onsdag 19 oktober 2011

förmiddagsfilosofi

Längtar efter sol och värme just nu.
Väldigt mycket.
Man borde kanske vara van vid det här laget och på sitt sätt är man väl det, men ändå.
Hösten.
Nä.
Inte min kopp.
Tycker inte om.
Kommer inte tycka om.
Inser att det är väl dumt sagt/skrivet då hösten i sig ju egentligen inte är dålig utan att det just är mina tankar om den som är boven.
Tankar som styr känslor
Jag kan kanske inte direkt göra något åt mina känslor men då de faktiskt väldigt mycket styrs av mina tankar som jag faktiskt kan påverka, kan tänka om kanske jag skulle göra just det för att inte slösa energi på att sitta här och inte tycka om.
Hmm.
Är det någon som på riktigt och inte bara för att vara märkvärdig gillar hösten, regnet, blåsten?
Jag kommer nig inte gilla, man behöver aldrig "gilla läget", men man bör för sin egen skull acceptera det man inte kan förändra!
Hösten.
Jag måste acceptera.
Men kan jag också börja gilla? Om jag nu kan påverka hur jag tänker...
Eller ska jag bara nöja mig med om jag lyckas att inte längre så aktivt ogilla?
Hmm.




6 kommentarer:

Anonym sa...

Här är jag då inget stöd alls. Jag är en evig sommarmänniska. Avskyr alla snoriga näsor och blöta kläder. Evigt lerigt i hallen och tvättkorg som svämmar över mer än vanligt. Nä det enda possitiva som jag ser det är att man sätter mer värde på våren när den väl kommer. Men det är klart. Kvällarna är ju rätt mysiga. När man kan tända ljus och titta på barnens inplockade röda löv och kastanjer. Men jag föredrar nog att sjunka ner i soffan och titta på bilder från i somras med husvagnsliv och bad, sol och brunbrända ungar. Det är ju bara det att skulle man inte ha den här leriga hösten så skulle nog inte våren vara så vidunderligt ljuvlig med sina sippor och badstraanden så himmelskt lockande. Så.. Det är väl bara att stå ut och tråna efter sommarljuset så är det nog snart här. Så ser jag det. Hälsningar Gråa musen

Anonym sa...

Jag gillar hösten för att då får jag tid att sticka strumpor, kan svepa in mig i stora koftor och halsdukar, kan dricka the och tända ljus redan vid sex på kvällen. Jag slipper vara ute hela tiden, kan gå ut när jag vill (förutom hundpromenaderna, men det är ett bra tvång). Jag kan se mer film och lyssna på talböcker, sova mer och laga grytor och soppor samt dricka rödvin, som inte smakar lika bra när det är +25.

Anonym sa...

Visserligen kanske jag är lite märkvärdig,men struntsamma jag gillar verkligen hösten.Alla färger i naturen,svamp,rotfrukter,raggsockar, ylletröjor,pajer,grytor,mängder av tända ljus och störtregn-dimma.Blir helt enkelt mycket kreativ utåt/inåt startar upp många projekt samtidigt som jag går och fnular&funderar,läser,njuter av musik.Självklart behövs rejäla stövlar och kläder DET är liksom grejen men annars så.....Passa på och upptäck stan,måste finnas en hel del "smultronställen" även där.....Kijan

Anita sa...

Förstår dig precis när det gäller hösten. Jag har försökt med positiva tankar men tyvärr.........
Hoppas du får en bra höst i allafall

Mina sa...

Jag är en riktig höstmänniska, och har varit så länge jag kan minnas. Jag börjar alltid längta till hösten i juli. Jag tycker mycket om våren också, men när sommaren börjar komma ordentligt då börjar längta till hösten.

Höstpromenader är helt underbara. Ännu mer underbara om det är en skogspromenad. Alla dessa vackra färger på träden, och höstluften är så frisk att andas. :) Man kan gå med sköna varma stickade tröjor på sig och mössa.
Att gå in och sätta sig på en varm restaurang en kall höstkväll och äta god mat och dricka lite vin är så otroligt mysigt. Att gå och lägga sig i en lagom sval säng på kvällen, i ett lagom svalt sovrum är så galet mysigt och skönt. Hör hur blåst och regn slår mot rutan är så avslappnande så jag somnar då bums.
Att gå ute i regnet tycker jag också om. Ett stort bra paraply eller ordentliga regnkläder är vad som behövs, så är det supermysigt att vandra omkring i regnet. :)

Hoppas att du kan njuta lite av den här hösten, även om du känner som du gör. Just den här hösten kommer aldrig komma tillbaks igen. Nästa år är det en ny höst.

Anonym sa...

Hej där! Jag gillar inte hösten alls när det regnar, blåser, är dis och dimma. Då är hösten bara pest. Men när höstdagarna har hög, fin luft, solskenfrån klarblå himmel, trädens alla vackra färger och det är nästan vindstilla - ja då gillar jag hösten.
Jag tycker egentligen det är fantastiskt att bo i ett land där vi får uppleva 4 årstider, var och en med sina positiva och negativa sidor.
Men som sagt höstdagar med regn, rusk etc dom gillar jag definitivt inte och framför allt inte mitt inre jag.
Kram från Maggan1