Hade lyckats sätta in en bild på fejjan så håll till godo. Lite förvånat men ändå - finnjonnan med lugg! Igen.
Kanske inte alls dataintrång som strular till det för mig, kanske bara jag som är trång. I huvudet. Får kolla upp det där.
Nu natti natti.
Visar inlägg med etikett hår och mode. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hår och mode. Visa alla inlägg
onsdag 26 oktober 2011
dataintrång
Lyckas inte publicera något från Iphonen och det är ju bara för trist.
Jag menar, som vanligt är jag fullständigt sprickfärdigt fylld av spännande saker att skriva och berätta och det är ju inte helt rättvist att jag blir sittande med och på de grejerna för mig själv.
Men men.
Ja ja.
Vad göra? Tror det är den där hack-grejen som sätter käppar i blogghjulen och hoppas det löser sig så vi vanliga männsikor med tokmycket viktigt att dela med oss också får göra det.
Skriver inte mer eftersom detta kanske inte heller kommer upp. Fast bara så ni vet, jag råkade klippa lugg idag. I ett hastigt -inte lika lustigt- infall tog jag saxen från hyllan och klipp klipp. Det hade ni fått sett ifall jag hade kunnat styra.
Istället får ni läsa det.
Inte fy skam det heller.
Kram och god natt.
Jag menar, som vanligt är jag fullständigt sprickfärdigt fylld av spännande saker att skriva och berätta och det är ju inte helt rättvist att jag blir sittande med och på de grejerna för mig själv.
Men men.
Ja ja.
Vad göra? Tror det är den där hack-grejen som sätter käppar i blogghjulen och hoppas det löser sig så vi vanliga männsikor med tokmycket viktigt att dela med oss också får göra det.
Skriver inte mer eftersom detta kanske inte heller kommer upp. Fast bara så ni vet, jag råkade klippa lugg idag. I ett hastigt -inte lika lustigt- infall tog jag saxen från hyllan och klipp klipp. Det hade ni fått sett ifall jag hade kunnat styra.
Istället får ni läsa det.
Inte fy skam det heller.
Kram och god natt.
söndag 7 augusti 2011
vilken klänning?
| Min egentliga favorit, men är den tjusig nog? |
| Denna vita gillar jag. Men mina bara ben, två till komplex. Funkar i strumpbyxor? |
| Samma som vita, fast svart. Något kortare tror jag nu när jag ser den på bild. För kort? |
Jag är inte alls så bra på detta med att uppvisa outfits så ta det som det är.
Frågan är alltså, nu när utseende och ungdom redan är på tapeten, vilken klänning ska jag ha på mig till en fest jag ska på tillsammans med käre ma...blivande make. Hi hi.
Jag vill såklart vara snygg och har redan lite hår-ideér till vilken det nu må bli (tuperat 60-tal till de korta och halvt bohemiskt utsläppt till den långa).
Det är en lite tjusig fest om jag ska gissa, inte riktigt min grej egentligen, men att göra andras grejer får en att växa så jag kör på den linjen och går på fest, även om den är en grej allt annat än min.
Fast i vilken klänning?
Säg gärna vilken ni tycker jag ska välja så är ni snälla :).
attack på ett fullständigt värnlöst veck -om utseendefixering
Ett tio, femton år gammalt komplex gör sig påmint när jag blir ombedd att skaffa lugg eftersom min rynka i pannan är störande påtaglig.
Slut med snedbena skriver en i kommentarerna, det är tydligen no an no för mig och med lugg kommer jag se både yngre och snyggare ut lovar hän.
Detta är säkert skrivet i all välmening och jag bör väl tacka för rådet.
Fast samtidigt blir jag lite ställd och frågande.
Ni förstår, rynkor i pannan har jag länge haft (en av de där grejerna vi har i släkten) och stor del av tiden har jag dolt de eller framförallt den där stora djupa saken med just lugg. Har tänkt tanken Botox -give me! flertalet gånger i mina yngre dar tills jag någonstans mognade (tror jag), accepterade mitt veck och lät glatt framhåret växa innan jag stoppade det i tryggt förvar bakom örat.
Jag var söt och glad i lugg, absolut, men jag trivs just nu bättre i sned sådan även om det där strecket breder ut sig lite väl synligt för vissa.
Det här är inget gnäll, eller tyck synd om mig och mitt veck, utan snarare en fundering och iaktagelse på hur man ser på människor, ålder, utseende.
Jag behöver för egen del inte nödvändigtvis se yngre ut idag, och vad andra behöver i den frågan det måste jag faktiskt för eget välmående skita i lite lagom ödmjukt.
Intressant är ändå tycker jag att det anses så viktigt att se yngre (och snyggare) ut (hela tiden) och att man ens kommer på tanken att påpeka för en främling vad som skulle göra att vederbörande såg dessa ut.
Jag är 35. Varken ung eller gammal, eller det beror ju såklart på vem man jämför med, men jag kan inte se någon anledning till panik över mitt pannveck i alla fall, som faktiskt fanns där även innan min 25 årsdag och jag kan bara hoppas att inte jättemånga blir störda av det. För deras skull.
Snyggare i lugg?
Jo kanske det. Men det också är en högst subjektiv åsikt och ska man verkligen försöka anpassa sig till andras tyckanden där eller gå efter vad som känns bäst för en själv?
Jag vet vad jag vill svara. Ändå går jag kollar i spegeln, drar ner luggen och funderar innan jag kommer fram till att skit it, det är skönare utan gardinkappa, och stoppar in håret bakom örat igen.
Vad tycker ni om utseende- och ungdomsfixering?
Finns det?
Blir det värre?
Borde jag skaffa lugg? ;-)
söndag 24 juli 2011
hårdjur
Deer brown.
Rådjursbrunt alltså om jag inte helt misstar mig i översättningsdjungeln härinne. Pekar på hjärnan och myser lite till det vackra i innebörden.
Så är det i alla fall. En tur ner till bastun och upp kom ett råddjur -gnäggiau (eller hur nu ett rådjur låter). Hyfsat nöjd är jag i mörkret med min nya kalufs, så länge det är blött och Marcus tyckte det var...hmm, mörkare.
Oh yeah.
Härligt när författaren använder sig av sitt verktyg -orden, i sin beskrivning av mina toningsexperiment i källaren. He he. Stackarn vågar nog inte säga så mycket när det kommer till hårfärger sen han ärligt uttryckte en förvånad glädje över min "lite dammiga potatisfärg" i vintras.
Han hade i och för sig rätt så jag kanske inte kan hålla på att straffa honom hela livet för det. Eller jo det kan jag visst det.
Gnäggiauuuuuu hu hu huu... (rådjursskratt)
Rådjursbrunt alltså om jag inte helt misstar mig i översättningsdjungeln härinne. Pekar på hjärnan och myser lite till det vackra i innebörden.
Så är det i alla fall. En tur ner till bastun och upp kom ett råddjur -gnäggiau (eller hur nu ett rådjur låter). Hyfsat nöjd är jag i mörkret med min nya kalufs, så länge det är blött och Marcus tyckte det var...hmm, mörkare.
Oh yeah.
Härligt när författaren använder sig av sitt verktyg -orden, i sin beskrivning av mina toningsexperiment i källaren. He he. Stackarn vågar nog inte säga så mycket när det kommer till hårfärger sen han ärligt uttryckte en förvånad glädje över min "lite dammiga potatisfärg" i vintras.
Han hade i och för sig rätt så jag kanske inte kan hålla på att straffa honom hela livet för det. Eller jo det kan jag visst det.
Gnäggiauuuuuu hu hu huu... (rådjursskratt)
onsdag 8 juni 2011
bröllopsfrisyrer på morgonkvisten
| 60-talsinspirerat, lite som i tidningen Mama där med den gröna. |
| Samma från annat håll. En favorit. |
| Lite ruftufsigare variant. Mot det grekiska, tänk A-linjeformat. |
| Med massa böljande tyg nedanför bysten och ner. |
| Älskar blommor, kanske något stort i färg i lite rufsfixat hår. |
| Med enklare klänning till? |
| En enkel variant, inget uppsatt mer än en bit på sidan, smyckad med pärlor eller en fläta? |
Lite funderingar jag går runt och bär på och försöker få ordning kring.
Såklart ska ju helst ett proffs göra jobbet och så får ni ha överseende med att det är en osminkad morgontrött modell som catwalkar. Ni får tänka dit massa smink och vacker klänning för att få rätt bild.
Jag är helt klart inne på 60-tal, lite 20-tal och så kryddat med grekisk typ gudinnestil.
Ja ni fattar?
Bra.
För jag gör det inte :-)
Bara så långt till september...
söndag 27 februari 2011
dags då
Snart är det tänkt att första etappen av resandet ska börja. Nästan allt är packat, lägenheten hyfsat i skick för att ta emot tillfällig hyresgäst och mitt hår får duga.
Såna problem man skapar sig.
Ville ju vara fin till resan. Så jag sprang på ansiktsbehandling, köpte ny maskara och började igår stressat (gör aldrig det) slinga håret. Det blev gult. alldeles för gult och på fläckigt. Jag som bara skulle fixa rötterna. Sen köpte jag en mörkblond färg att ha över hela, för att få bort fläckarna och det gula.
Resultatet?
Jo en inte helt charmig nyans av grönt.
Det är inte grönt sa Marcus tröstande, mer så där potatisfärgad, lite dammig.
Ha ha.
Visst låter det snyggt. Jättesnyggt. Potatohead.
Nu lade jag i lite röd inpackning i två sekunder, bara för att få bort dammigheten och det blev... nja, inte så det blev nån skilnad kanske direkt, men det får duga.
Snart är det tänkt att vi ska resa. Börja resan.
Hörs mer sen.
Såna problem man skapar sig.
Ville ju vara fin till resan. Så jag sprang på ansiktsbehandling, köpte ny maskara och började igår stressat (gör aldrig det) slinga håret. Det blev gult. alldeles för gult och på fläckigt. Jag som bara skulle fixa rötterna. Sen köpte jag en mörkblond färg att ha över hela, för att få bort fläckarna och det gula.
Resultatet?
Jo en inte helt charmig nyans av grönt.
Det är inte grönt sa Marcus tröstande, mer så där potatisfärgad, lite dammig.
Ha ha.
Visst låter det snyggt. Jättesnyggt. Potatohead.
Nu lade jag i lite röd inpackning i två sekunder, bara för att få bort dammigheten och det blev... nja, inte så det blev nån skilnad kanske direkt, men det får duga.
Snart är det tänkt att vi ska resa. Börja resan.
Hörs mer sen.
måndag 21 februari 2011
jag får på mig jeans, jag får på mig jeans...
...jag får på mig jee ee e aa aaannnsss! Fy fan vad jag är bra!
Har provat alla mina nästan tio par jeans som jag fick av A-K då för ett och ett halft år sedan (och som satt som gjutna den sommaren och hsten som följde) ett par gånger varje vecka sista tiden. Med förhoppning om att något par skulle rymma min rumpa och biten ovanför innan vi ska till Rom så jag kunde få med mig åtminstone ett par riktiga brallor på resan (har varken tid att leta efter eller råd att köpa nya.)
Men det har inte gått så bra. Rätt illa. Jag hade tillsammans med Jessica över en fika bestämt att jag skulle satsa på sommaren istället och inte stressa inför nu, eftersom det ju inte är så där jättemycket tid kvar och ja, alla jeans kräver ett antal centimeter mindre (minst fem) runt midjan och hur 17 liksom. Men ändå har jag naivt hoppats att mirakel skulle ske. Kom ju i stövlarna häromdagen.
Idag provade jag hursom för sista gången -jag lovar- all paren (på några månader) och nej, inte en knapp i närheten av något hål, hur mycket jag än drog in magepartiet. Lade snopet undan högen och beredde mig för att köra tights och mjukisar i vår när jag plötsligt såg ett par som jag helt missat under mina provorgier. Det var paret jag bar i början av Mimmigraviditeten, gummisnodden satt fortfarande fast i knapphålet och jag tog försiktigt fram dom, ålade in låren däri med nyfunnet hopp och drog opp. Och jaaaa. Jag kunde knäppa igen! Tjohoo och hej. Har ett par jeans, riktiga som jag kommer i! Tja la la la la la.
Jeans och stövlar är min nya vårmelodi. Finnjonna is back och track.
Glädje!
Har provat alla mina nästan tio par jeans som jag fick av A-K då för ett och ett halft år sedan (och som satt som gjutna den sommaren och hsten som följde) ett par gånger varje vecka sista tiden. Med förhoppning om att något par skulle rymma min rumpa och biten ovanför innan vi ska till Rom så jag kunde få med mig åtminstone ett par riktiga brallor på resan (har varken tid att leta efter eller råd att köpa nya.)
Men det har inte gått så bra. Rätt illa. Jag hade tillsammans med Jessica över en fika bestämt att jag skulle satsa på sommaren istället och inte stressa inför nu, eftersom det ju inte är så där jättemycket tid kvar och ja, alla jeans kräver ett antal centimeter mindre (minst fem) runt midjan och hur 17 liksom. Men ändå har jag naivt hoppats att mirakel skulle ske. Kom ju i stövlarna häromdagen.
Idag provade jag hursom för sista gången -jag lovar- all paren (på några månader) och nej, inte en knapp i närheten av något hål, hur mycket jag än drog in magepartiet. Lade snopet undan högen och beredde mig för att köra tights och mjukisar i vår när jag plötsligt såg ett par som jag helt missat under mina provorgier. Det var paret jag bar i början av Mimmigraviditeten, gummisnodden satt fortfarande fast i knapphålet och jag tog försiktigt fram dom, ålade in låren däri med nyfunnet hopp och drog opp. Och jaaaa. Jag kunde knäppa igen! Tjohoo och hej. Har ett par jeans, riktiga som jag kommer i! Tja la la la la la.
Jeans och stövlar är min nya vårmelodi. Finnjonna is back och track.
Glädje!
måndag 7 februari 2011
glada fötter
Ska möta våren i Rom i dessa pjucks. Är mycket nöjd med mitt köp (Vagabond). Halva priset gör ju inte saken värre, eller det faktum att jag har 500 kvar på mitt presentkort, så det kan kanske bli ett till par innan avfärd. Wo hoo så skoj. Nya skor gör verkligen allt lite roligare.
Var till sjukgymnasten idag och vi ska försöka få lite ordning på ryggen nu i februari. Misstänkt diskbråck, men mycket annat var bra.
Bra va.
tisdag 18 januari 2011
finnjonna goes modeblogg, typ
| Kanske dags för ny profilbild? |
| ...eller varför inte denna? Rakt framifrån äger. |
| ...eller denna? |
| ...åh, denna gillar gillar jag! Grrr liksom. |
| Här funderar jag på vilka skor jag ska ha på mig idag. |
| Nu blev jag chockad och lite lite äcklad. En fågel har bajsat på min D&G kappa. Usch. |
| Men oj. Min tumnagel har fått en flisa. |
| Och här visar jag dagens outfit. Snygga brallor va? |
Det är så mycket liksom, oooh, aaah och oh la la laa över så mycket. Stora blekrosa läppar, skitvita (gillar motsägelsen i det) tänder, enormt uppspärrade ögon, stort hår och oprovocerat förföriska (varvat med barnsligt förvånade) miner hoppar på mig precis överallt.
Det är unga söta tjejer som har dessa bloggar och jag applåderar mycket som är dom. Inte ofta tjejer dominerar så, men varför allt detta plut överallt?
Vill andra tjejer ha det?
Killar?
Jag är väl för gammal för att fatta och det får vara så.
Lite "kul" (kul som i inte särskilt rolig alls, snarare sorglig tror jag, utan att riktigt veta vad jag tycker) iaktagelse bara.
onsdag 24 november 2010
naglar
Måste bara visa mina fina naglar.
Var på manikyr och gjorde geleförstärkning på mina naglar. Tycker det piggar upp med franskt och dessutom blir de egna naglarna skyddade och så är det inte lika vassa (väldigt mjuka faktiskt) vilket är bra med vid bebisskötsel.
Mina naglar växer väldigt, de verkar må bra, till skilnad mot hud och hår (på huvet, benen är prydda med långa svarta ej så charmiga pappa-långben-ben) som alltid vid amning blir extra risigt på mig. Trodde de tre grejerna hörde ihop men tydligen inte.
Ja ja, snygga naglar har jag iaf.
fredag 29 oktober 2010
höstgryta
Har ju en massa bilder och recept på lager som jag inte kunnat dela med mig av pga av tidigare trasig dator. Tex på denna underbart goda höstgryta med ciderkyckling. Recept kommer lite senare och jag lovar att den är värd att vänta på. Mums.
fredag 22 oktober 2010
design a'la mig
Tröttnade nyss på min garderob, eller snarare det faktum att inget därinne passar längre och att jag är en sådan typisk samlartant som inte vill slänga något, ens när saken helt klart gjort sitt, så jag tog saxen i egna händer och klippte sönder ett gäng tröjor och tunikor. Bara sådär. Ritch rakt av nerifrån och upp en bit på framsidan. Och vips så har jag nu flera tygstycken att ha på mig för dessa sönderklippta varianter funkar kanon på amningslinnerna jag hamstrat åt mig från HM. När inget sitter åt känner jag mig inte så tjock (dessutom ger en A-form på överstycket en snyggare hållning på alla sätt) och så är det, detta är det stora plusset i projektet, mycket lättare att hiva fram tutten vid behov.
När amningstiden sen är över och jag förhoppningsvis lite nättare igen kommer jag lättare kunna slänga dessa trasiga plagg och därmed få mer plats i garderoben. Bra va!
Nu ska jag kolla upp lite behandlingar inför nästa vecka. Två tänkte jag börja med. Vad tror ni, fotvård och massage eller ska jag lyxa till med manikyr och ansiktsbehandling? Världens bästa pappa ser till att den lika bra mamman mår bra och nästa vecka är det dags för lite skön Jonnatid.
När amningstiden sen är över och jag förhoppningsvis lite nättare igen kommer jag lättare kunna slänga dessa trasiga plagg och därmed få mer plats i garderoben. Bra va!
Nu ska jag kolla upp lite behandlingar inför nästa vecka. Två tänkte jag börja med. Vad tror ni, fotvård och massage eller ska jag lyxa till med manikyr och ansiktsbehandling? Världens bästa pappa ser till att den lika bra mamman mår bra och nästa vecka är det dags för lite skön Jonnatid.
lördag 28 augusti 2010
Milo visar skomode
tisdag 8 juni 2010
fredag 4 juni 2010
hot hot hot
Känner mig het. På många sätt. Dels på ett bra sätt och dels på ett annat.
Det andra, ickebra:
Jag är het som en varmsvettig sunkbulle med sanslöst jobbig halsbränna och en odör (ska tvätta bort) som lämnar övrigt att önska. Inte hur kul som helst.
Men sen är det det bra heta, och då prata vid het som i läcker. För jomenvisst är jag det. Läcker alltså. Sjukt läcker i min nya frissa som heter långhårig. Har nu böljande-rödrandigt-lite blont-lite brunt-helt crazy färger-långt hår och det känns mycket bra. Ska visa bild så snart kamerabatteriet har laddat upp sig men det blir inte förrän i en stad längre bort. Vi ska nämligen till Gävle imorgon. Och så en tur till Stockholm på det. Skoj.
Nu är det min tur att gå och försöka få Milo att somna. Han vill inte så det blir till att i skytteltrafik springa därinne och sjunga vaggvisor. Får se om han hittar sömnen på den här sidan midnatt. Spännande.
Det andra, ickebra:
Jag är het som en varmsvettig sunkbulle med sanslöst jobbig halsbränna och en odör (ska tvätta bort) som lämnar övrigt att önska. Inte hur kul som helst.
Men sen är det det bra heta, och då prata vid het som i läcker. För jomenvisst är jag det. Läcker alltså. Sjukt läcker i min nya frissa som heter långhårig. Har nu böljande-rödrandigt-lite blont-lite brunt-helt crazy färger-långt hår och det känns mycket bra. Ska visa bild så snart kamerabatteriet har laddat upp sig men det blir inte förrän i en stad längre bort. Vi ska nämligen till Gävle imorgon. Och så en tur till Stockholm på det. Skoj.
Nu är det min tur att gå och försöka få Milo att somna. Han vill inte så det blir till att i skytteltrafik springa därinne och sjunga vaggvisor. Får se om han hittar sömnen på den här sidan midnatt. Spännande.
onsdag 13 januari 2010
mode
Inspirerad av Let's dance-Elin ska Milo här presentera två varianter på dagens outfit. Eller huvudfits kanske det är. Min moster Liisa från Finland skickade två huvor åt killen så han inte ska frysa om öronen och jag är så glad för sådana här har jag inte kunnat hitta någonstans i detta landet.
tisdag 27 oktober 2009
aldrig nöjd
Stockholm imorgon istället.
När jag frågade Milo om han ville häcka på hotellrummet ikväll med mamma (pappa jobbar) eller springa omkring i sin gåstol här hos mumma och jaga dammsugaren alternativt hundar var svaret givet -hotellrum suger!
Nåja, kanske inte hans ord direkt, men jag tror bestämt det är roligare att vara här och busa en dag till för att sen imorgon åka till papps och kramas.
Igår tog jag steget och hennade mitt hår igen. Det blev... sådär. Inte riktigt det jag hade tänkt mig. Istället för höstigt vinrött blev huvudsaken för ljus. Blekt rostrött typ. Får se om jag måste göra om det hemma sen med annan nyans för just nu orkar jag inte. Och synd är väl det för jag hade tänkt vara lite snyggt gala på torsdag. Istället får jag väl chasa bort folk som av misstag vill komma och dippa mig. (Ser ut som en morot.)
När jag frågade Milo om han ville häcka på hotellrummet ikväll med mamma (pappa jobbar) eller springa omkring i sin gåstol här hos mumma och jaga dammsugaren alternativt hundar var svaret givet -hotellrum suger!
Nåja, kanske inte hans ord direkt, men jag tror bestämt det är roligare att vara här och busa en dag till för att sen imorgon åka till papps och kramas.
Igår tog jag steget och hennade mitt hår igen. Det blev... sådär. Inte riktigt det jag hade tänkt mig. Istället för höstigt vinrött blev huvudsaken för ljus. Blekt rostrött typ. Får se om jag måste göra om det hemma sen med annan nyans för just nu orkar jag inte. Och synd är väl det för jag hade tänkt vara lite snyggt gala på torsdag. Istället får jag väl chasa bort folk som av misstag vill komma och dippa mig. (Ser ut som en morot.)
onsdag 21 oktober 2009
fredag 9 oktober 2009
lite Milomode


Köpte den här fina och otroligt mjuka (tyvärr kan ni ju inte känna, men får lita till mitt ord) tröjskjortan igår till the man called Milo. Ärmarna kan vara långa eller knäppas upp. Han har inte provat än, men jag vet att det kommer bli en succé.
Den är av ekologiskt bomull och kostade också skjortan, men då modellen är förra årets (vem kan se sånt) så var det rea. Me like rea.
De röda toffelskorna är i storlek 20 och aningen för stora ännu. Men klart killen ska ha ett par skor i vagnen. Rött är sött och snart nog trampar han omkring i dom.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)












