måndag 12 december 2011

stekt kolja med grönsaksröra




1. Koka potatis.

2. Hacka 1 gul lök, 1gul paprika, 1 röd paprika och en halv kruka persilja.
Fräs dessa småbitar i olja i en kastrull i några minuter.
Strö sedan över ideal mjöl eller häll i lite maizenalösning.
Rör ner 2 dl vatten, 1 dl crème fraîche, 1 tsk honung och 1 tsk sambal oelek. Krydda med salt och en hel del spiskummin. (Min egen ide, hoppas lina inte misstycker ;))
Låt puttra lite.

3. Salta och svartpeppra tinade portionsbitar av vit fisk. Panera om du vill i mjöl.
Stek i smör, ett par minuter på var sida.

Servera fisk och potatis med sjukt god grönsakssås och en skiva citron.

Mums på bums!

Någon frågade om barnens betyg på maten.
Jättebra ide!
Här kommer:
Milo äter knappt nåt så honom blidkar vi med pasta och köttbullar alldeles för ofta.
Mimmi däremot äter det som är gott och hon gav tummen upp! Hacka grönsakerna verkligen i småsmå bitar är ett tips. Men mumma alltså vad tjejen gillade fisk och grönsaksröra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Jonna! Tack för barntipsen, det var jag som efterfrågade förra gången!
Med vänlig hälsning, Sara

bekant m. bajs-lapp-skrivaren sa...

Hmm, härligt fiskrecept - inte så fiiint att kommentera bajslappen då - men hursomhelst: ni kommer uppenbarligen att flytta till L-holmsgat. 9 ;-)

Anonym sa...

Tänk att du alltid ska väcka mina smaklökar vid "fel" tillfälle på dygnet. Låter super...........
Jag har ett barnbarn som säkerligen hade tagit Milos parti vad gäller mat, men själv är jag väldigt nyfiken på allt nytt. Och framför allt gillar jag fisk!.
Kram Maggan1