta lite glögg till, kanske hugga in på en saffransskorpa och tralla på Joulupuu on rakennettu...



GOD JUL!

Hyvää joulua!!!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jonna, jag önskar dig och hela din familj en riktigt God Jul!
Har också provsmakat lite på morgondagens goda. Men vi ska också till anhöriga på julbord i morgon, vår tur kommer juldagen alternativt annandagen då alla kommer till oss.
Hoppas Milo piggnar till och att ni andra inte drabbas av någon ovälkommen febersjuka i helgen.
Ha det gott och än en gång GOD JUL och många varma kramar till hela familjen från Maggan1.
Nu sängen........... ;-)

Anonym sa...

PS: Fin film bild- och ljudmässigt. Tyvärr kan jag inte finska, men jag kan se de fina bilderna, minnas av dom från min barndom och jag kan njuta av den fina musiken. TACK, nu blev det ännu mer julstämning hos mig.
Natti!//Maggan1

Pillargontanten sa...

God jul, till er :)

Rigmor sa...

GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR
önskar jag er alla!

Anonym sa...

Hyvää Joulua koko perheelle. Toivottavsti paranette pian. Halaus.
T: yksi mummi

Anonym sa...

God Jul till dig med!
Hoppas att ni frisknar till snabbt.
/mickis

Anonym sa...

God Jul önskar jag hela familjen! Julekram från Margreth

Anonym sa...

Hyvää joulua Jonna! Härliga minnen, sjöng den när jag var liten och firade jul hos farmor och farfar.
Helena