torsdag 15 december 2011

lås in

Att Helge Fossmo, Knutbypastorn ni vet, sitter inne än känns fullständigt rimligt.
Men att hon, den sk barnflickan Sara Svensson, som faktiskt var den som höll i vapnet och sköt ihjäl en annan kvinnan och nästan mördade en till, grannen, nu är vårdad och klar och ute i frihet känns väl inte helt klockrent.
Sju år har gått och hon har under åren vårdats rätt öppet vad det verkar på anstalt och utanför och nu är hon frisk och kan därmed inte längre belastas för det som hänt.
Eller?
Varför sitter då personer som inte anses sjuka bakom lås och bom?
Ska förövare som är fulla eller narkotikapåverkade under brottet friges när ruset avtagit, för de var ju inte heller vid sina sinnens fulla bruk ungefär som jag tänker att rätten resonerat då de dömde barnflickan till vård, efter vilken hon nu anses frisk och inte längre "ansvarig".
Jag är absolut för vård! Fångvård -ja!
Men trodde och tycker ändå nånstans att ett straff också är just det det låter som. Ett straff.
Man ska inte mörda, gör man det bör man straffas. Vårdas också om behov föreligger, när gör det förresten inte det? Men ett straff ska till.
Hennes advokat säger att det var en engångsföreteelse. Jo det börjar väl alltid så och förhoppningsvis stannar det där denna gång. Men helt ärligt skulle inte jag känna mig helt trygg i den församling där hon verkar idag.



11 kommentarer:

Christina sa...

Med all respekt för dina åsikter, förvånar det mig att just du ger uttryck för detta dömande av psykiskt sjuka. man anses alltså inte ansvarig för sina handlingar o de utförts under påverkan av allvarlig psykisk störning (i juridisk mening), dvs att det framförallt hasndlar om svåra psykostillstånd. dessutom bör tilläggas att de flesta länder har mer liberala synpunkter på psykisk sjukdom och vård. det gör mig ont iom alla dessa sjuka förövare, som jag ser som ytterligare ett offer.

Anonym sa...

Hej Jonna! Jag håller med dig,7år, vad är ett människoliv värt?! De mördade förlorade sina liv,hon går ut i samhället som fri människa (de som backar upp henne i en ny församling tror väl på guds förlåtelse,det är väl en sak men den kunde hon få i fängelset också).Knutbygubben sitter inne(tackolov)men någon har gift sig med honom,ve o fasa,hur är en del funtade?Kan en fullt ut manipulerande o duperande människa verkligen ändra på sig?Jag är en sådan motståndare mot alla sektliknande grupper och jag ryser varje gång som jehovas vittnen kommer o knackar dörr.Mina barn har haft klasskamrater vars föräldrar varit knutna till denna sekt och jag säger bara,STACKARS barn.NU fick jag lite utlopp för mina tankar om detta,blev lite mer än jag tänkt skriva.Bra att du förmedlar dina åsikter om både det ena och andra,jag tycker om att läsa din blogg.Kram/Margreth

Birgitta sa...

Engångsföreteelse? Ja, det vete fan! Är hon så lättpåverkad av en karl, så är jag rädd! Vissa kvinnor dras till "farliga" män.
Med "farliga" räknar jag män, som kan konsten att dupera, hjärntvätta kvinnor. Sådana män finns det gott om! Har en mig närstående, som råkat ut för en sådan, dock ej med kriminella följder, tack och lov, MEN..
Så jag håller nog med, att straff bör hon ha..

Anonym sa...

Det här är en gåta, som jag inte riktigt fattar. Men det är väl svenskt rättsväsende kan jag tro. Visst kan jag förstå att hon i sitt "kärleksrus" till Fossmo gjorde det som hon hjärntvättats till att göra, men ............ Hon är kanske ett offer för den fruktansvärda sektpåverkan som jag faktiskt tror finns i vårt verkliga liv, även om vi lever långt ifrån den "verkligheten". Fossmo verkar vara en psykopat som i sitt leverne enligt min uppfattning säkerligen har haft förmågan att förmå människor att utföra handlingar utöver det som vi vanliga människor inte ens kan tänka sig. Men det är vad jag tror, inte vad jag vet. Sara är kanske bara ett av flera av hans redskap att förverkliga sina inre tankar. Men som sagt, jag vet inte, jag bara spekulerar. Vet inte riktigt vad som är rätt och fel. Men hjärntvätt förekommer ju lite här och var i framför allt religiösa kretsar eller andra sorters sekter. Kanske Sara råkat ut för någon form av hjärntvätt?
Men det här är ett komplext område, straff eller vård. Var går gränsen och var går gränsen mellan att få återvända i frihet eller fortsätta att vårdas?
Jonna, det här är ett stort och svårt område. MEN jag känner mig inte heller trygg.
Kram Maggan1

Anonym sa...

Engångsföreteelse, hur vet advokaten det?! En gång är liksom ingen gång eller vadå. Inte troligt att offrets, Alexandras anhöriga håller med.... Märklig historia det där för övrigt enligt mig.//Eva

Emma sa...

Men helt ärligt Jonna. Du måste fått massa kommentarer om detta du inte vågat publicera? För du framstår som helt kall och inkompetent. Fnys du. Alltså du verkar helt blåst! Ursäkta men jag blir så chockad. Du som kämpat så för att få dina barn. Tycker att staten självklart ska betala din vård. Din rätt. Men sätter dig gärna till doms över rättsväsende och andras själsliv utan en gnutta insikt. Herregud alltså.

Jeanette sa...

Skulle tipsa dig att läsa Elisabeth Hjorts bok "Hängivelsen". Hon var med hos Malou von Sivers och pratade om boken i våras. Det är en fiktiv berättelse men utgår från händelserna i Knutby. Riktigt bra.

Helge Fossmo har ju erkänt att det var han som låg bakom mordet och rätten ansåg ju att barnflickan inte riktigt kunde ansvara för sina handlingar pga den makten som han hade över henne. Men det kan man ju ha olika uppfattningar om. Var går gränsen för den fria viljan? Svåra frågor.

Jag har några fd vänner som är aktiva i Knutby sedan många år. De har ingen kontakt med sina syskon och inte heller föräldrarna. Mor- och farföräldrarna har aldrig fått träffa sina barnbarn. Kan inte vara en sund miljö för ett barn att växa upp i.

Anonym sa...

Känns inte som att du har superkoll på det där med psykisk sjukdom och psykisk vård. Tycker du tex också att mammor som drabbats av förlossningspsykos ska förlora vårdnaden helt om sina barn eller ska personen vårdas och sedan färdigvårdad få sina barn tillbaka?

Anonym sa...

Mycket kommentarer på detta. Ni som ser Jonna som kall har nog inte läst ordentligt. Dessutom, hur kan man dra parallellen till en förlossningspsykos? Begår man brott under en sådan ska man ju naturligtvis ha vård/straff, men var läser du in att Jonna tycker att fp ska leda till förlorad vårdnad? Nu kan ju du, Jonna, prata för dig själv, men jag tycker att flera kommentarer är okunniga och snudd på kränkande. Jag anser att det rimliga är att när man vårdats färdigt tar man resten av straffet som frisk. Annars blir det ju helt skevt.

Anonym sa...

Jag kom på en sak till: Kvinnor ses oftare som "offer" för män i kriminella sammanhang, och får andra, lägre straff. Kolla pedofilhärvan i Dalarna. Det är vansinnigt, tycker jag. En vuxen människa ska ta ansvar för sina egna handlingar. Punkt.

Anonym sa...

Håller med dig Jonna och jag anser, att när man är "färdigvårdad" inom psykiatrin så ska man avtjäna fängelsestraff resten av tiden, för ett mord är inte avtjänat efter så kort tid enligt min mening.
Hur det än var, så var det hon som sköt ihjäl en människa och som även försökte ha ihjäl ytterligare en.../åsa