söndag 23 oktober 2011

finnjonnas röda höstsoppa med ton av cocos




Man kan ju tro att jag hamnade i soppkoma eller ännu värre att fredagens soppa inte alls blev god, men så är icke fallet.
Lite koma hamnade jag nog i men det för att soppan blev precis sådär himmelsk god jag hade hoppats och ännu lite bättre ändå.

Det här hade jag i:
En gul lök, en vitlök, en rejäl bit ingefära, fyra rödbetor, sex morötter, en halv kålrot (kan hoppas över), chilikrydda, citronmeliss, koriander, två tärningar kycklingbuljong, en burk hela skalade tomater och en burk cocosmjölk light. Tillsätt sambal oelek efter tycke och smak.

Hacka allt.
Bryn lök med det andra ett tag i olja. Tillsätt kryddor, lite vatten och buljongtärningarna. Häll över i en kastrull, ha i lite mer vatten och tomaterna. Låt koka till rotsakerna mjuknat.
Mixa härligheterna till en slät sörja och häll i
Smaka av med ev lite salt och chili eller sambal och om du är som jag en koriandertok, i med mer sånt.
Till denna fantastiska röda höstsoppa tillika snormotståndare serverar du rostat bröd som du gnider vitlök på och en äppelsalsa med hackat äpple och citronmeliss.

Låt det väl smaka!

:)

2 kommentarer:

Birgitta sa...

Mmmmm, ska testas!<3

_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://e.exps.me

Anonym sa...

Det låter mumma! Och det ser fantastiskt ut, dina "uppläggningar" är ju rena konstverk.
Tack för receptet! //Maggan1