söndag 4 oktober 2009

status; rygg

Blir spännande att se hur det går ikväll. Är ensam med Milo och min rygg är allt annat än den borde vara.
Igår gick det bra tack vare värktabletter och minsta möjliga ansträngning, hade ju massor av armar som lyfte och bar på liten älskling så mina (och ryggen) kunde vila. Men så ammade jag i natt och lyfte sen ner killen i sängen och vaknade krokig i morse.
Igen.
Nu går jag åter någorlunda rakt. Med piller. Men måste som sagt själv ta hand om plutt resten av dan för mamma åkte nyss. Har lurat hit Jessica i eftermiddag på fika så det blir nog bra. Hon hade såklart kommit även utan fika, men ibland känner jag mig bara som ett stort offer för omgivningen som konstant behöver avlastning.
Jäkla kroppsskrälle.
Det var inte kul häromnatten när det smällde till. Hoppas verkligen det inte upprepas. Då fick mamma och Marcus hjälpas åt för att få mig i säng och sen vända mig i den, så jag kunde ligga på ett sätt som inte gjorde galet ont. Jag bara tjöt. Inge kul alls.
Måste se till att ha telefonen i närheten så jag kan ringa efter assistans om nåt händer. Minns plötsligt Miranda när hennes rygg fick knäpp i duschen. Aj aj.

Nu ska jag brygga kardemummakaffe.
Härligt med höst ändå.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jädrans rygg du har! I eftermiddag får du ju alldeles säkert avlastning av Jessica. Sen hoppas vi att det ska gå bra ikväll och att lillkillen inte behöver bäras omkring så mycket. Oj vilken pärs du måste ha haft härom natten! Riktigt känner hur ont det gjorde. Tur att det är bättre i alla fall och som sagt - kul att kvällen igår blev så bra!
Såg repris på Nyhetsmorgon för en stund sedan och Marcus var så bra! Och Karlavagnen i fredags var ju också toppen, kul att han är tillbaka där.
Hoppas ni haft en trevlig fikastund i eftermiddag och som sagt att kvällen och också natten blir bra, trots ryggvärken!
Kram från Maggan1

Christina sa...

Har ni ingen bra naprapat i närheten? Han borde ju kunna ordna det där snabbare än mediciner.

Sus sa...

Jag har läst in mig på din blogg nu ikväll..Fy sjutton...att mista två barn kan jag inte ens sätta mig in i. Och så skönt att lilla Milo kom!
Han verkar ju prata med sina syskon dessutom..

Anonym sa...

Hej!

Låter som du har fått en kraftigare låsning mellan två kotor. Tag kontakt med sjukgymnast med OMT (ortoped medicinsk terapi utbildning) så hon/han hjälpa dig. Duktig kiropraktor är också ett alternativ, dock ska försiktighet iakttas om det sitter i nacken (som är mycket känslig).

Alternativt vila med rätt hög dos receptbelagda muskelrelaxerande medel (vet inte om du har sådana och om man bör amma med dem). Kolla.

Fokusera på att andas, när det är som värst, man överlever...


Mvh
envis (med stor erfarenhet av låsningar)

Monia sa...

Hejsan. Just nu har jag en tävling i bloggen där du kan vinna en TANDBLEKNING! Ta chansen du också och få ett vackert vitt leende :) Kika in!

Rigmor sa...

Ingen kiropraktor.Gör som Christina också tycker gå till en naprapat.
Jag gick till en sjukgymnast och det funkade inte.
Vila och ligg på rygg. Avlasta den med att ligga högt,högt med benen.
Gå till en naprapat snarast, det var det ända som hjälpte mig.
Jag var precis som du, dom fick leda,nästan bära mig dit. Hem gick jag själv med rak rygg.
Lycka till nu och lyd mitt och Christinas råd.
Kram.

Anonym sa...

Mitt ex hade stora problem med sin rygg och jag minns så väl när han fick ryggskott i badkaret. Lilla jag skulle bära 90 kilos man:-)

Han gick till en kiropraktor(heter det så)och blev hjälpt! Men shit vad ont han hade. Och att bära vår lille plutt var helt uteslutet. Tycker så synd om dig. Självklart ska du INTE känna dig som en belastning som behöver avlastning. Inte ditt fel att kroppen strejkar!

Jag har smärta på annat sätt i kroppen och vissa gånger när jag har behövt bära barnen har det bara inte funkat. Våga ta hjälp från alla som har vänlighet och kärlek nog att stötta. Nästa gång är det kanske du som hjälper!

/Maria

Anonym sa...

Kardemummakaffe är gott. Det drack jag idag. Krya på dig med ryggen.

Lila sa...

Det där låter ju inte så himla skoj, hoppas det ger med sig snart.



Är så lycklig....testade positivt imorse efter alla helvetes år.....

Kram Lila

Anonym sa...

Oj Jonna, ryggen . eftersom du har haft problem med den så länge är det faktiskt dax för läkarbesök o inte mixtra med annat. Möjligen vill han/hon röntga inte farligt men en bra ortoped ser med en gång vad som är felet.Vi måste tro på expertisen . Naprapater kan säkert vara bra tycker en del som har diagnos inte fel i det men kolla först hos läkare /ortoped. Du har gått för länge med ryggont o behöver röntgen stå på dig! Jag har haft massor av ryggskott o tycker väldigt synd om dig då på den tiden hade jag bar en katt att lyfta .. vilket var omöjligt.. Kastade ner maten siktade ... Sen gick jag ja ja taxi med medciner i kroppen till läkare ÄNTLIGEN! Ingen idé vara envis/duktig. Det var inget allvarligt fel på mig. Hoppas du får barnvakt av Jessica.
Har bra tränningsprogram nu. Och behöver sällan tabletter. Om du har låsning eller inte ser läkare. Naprapat kam du gå till sen .
ok KRAMA MILO