fredag 25 juli 2008

barnmorskefobi

Tog mod till mig lyfte luren och ringde först till Lovisaklinikens mödravård även om jag vet att jag inte platsar där. Telefontiden var slut för veckan så jag ringde till Vrinnevis barnmorskemottagning under samma andetag, telefontid slut för nu men öppen åter mellan ett och två. Så då ska jag se om jag lyckas ringa igen. Tror tyvärr det kommer få vänta till nästa vecka. Men innan onsdag och läkarbesöket måste jag ha skaffat mig en tid, det "lovade" jag. Men som det tar emot. Vill inte vill inte vill inte, skriker en liten men gäll trotsig röst i mig och jag vet inte hur tysta den. Måste ju dit tids nog. Och tanken är väl att barnmorskan ska vara mitt stöd under det här som komma skall så att jag ska vara rädd för henne, redan innan första mötet är ju absurt. Men vad gör man? Har träffat för många som inte har känts bra även om det inte är så många alls egentligen, men om de visste vilken skada deras empatibrist och nonchalans gör! En del av skulden, även om det inte var hennes fel, för att det gick som det gick med Dante ligger hos den barnmorskan och det kommer jag aldrig glömma även om jag nånstans ändå har förlåtit henne. Inte för att hon bett om ursäkt. Och jag tror det är framförallt hon som spökar. Det finns ju andra, säkert jättebra, men vilka är dom? Hur kommer jag i kontakt med en trevlig, förstående, empatisk och lyhörd barnmorska med min tur? Man har rätt att byta och jag ska inte vara feg utan nyttja den rätten om det inte känns bra.
"Hej jag heter Jonna och jag kommer byta ut dig om nåt inte stämmer i vår kontakt. Ta det inte personligt" Det är nog lika bra att börja så.
Men först måste jag ringa dit.

Har ni erfarenheter av bra eller dåliga barnmorskor i norrköping får ni gärna tipsa mig, på mail eller i kommentatorsboxen. Kommer inte lägga ut några namn här även om jag tycker man borde få vara öppen med sådant. Suger en pizzeria, och därmed pizzabagaren så är det inget fel i att varna andra men skit får du om du varnar för någon inom vården som ska ansvara för dig och eller ditt barns liv.

9 kommentarer:

kicki sa...

Hej,

känner inte till några barnmorskor i Norrköping (bor i Gävle) Men jag vill ändå berätta min positiva upplevelse. Jag fick världens varmaste finaste Maria till barnmorska. Som peppade, brydde sig och bara var så fin och trygg. Jag hade en långdragen kamp med försäkringskassan om föräldrapenning eftersom jag arbetat utomlands. Min underbara barnmorska hjälpte mig på alla vis för att inte jag skulle bli stressad och må dåligt under min graviditet. De finns dessa underbara barnmorskor!
Lycka till! Håller tummarna att du får samma fantastiska upplevelse som mig.

finnjonna sa...

Tack Kicki! Låter kanon med din Maria! Klart det finns riktiga pärlor också, det får man inte glömma, hoppas en kommer min väg.

Anonym sa...

Jag vet inte vilken barnmorska ni hade då, men jag måste säga att det bemötande jag fått från Inger Magnell på Vrinnevi är i toppklass. Som barn blev jag utsatt för diverse övergrepp som har gjort att jag inte direkt såg fram mot min graviditet med glädje, men tack vare Inger så känns det inte bara bra nu, utan jag ser till och med fram mot förlossningen och barnet...
Så Inger är någon som jag personligen varmt rekommenderar om du ska välja. (Såvida det inte var hon som behandlade er illa då, men det hoppas jag verkligen inte.)

Anonym sa...

Hej Jonna.
Vill gärna tipsa om "min" barnmorska på Vrinnevi. Birgitta Hammarström heter hon och hon är toppen tycker jag. En mycket sympatisk människa, har inget negativt att säga om henne. Önskar dig och din sambo all lycka under resten av graviditeten.

Anonym sa...

Hej Jonna

Jag heter Åsa och jag är god vän med Viktoria, jag följer din blogg med glädje och jag är så glad för er skull att mini flyttat in och håller tummarna stenhårt för att allt ska gå bra... Jag har precis fått mitt andra barn och jag kan varmt rekommendera en barnmorska som jobbar på Lovisaklinken hon heter IngMarie... Hon är verkligen jättebra... Tycker iaf jag... Hoppas du hittar någon som du får förtroende för och känner dig trygg med under din tid som gravid...

Mvh. Åsa

Maggan sa...

Åh, jag önskar att jag hade kunnat skicka "min" bm till dig nu (jag behöver ju inte henne, just nu iaf), men det går ju inte, så jag håller mina tummar hårt för att du ska få en bm som kan stödja dig, lyssna på dig, känna med dig och förstå vad du behöver!!

*kram*

Anonym sa...

Ja, Birgitta Hammarström!
Var länge sedan jag tänkte på henne men hon var min förlossningsbarnmorska för en massa år sedan med son nr.1. Jag var bara 18 år gammal då och hon var den enda som behandlade mig med 100% respekt och glädje, hon fick mig att känna mig precis lika vuxen som alla andra mammor och sånt betyder mycket. Minns att jag hade en elev med också på förlossningen, hennes första och Birgitta lotsade även henne genom allting på ett beundransvärt sätt.

Sedan kan jag nämna en jag inte gillar fastän man inte ska, hm,,tar nog intitialerna bara av den anledningen BM, hemsk!
Var också när jag väntade min första son. Jag var väldigt smal och hon fick mig att tro att det av en den anledningen var mitt fel att magen var liten, hon sa att den var FÖR liten och suckade och jag frågade vad de skulle göra då?
- Ja då får vi väl plocka ut DEN i värsta fall, svarade hon och fortsatte skriva i papper.
DEN visade sig några veckor senare vara världens finaste pojke på 3400g.
Lycka till och är ju som du sa, man har alltid rätt att byta.
//Elvina

Anonym sa...

hej.. jag är inne o läser din blogg då o då...
Jag har haft en o samma barnmorska (på vrinnevi) till alla mina 4 barn (3.e barnet lever dock inte) o hon är helt underbar! Enligt mig då... jag tycker att jag fick ett bra bemötande från henne när vi misste vår Elsa!
Jag vet inte om du har träffat henne! men jag tycker hon är bra iaf!!!
Vill önska dig ett stort lycka till nu o jag håller alla mina tummar!!!!!!// Svala Andersson
www.metrobloggen.se/svalaandersson

Anonym sa...

eeeeeeeh.. nu måste jag ha fått värme slag.. för jag glömde ju bort att skriva vad hon heter!! hahah.. Maria Nilsson heter barnmorskan!!
// svala andersson!!