måndag 2 juni 2008

dagen efter dagen före

"Vi ringer imorgon om det inte blivit något" sa de igår och jag fattade först imorse vad det betydde. Kommer dö om telefonen börjar tjuta. Funderar allvarligt på att smyga iväg till jobbet en sväng. Marcus behöver inte få veta nåt. Han liksom läkaren tycker jag ska ligga och vila idag och visst, det tycker väl jag med, men jag vette 17 om jag pallar att vara här själv hela dagen och blåstirra på telefonfanskapet. Då är det säkert mer hälsosamt för mig att gå ut lite. Jag tänker att jag bara går dit en sväng. Promenad är ju bra. Behöver inte jobba eller så. Bara säga hej och hejdå och däremellan snacka skit ett tag. Magen känns just nu rätt bra. Vaknade av att det var ont men med tabletter klarar man allt.
Det känns rätt tomt att inte längre vara konstant stressad över spray och sprutor. Men å andra sidan ska jag ju nu i dagarna 20 sysselsätta mig med att pula in ett piller i pullan tre gånger om dagen. Det ni! Så mitt "jobb" är långt ifrån slut. Någon halvtimme efteråt ska jag ligga ner och jag undrar förvirrat vad någon i det här fallet betyder? Är det en? Två eller valfritt antal halvtimmar men minst en? Det intressantaste blir hur jag ska förklara min frånvaro när jag smiter in i en loge på jobbet och lägger mig varje eftermiddag när jag väl är där på riktigt igen. Nåja, det blir ett mindre problem.
Nu ska jag fundera klart över om jag orkar ta en promenad eller inte.
Svåra val här i livet...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Lugnt kan man ju ta det på andra sätt än att ligga i sängen. Sätt dig på något muggigt café och smit förbi Pocketshopen på vägen dit. Sitter du bara hemma och väntar på telefonen lär du ska bli hispig.

Anonym sa...

Jag minns vårt IVF försök så väl när jag följer din berättelse, det är mycket jag glömt... Vi hade också "äggplock" på en söndag, måndagen minns jag överhuvudtaget inte, men minns att de dagarna levde jag som i en bubbla, utan att riktigt kunna ta till mig det som hände omkring oss. Vi hade också 13 ägg. En overklig tid, men också en upplevelse som tillförde erfarenhetsbanken en del användbart material. Gör det du känner är bäst för dig. Huvudsaken är att du mår så gott som möjligt. Jag satt på en toastol med fötterna mot dörren och läste bok en halvtimme varje dag. De närmaste arbetskamraterna var insatta i problematiken och täckte upp för mig. Också ett minne:) Lyckat till!

mrsjones sa...

DUKTIG är vad du är! Läste om din smärtsamma söndag och tårarna trillade. Bara tanken på pill och smärta gör mig tårögd. imorgon, imorgon! Då får du ditt guldägg tillbaka, det bara vet jag! Ta hand om er!
kramar!
Ger74

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Fast att ligga ner en halvtimme låter överdrivet, det blir ju jättesvårt att ha ett vardagsliv då?

Jag antar att det är progesteron du tar? Och de verksamma ämnena tas upp jättesnabbt av kroppen, det som läcker ut är bara rester från vagiatoren (eller vad det nu kan tänkas heta i bestämd form)

Jag gissar att du inte kommer våga chansa :-) Men jag tog mina proggisar upprätt stående på skoltoalettens golv och gick ut en minut senare och hade föreläsning eller vad jag nu gjorde, och det gick så bra så! Jag hade inte fått några förhålningsorder alls om att ligga.

Anonym sa...

Jag har inte behövt/fått ligga ner nånting efter mina överföringar. Det har bara varit upp och iväg. Men det är på Sahlgrenska, så dom kanske har olika rutiner. Jag var där igår och gjorde en överföring med fryst embryo och i förrgår höll jag på att få en hjärtattack när dom faktiskt ringde från IVf.. man vill inte ha det samtalet som säger att tex upptiningen har misslyckats...men dom ville ändra tiden för att det var så många som skulle komma igår. Det var en riktig löpandeband känsla kan jag säga. Tack och lov slipper jag vagiatorerna, akta kläderna! Det liksom smyger sig igenom trosskydd och blir fläckar som man tror går bort i tvätten men som återkommer när byxorna legat ett tag i garderoben. Helmystiskt.

Annci sa...

Håller tummarna för dig.

Har själv gjort 5 IVF försök och ett frysförsök. Försöken har resulterat i en flicka, tvillingpojkar och frysförsöket blev ett missfall.

Har aldrig behövt ligga en 1/2 när jag tagit vagitorier. Har suttit 5 min efteråt på toastolen.

Anonym sa...

Om jag inte är helt felunderättad (facebook) så fyller ju Jonna-lainen år imorgon, visst vore det på sin plats med positiva svar som present?
Ut i solen med dig, vidarekoppla hemtelefonen till nallen kan man ju också göra för säkerhets skull.
Grattis i förskott!

Anonym sa...

Hittade hit via Katerina Janousch´s blogg och har läst och läst och läst. Vilken kämpe du(ni!) är! Jag kan inte företsälla mig all smärta, oro och ängslan. Håller mina tummar stenhårt för att allt ska gå jättebra!

Kram
Isa

Anonym sa...

Hoppas på ett riktigt guldägg för er och att få följa er resa framåt.....----->

/
Lina

Anonym sa...

nte heller jag fick ngn ligg-order vid införande av progggisar...men hade ngn sagt det åt mig hade jag såklart legat ner...men som Kattmamman säger så tror jag inte att man behver det.

Kom ihåg bara att ha ordentligt med trosskydd hemma för proggisar kladdar ngt fruktansvärt. Allt papper i trosan....

finnjonna sa...

Det är progesteron jag tar. Dessa härligt kladdiga vagitorier.
Till mig sa dom att jag skulle ligga någon halvtimme efteråt och på lappen jag fick står också någon halvtimme, vågar ju inte annat än lägga mig raklång... Men det hade underlättat att inte göra det måste jag säga :-/.

mackef: Visst fyller jag år imorgon! Hade det inte passat bra med en speciellpresent då?! :-)