söndag 1 juni 2008

följetongen går mot sitt slut

Nu är det över. Den här delen i alla fall. Jag har gjort mitt och Marcus sitt.
Det gick bra. Sköterskorna var snälla och läkaren lugn. Det var såklart fruktansvärt smärtsamt och nästintill olidligt hemskt men jag behöll lugnet. Låg stilla som ett lik och tänkte lugnt-tungt samtidigt som tårarna sprutade och lungorna väste. Att morfinet tar bort smärtan är en myt eller så vill jag inte ens tänka mig hur det hade kännts utan. Jag fick inte så mycket som jag kanske skulle behövt men hade nog fått mer om jag bett om det. Istället var jag väldigt mycket med under processen. Jag tittade på skärmen så gott jag kunde mellan tårarna och såg nålen vandra mellan blåsorna. Väldigt fascinerande och lite spännande i all sin hemskhet. 30 stycken tömdes! På högra sidan blev det till ett fipplande vilket gjorde så in i ***** ont, något som sitter i än. Det hela resulterade i 13 ägg, så jag är rätt nöjd med skörden. Efter ingreppet blev jag som väntat sorgsen men efter en halvtimmes hulkande var även det avklarat.
Mamma och pappa hämtade oss och vi tog en subway innan hemfärd. Har åkt förbi stället varje morgon senaste veckan och suktat efter gott-gott-i-gott-gott-mackan och nu som en skön punkt på eländet som det på många sätt varit fick jag mig så äntligen en.

Nu är magen ond och öm. Inte så konstigt med tanke på att det är Finska vinterkriget som har utkämpats där. Och Finland vann.

Tack alla för tummar och tankar!
Det har hjälpt väldigt mycket att veta att man inte är ensam på den här resan. En resa som förhoppningsvis tar ny fart och ändrar lite inriktning på tisdag då jag om allt går som det ska får tillbaka ett litet embryo i magen.

Fortsättning följer...

19 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Du är så djäkla duktig!!!!

Tänk att du klarade det!

Du är bäst, bara så du vet!

Och i min blogg har du mina tummar (bara så du vet, även om du gör helt rätt i att inte titta in hos mig!!!)

Anonym sa...

Så underbart att höra från dig. Vad härligt att det är över och att skörden blev så fin! GRATTIS! Hoppas du kan finna ro på tisdag (?) när du väl får ett ägg inplanterat, för med så stor skörd som du hade, får du säkert flera finfina stora guldägg.

Anonym sa...

Åhhh vad du är grym!
Så jäkla starkt gjort (hur svag du än kände dig)!
TokMassa Kramar!
Fortsätter hålla mina tummar hårt hårt att allt ska gå vägen för er.

Elin i Björken sa...

Bra gjort! Jag har tänkt en massa postiva tankar på dig flera gånger idag.

Du är en riktig kämpe och jag beundrar dig för det!

Kramis

Anonym sa...

Starkt kämpat, tjejen!!! :-)

Håller tummar, tår och allt som bara går och hålla för att det kommer bli ett positivt resultat (både på tisdag och på en härlig sticka snart)

Anonym sa...

hurra kämpar-jonna!!! bra jobbat och grattis till hela 13 ägg! det är väl jättebra! :)

jag fortsätter hålla tummarna för dig!

Anonym sa...

Jag har tänkt på dig idag och tycker att du är så himla duktig och modig. Du inspirerar mig till att klara av de svårigheter jag ska gå igenom under kommande veckor. Jag ska fortsätta hålla tummarna för att allt ska ordna sig till det bästa för er.

Linda sa...

Du är så duktig Jonna! Har tänkt mycket på dig idag. Hoppas att det är riktigt fina guldägg! Stora kramar, Linda

Anonym sa...

Har tänkt på dig idag och vad skönt att det gick bra trots smärtan.
Min syster blev jättenöjd med sin present.
Tack igen för den.

Louise´s Spis sa...

Så underbart!!!!!! Stort GRATTIS!!!!

Massor med kramar/ L

Anonym sa...

Skönt att det är över och att det skördades så många ägg! Starkt kämpat!

Anonym sa...

Kan inte annat än buga mig - du är så stark att jag häpnar!

Anonym sa...

Det måste vara omöjligt att fatta vad du, eller ni, går igenom om man inte gjort det själv. Vi slapp som tur var, men det hindrar inte att det nästan gör fysiskt ont när jag läser dina och Marcus inlägg.

Men du vet, du också, att det kommer gå bra.

Anonym sa...

Så skönt att det är gjort och du var enormt stark. Kan tänka mig att det är tufft för din M att stå på sidan o inte kunna ta en del av smärtan! Heja er! Tumhållning för att kommande moment går lika bra!!!! Kram /Jordgubbspaj

Anonym sa...

Vad du kämpar, den finska sisun personifierad är du! Så himla bra! och så många ägg! Grattis! Vilka kämpar ni är båda två. Håller tummarna så det knakar och TACK för att du håller oss uppdaterade fast du har så mycket omkring dig.

Anki Nordlund sa...

Hej Jonna!
Jag sänder positiva enrgier och tankar till dig om att det ska gå bra på tisdag.
Kram/Anki i Uppsala

Anonym sa...

Massa kramar till dig som är så modig. Ingen liten räddfis går genom detta har jag förstått efter att ha läst din text.
Jag önskar dig och er all lycka!

smultron sa...

Heja, heja! Nu håller vi tummarna extra hårt :)

finnjonna sa...

Tack för att ni är med och kommenterar och hejar på! Massor av kramar!