måndag 13 april 2009

bebis sover ju

Kärleken har sovit mer idag än han sammanlagt gjort de senaste tre dygnen, dagtimmarna räknat. Hurra. Finns inte ord för hur underbart det kändes att kunna sitta ner för att äta maten och samtidigt veta att liten killen vilar och samlar kraft för att orka vara med sen, förhoppningsvis utan tårarna.
Vi var tidigare ute och gick ett bra tag och han fick sig en ordentlig första tupplur för dagen. Jag stannade kvar på stan och njöt av min egentid så mycket jag kunde tillåta mig. Köpte bland annat ett babygym till Milo och jeans till mig att ha över röven som fortfarande inte är min för 50 spänn. Ett kap. Hoppas jag. När jag samlat på mig lite självkänsla ska jag visa upp lite kläds jag köpt på sistone. När den förlorade mamman återvände låg bebis utmattad på pappas axel efter en gallskriksepisod och snart skrek han igen, hungrig nu, så jag slängde upp mjölkbehagen och som han åt! För att sedan så sött somna och på den vägen är det. Han sover än. Älsklingen. Börjar längta, men ska låta honom vara. Tids nog vill han upp och då får vi hoppas på glada utvilade miner. Det kommer i alla fall jag ha.

Har hyrt rysare. Mirrors. Spännande.

10 kommentarer:

Birgitta sa...

Härligt Jonna! Och att du får lite
egentid! Mitt barnbarn, var en varannan-dags-unge. Ena dagen snäll
nästa ett inferno. Du ska se att klimpen, sover bättre å bättre!
Kramar till er tre
Birgitta

Anonym sa...

Vilken pos berättelse. Oh vad jag gläds med Er!
Jeans för 50 spänn, suveränt ju. Men även på det här området blir det bättre och bättre, röven platsar snart i dina "gamla" jeans! Första månaderna efter min förlossning fick jag låna morsans "städrock", det var det enda jag fick plats i, för mina s k mammakläder ville jag ju inte ha. Kul att höra att han nu sovit så länge att du börjar längta, men låt honom sova men här är nästa lilla fallgrop, att man gärna tar upp dom om dom sover "för länge", åtminstone i början ;-)
Så får ni ha en trevlig "rysarkväll" och hoppas Milo somnar sött och sover sina timmar i natt. Ni ska se att det är på rätt väg nu med både mer och lugnare sömn och mindre skrik. Krama om varandra, god natt så småningom!

ingy sa...

Oh, Mirrors, ingen hit, tyvärr! Men jag har Switchblade Romance när du har tid. ;)

Anonym sa...

Fina du, fler uppmuntrande och lovande ord för framtiden kommer här.

Vår lille kille är drygt 3 månader och har hållt på ungefär som Milo;
varvat gråt och skrik med 1 kort minut härligt glada toner då och då, vägrat sova trots att han varit tröttare än tröttast, varit omöjlig att "sätta" ifrån sig och så vidare.

Nu mer är denna lilla killen en go och glad påg, allt som oftast. Han går och lägger sig vid 8 och sover till 6 halv 7. Under natten äter han 2 till 3 gånger, inga långa stunder och han somnar sedan om utan problem.

På dagarna är han gladare, han sover längre perioder, om än allra bäst på promenad med vagnen.

Han har helt enkelt blivit en helt annan kille. Visst är det lite olika från dag till dag och säkert inte för evigt men jag ville bara komma med lite glada ord. Det finns hopp :)

Tänker på er!

Pelle sa...

Hej
Vi, jag och min fru Åsa, följer era vedermödor och er lycka med spänning. Vi blir glada av er glädje över barn, och hormoner har förresten hjälpt oss till båda våra barn, nio och ett och ett halvt.

Glädjen minskas dock när nyväckta ungnazister skramlar med knallpulverpistoler mellan Linden och Domino. Men, vi viker inte ner blicken, och vi använder flygbladet till att torka sonens grötkladdiga mun.

Tack för att ni finns/Pelle

Ika sa...

Tycker du verkar vara en fantastisk mamma! Vi har lite haft samma problem som ni men våran prinsessa är numera fem månader och har lugnat sig en hel del, men fortfarande en hel del skrik.. Kan inte du SNÄLLA bara kort berätta om de där utvecklingssprången?! Skulle vara dig evigt tacksam!

Finnpajsaren sa...

Har ni testat omvänd strategi? Förvänta er ingen sömn på hela dagen, försök inte söva. Bara följ killens rytm. Tänk att ni ska leka och gosa hela dagen. Ingen press ingen stress. Han lär somna när han behöver och du med honom.
Kanske värt att testa?

Anonym sa...

Med all respekt...
Vem orkar "leka" hela dagen med en liten bebis?
Pust!
Man är ju ASTRÖTT.
Var realistiska!
:-) Mohikanen.

Jenny sa...

Hej! Jag är bara otroligt nyfiken och du kan bara radera detta om du tycker jag är jobbig men har ni bestämmt er för att lillkillen ska heta Milo?

Hälsningar
Jenny Haglund

Anonym sa...

Hej!
Han är så fin lilla killen.
En liten undran bara, det kan inte vara så att han blir övertrött? Min stora kille blev jättesvår att få att somna om det gick för lång tid. Bara skrik. Det blev många långa timmar i famnen innan han somnade.
Kramar från en 3 barns mamma