fredag 9 december 2011

flyttfåglar och andra fän

På måndag ska sista lagret vax läggas på sista biten golv och därefter kan vi börja flytta in oss i nya lägenheten.
Det har gått fort allting, samtidigt som det har tagit sådan tid och enormt mycket energi att jag inte riktigt hinner med att förstå att om en vecka kanske vi kan komma att bo på annat ställe.
Igen.
Fast denna gången i vårt egna hem!
Helt otroligt. Och på något sätt lite overkligt.
Det är och kommer bli så fint hemma.
Det är litet, men jag tror att med smarta förvaringslösningar (tusen tack för bra tips tidigare) så får också vi plats till sist.
Köpte förra söndagen en skjutdörrsgarderob på blocket och när den väl är uppe tillsammans med låd-sängen och hörngarderoben så finns plötsligt ställen att stuva undan kläder och saker i. Dessutom har jag köpt två hurtsar och några väggskåp, så jodå. Hopp finns.
Jag är också inne på vägghyllplan längs med taket. För att få plats med käre makes böcker. Mina med förvisso, och jag tycker om böcker och att ha dom framme, men med begränsat antal kvadratmeter vill jag låta så mycket golv som möjligt vara fritt, så det måste bli uppåt-tänk i denna frågan.

Ett problemställe är toaletten, som liksom allt annat är mycket litet.
Tvättmaskin. Ett måste. Men hur små finns och framförallt, finns så små kombinerade tvätt och torkvarianter?
Något att fundera vidare på.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt att få flytta in i ert alldeles egna hem. Visst är det mycket slit och jobb att flytta, och som för er i 2 steg, men nu är det ert, njuuuuut av det.
Ni har handlat väldigt praktiskt läser jag och det här med vägghylleplan längs med taket kan jag varmt rekommendera. Vi har det och det är mycket praktiskt och lätt tillgängligt och ger fri golvyta framför allt. Och fri golvyta är bra ur flera perspektiv, både för barnen och när det ska städas.
Det här med tvättmaskin och kombination med torktumlare vet jag inte, men vi hade en gång en till storleken liten toppmatad tvättmaskin som ändå tog c:a 4 kg tvätt, den var helt perfekt. Men då torkade vi på torkställning, så det tog ju lite tid. Men som med allt annat så är jag säker på att du löser det också!
Ha en trevlig kväll!
Kram Maggan1

Anonym sa...

Vi har vår kombinerade tvättmaskin och tumlare, minsta modellen från Electrolux, i köket, tog bort ett underskåp och satte ett snyggt tyg från Marimekko framför.

Helene sa...

Jag skulle satsa på tvättpelare, d.v.s. torktumlare ovanpå tvättmaskin. Har haft en kombinerad maskin och den var ingen hit. Fick inte plats med så mycket tvätt, och torkprogrammet tog en evig tid utan att det blev helt torrt.

Anonym sa...

Nåja,såå värst synd tycker jag INTE att det är om er. Lägenhet mitt i Stockholm? HUR länge stod ni I BOSTADSKÖ EGENTLIGEN JONNA ? NI tycks resa på en räkmacka nu pg. av Marcus taskiga åsikter som ger rubriker och pengar. Tror att du är en bra tjej men som blivit så påverkad av din man.Jätterädd att vara ensam utan en karl.

AK sa...

Jag har haft kombinerad tvättmaskin och tumlare en gång. Det var helt meningslöst. Den tumlade uselt. Gick snabbare att torka på streck i badrummet. Sen drar en tumlare normalt sett mycket ström. Om det finns tvättstuga i huset skulle jag satsa på bara tvättmaskin i lgh och köra i tvättstugan när det var mycket tvätt.