onsdag 18 juni 2008

fortfarande gravid

Var tvungen att checka läget igen och imorse hade jag sinnesnärvaro nog att använda mig av morgonkisset och ta daa, visst dök det där extra strecket upp igen! Nu ska jag försöka lugna mig med testeriet. Ska försöka köra varannan dag tills det känns någorlunda tryggt. Har varken pengar eller nerver egentligen att hålla på med detta, men just nu är det det som får mig lugn för stunden och resten av dagen, så då är det värt det.
Det är onsdagmorgon den 18 juni och jag är gravid! Hi hii. Fnittrar som en tonåring när det faktum slår mig. Helt ofattbart! Underbart! Jag ska glädjas mig sjuk över det här. Tids nog, alldeles för snart måste jag eller kommer jag börja oroa mig lika sjuk och gå på extra kontroller och lämna extra prover för att försöka var steget före så långt det går.

Jag och "min" läkare, en av de få som jag litar på fortfarande på sjukhuset gjorde förra sensommaren en vårdplan, där hon svart på vitt skrev hur en nästa graviditet skulle följas och kollas upp. Det är en väldigt trygghet! Jag vet att det fortfarande inte är någon garanti, men det ger mig en känsla av att jag, vi gör det vi kan och den känslan är helt nödvändigt avgörande för att jag ska våga igen.
Så ett tips ifall någon där ute har varit med om svårigheter av något slag under sin graviditet och känner sig orolig till döds inför en ny, ta upp det med en läkare du litar på och be att få en vårdplan inför nästa gång. Vilka kontroller? Hur ofta? Urinprov? När VUL? Nupp? UL? Annat? Ev sjukskrivning? Får man detta på papper, även om det som sagt inte är någon garanti så kunde i alla fall jag släppa just detta för då och gör det faktiskt fortfarande.
Lycka till!

Fick precis ett meddelande på msn från Vicky. Hon tänker tydligen på mig när hon hör den här. Känns bra! Finns ingen skönare låt just nu. Det får bli mitt soundtrack för dagen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stort grattis med kryss två dagar i rad. Jag känner mig nästan som en låtsasmoster :) Synd att du är ensam hemma men det blir något att berätta för barnbarnen sen!
/Veronica

Anonym sa...

Spännande, följer med spänning Er väntan på pyret. Lycka till.