måndag 16 juni 2008

tuff tuff

Då har en ny vecka startat. Midsommarveckan om vi ska vara petiga. Det ska vi inte. Det finns mycket viktigare saker som händer den här veckan än lite sill och potatis...

Jag saknar min familjen Mumin lite. Även om det är skönt att vara hemma hos katterna så känns det väldigt ensamt utan en viss och hos Mumin är det aldrig ensamt.
Appropå hem, komma hem och annat. Min tågresa igår. Den var spännande. SJ är alltid spännande, lika oroligt varje gång att se vad de nu hittat på.
Köpte i torsdags biljetterna och eftersom det inte fanns några garanterade platser i 2:a klass lyxade jag till det och inhandlade en svindyr 1:a klass biljett. Resan till Gävle var en plåga med för många knän så nu skulle jag få luta mig tillbaka med massor av skön plats. Jag klev på och skulle glatt gå och sätta mig men när jag kommit förbi platserna 20 nånting börjar rätt vad det var 40 nånting. Ingen 36 nånstans. Var i rätt vagn, för det fanns ju bara en med etta på, men ingen 36:a nånstans. Det var jag och Rolf Lassgård som yrade omkring där i gången. Gick och frågade första bästa tågvärd och hon kommer med världens underbaraste förklaring: "Vagnen är precis renoverad och då missade de några platser" "Fast inte sedan i torsdags väl?" försökte jag. "Jag vet inte när" svarade hon och där var den dialogen slut. Ok. Jag hade en svindyr biljett med garanterad sittplats i handen men ändå ingen plats, för att det i renoveringen hade försvunnit några. Yeah right. Så vad gör man? Man förbannar aset till företag och sätter sig på en plats och hoppas ingen annan vill ha den.
Jag frågade sedan den andre tågvärden som kom hur det var tänkt att vi platslösa skulle tillbringa resan och hon sa att det fanns platser i en annan vagn som inte var bokade. Jamen hallå! Min svindyra biljett som skulle garantera mig en plats i 1:a klass då??? Nä då fick jag chansa och hoppas för hon visste inte vilka som var bokade längre fram. Jag hatar att sitta och nervöst trycka i sätet inför varje stopp. Roffe L fick byta en gång innan Arlanda, han såg väl sådär road ut och där fick också jag byta men sedan gick det bättre och jag fick sitta på nya platsen resten av vägen. Det gick ju bra till sist kan man optismistiskt säga eller så kan man fortsätta undra hur fan de kan få hålla på sådär?! Jag är ju inte en idiot så jag fattar att det kan bli fel så att man plötsligt måste byta vagn av någon anledning (det var orsaken igår fick jag sedan veta, det där med renoveringe var bara en dålig gissning) men då får de för 17 vara informerade om det, personalen och beredda att ge rätt information. Vid sådana tillfällen ska också tycker jag SJ ta sitt ansvar och erbjuda oss "drabbade" pengarna tillbaka för den svindyra biljetten man lagt sina sista kronor på. Jag vet inte om Roffe går vidare med detta, men det ska jag göra! Jäkla skit är vad det är och SJ ett skämt som ingen nånsin har skrattat åt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan bara hålla med

Anonym sa...

När jag var höggravid (förlåt om det på något vis känns jobbigt för dig att läsa) fick jag åka stockholm-gävle i ett tåg med 40-graders värme. Det satt en termometer på väggen bakom mig så det är ingen temperatur jag bara drar till med. Det var dessutom ett sånt där nytt trångt dubbeldäckartåg och fönstren gick inte att öppna eftersom "air-conditionen ska fungera" enligt tågvärden. Jag var nära att svimma. En tant och en ung tjej fick vifta mig med en tidning och tvinga fram en kanna vaten från tågvärden. Kändes pinsamt. När jag reklamerade resan i efterhand fick jag en check på 50 kronor i tågbistron. Suck.