Visar inlägg med etikett plugg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett plugg. Visa alla inlägg

söndag 10 juni 2012

ph-värde 2 på tenta igår

Jag är fortsatt glad.
Härlig känsla faktiskt.
Har inget på agendan just nu då jag mitt i allt lyckats skriva klart och också lämna in tre hemuppgifter i filmvetenskap och igår gjorde jag italienska-tentan. Med blandad entusiasm. Två senaste veckor har ju Mimmi varit hemma och sjuk (feberfri nu sedan igår, tjohoo!!!) så mitt plugg har blivit lidande, dock skrev jag alltså  igår, och det var svårt, det var det. Men. Det gick oväntat bra.
Till en början.
Sen inte lika så. "Synd att du hoppade över sista uppgiften", som min lärare skrev.
What the!!!???!!!
Jag hoppar inte över nåt, nånsin. Inte min grej. Jag skriver tills jag blöder, men klart blir det och igår hade jag både tid och energi kvar, men FUCK. Slarv. Skit.
I denna sluttenta hade vi tydligen två kortare uppsatser att skriva, men efter den ena, första, trodde jag i min enfald att det var klart och lämnade in. Den andra och sista kom löjligt långt ner när jag senare scrollade och kollade. Så bara morr. Kommer nog förhoppningsvis få G iaf på kursen och slipper tenta om, bra det i så fall. OM det nu går så väl. Men surt. Så surt.
Ja ja. Kan inget göra åt det nu.
Ska vara glad ikväll.
Tänker bra tankar.
Positivt tänkande och den skiten i all ära, men faktum är att mitt mående har med mina känslor att göra. Känslor som styrs av tankar och tankar som jag tänker och också därför till stor del kontrollerar.
Så...
Ja, har skrivit detta förr, och innan det till och med. Men det tål att upprepas. Många gånger räcker det med lite tankestyrning för att livet ska kännas roligare. Testa.
Kan funka.

tisdag 17 april 2012

lättad men... lite buhuu

Jahapp. Fick avboka min cellprovstid. Blöder lite. Har ju ett mindre elände med spottings titt som tätt och ringde för att kolla hur det var med provet en sån dag och inte bra tydligen. Eller det kan visa fel och ofta får man göra om och då jag kämpar med att nu göra en gång, kändes inte det så lockande. Ny tid således om två veckor, förhoppningsvis ter sig tillvaron spottfritt. Kakka. Hade gärna haft det gjort om man säger så.

Idag har jag Italienska futurum på schemat. Det börjar bli svårt nu med grammatiken. Jäkla verben böjs som om de aldrig hade böjts innan. Tur jag är van med böjningar från finskan, då det istället iofs är substantiven som böjs å det grymmaste, visserligen verb med och allt annat också nu när jag tänker efter så jag låtsas att jag har halva inne.

Sen ska jag fortsätta läsa om stumfilmens guldålder. Det är riktigt intressant. Filmens historia. Filmen är en så stor del av vår vardag idag och man tänker ofta inte hur den kom till och utvecklades, i vilket sammahang och varför. Men det ska jag göra nu!

måndag 16 april 2012

lite skryt

Tänk -jag har tagit studenten- melodin och sjung med mig:
Jag har tagit ett AAAAA AAA jag har tagit ett AAAAA AAA. Fy fan vad jag är bra!
:-)

Fick ett mail med momentbetyget i Filmvetenskap (analysdelen) i fredags när jag satt i trädgården på Pensione Accamedia och njöt av Venedig. Som jag blev glad och började skina i kapp med den lysande solen! Jag kan skriva om film! Yey.
Mina texter har tydligen varit mycket insiktsfulla och roliga bland annat. Förstå alltså. Vilken lycka!

Det är bra jobbat och visst fick jag betyget, men jag gjorde mig förtjänt av det, därav att jag tog det, typ.
Har under en tid försökt övertala plugghästen i mig att då det varit lite kämpigt med massa sjuka barn och annat att jag måste nöja mig med godkänt, eller typ C eller D, men samtidigt har jag ju siktat på B i smyg och någonstans faktiskt tyckt mig förtjäna ett A även om det visst skulle vara svårt. Men vad visste jag, har aldrig någonsin haft bokstäver som betyg och inte läst på universitet innan, så då är det svårt att avgöra vad som krävs för det ena eller A-ndra. Så att göra mitt bästa och hoppas på samma har varit min melodi och om jag får betona det faktum att det hela är mycket bra jobbat av mig och att jag är mycket nöjd (och det får jag) så gör jag det. Jag är mycket nöjd!
Yayooyouououwowowowow! (ett glatt uttryck)

Det var bara det.
God natt.

tisdag 3 april 2012

innan film



Nu är moment ett i filmvetenskap avklarat. Tentorna lämnades in i söndags och jag väntar svettigt på resultatet. Mina första hemtentor någonsin så jag blev lite orolig där ett tag och nervös om jag överhuvudtaget hade fattat uppgifterna rätt.
Men det är gjort nu.
Kan inte göra mer.
Det blir som det blir.

Igår började så moment två -Filmhistoria.
Film är ett nytt medium. Se här ovan en föregångare från1800-talet. Visst är det vackert med bilder som rör sig!
Men vad mycket som sedan dess har hänt.

Egentligen finns förresten inga rörliga bilder. Eller jag kan ju ta och stoppa en bild i fickan och gå runt, då rör sig bilden, fast det ögat ser när vi tittar på film är många stilla bilder i tät följd och tack vare att vår biologi inte är perfekt och ögat trögt ser det ut som det gör.

Trevlig dag på er!

torsdag 29 mars 2012

pluggeri och pluggera

Sliter med mina hemtentor i film och börjar bli trött nu. Independence day kan ta sig i stjärten liksom.

Fick igår tillbaka italienska tentan från i lördags och kammade tydligen hem högsta möjliga betyg vilket jag är mycket nöjd över! Trodde jag inte innan.
Men så är det. Jihuu, yes yes yes bara!
Jag kommer pusta ut efter den här veckan när även dessa andra är gjorda och inlämnade och när det blir dags för nästa omgång ska barnen hålla sig friska och jag vara lugnare.

Så är det.

Jag ska våga mig ut snart, hoppas då att maskarna dragit sig undan...

Hep.

lördag 24 mars 2012

one down, three to go






Firar ikväll det faktum att jag efter en massa om och ännu mer perkele lyckades också spara och skicka in italienska-tentan som jag skrev idag.
Det var svettigt och nära att tårarna började trilla när en av kontrollanterna bekräftade att det hade förvånande nog skitigt sig rejält för mig. Och det pga av det tekniska. Jag hade lyckats öppna och skriva i en nätvariant av provet som inte kunde sparas och det är trist att upptäcka det när provet väl är gjort. Det gick inte att kopiera heller, så det enda som vi lyckligvis kom på i tid var att fota skärmens alla sju sidor eller vad det var och maila in till lärarna.
Hursom helst. Vi firar nu. Tror nog att jag klarar ett G och i den tron smakar mozzarellasallad mycket gott med lite italiensk parmiggiano och pecorino romano.
Mums.

Nu blir det film.

tisdag 20 mars 2012

god morgon

Vad fina ni är! Som jag piggas upp av era glada och trevliga ord! Känns lite fåfängt men så otroligt skojigt att mina ord faktiskt varit saknade.
Min respons blir att genast skvätta några runt mig.

Försöker till morgonkaffet förstå Passato Prossimo som är italienskans inperfekt. Eller åtminstone något nyligen hänt. Det skulle mer passa under perfekt för imperfekt finns det något annat som heter vet jag utan att jag kommit så långt, men italienskan är inte alls som svenskan så vi kanske ska skippa jämförelserna.
Italienskan är inte som finska heller och även om jag tror finsk grammatik är något utöver det vanliga är italienskans väldigt nära rent svårighetsmässigt.

Grammatik.
Språkregler.
Bra med regler! Jag gillar dem. Men alla dessa undantag hela tiden. Varför kan vi inte hela vägen köra på regler när det kommer till grammatik?
Men nej, det gör vi inte. Vi kör på undantag och lägger till en regel när det passar.

Ja ja.
Ordning och reda, tenta på lörda'.

Nu är kaffet urdrucket och jag ska köra en växling och läsa, eller åtminstone bläddra ambitiöst. bland sidorna om film och fostran. Har Ronja på listan över filmer att se. Rätt trevligt. Det var länge sen sist.
Men kanske vänta till Milo somnat. För jo han är hemma idag, igen.
Var lite för kaxig igår tror jag...

God morgon hursom.

torsdag 16 februari 2012

return of the plugghäst, gnägg

Jag har sånt flyt nu i plugget. Är verkligen på och det känns som att hjärnan funkar så som den ska och jag fattar allt och kan till och med återformulera det i både tal och skrift. Skulle kunna bli advokat eller läkare om detta kunde fortsätta. Ja eller inte.

Molnet just nu i mitt flyt är grupparbete.
Detta jädra påhitt. Trodde i min enfald att man slapp det när man läste på distans, men nej då. Grupper ska vi delas in i.
Egentligen rätt kul ju, tänkte jag efter mitt första morrande, alla är från samma stad och i lite träffar och diskussioner på stan -ja tack!
Men sen kom det fram att distans betyder just det och vi bor alla för närvarande i olika länder. Nåja. Kan bli bra ändå och det blir det säkert. Mycket trevliga och smarta verkar de andra (också) vara, så det ger sig nog.
Fast just nu när jag har flyt känns det tokfrustrerande när jag inget mer kan göra eftersom min del är klar och då det verkar vara en vanligt princip bland andra studerande (utan att säga att det är så mina medpluggare funkar!) att man gör inte idag det som kan göras dagen innan inlämning. Själv kör jag ju principen gör nu så slipper du sen, framförallt eftersom jag är ganska begränsad i tid och kan mest göra nu, dagtid. Inte sen lördag, söndag och uppgifterna ska alltid in på just söndagarna.
Men det blir nog bra till sist. Fortfarande är allt lite nytt och jag lär mig ännu hur saker och ting ska göras, till sist kanske jag fattar.
Nu bryta av skrivandet och se film. Ingår ju det med i detta :-)
Gnägg.

lördag 11 februari 2012

kurakakka åt höger och vänster

Folk bajsar på sig i kanon* (kaanon ej kanoon) runt mig och nu har Mimmi fått skiten. Så synd om tjejen det är, ont i stjärten och hungrig för jämnan men inget stannar.
Det är inte så roligt för mamman här heller, det hon funderar mest på just nu är ifall kräkningar eller diarré är att föredra och jag behöver kanske inte säga att de tankarna inte är fullt så stimulerande som jag skulle önska. Eller mest önskar jag att jag hade annat att tänka på eller att jag orkade tänka på annat men efter ännu en natt i magsjukebojor har hjärnan stannat av och väljer nu enbart det enklaste att slösa celler på -diverse fundering över bajs.
 
En bra grej idag är att jag har sålt Phil and Teds vagnen till Malin. En supertrevlig tjej från neråt landet som kom och hämtade den idag. Känns mycket bra att veta att våran vagn har fina nya ägare! Och ett bekymmer mindre för oss. Nu ska jag bara se till att andra vagnen vi har i gamla förrådet kommer till Upplands Väsby så kan vi sen lämna tillbaka även den nyckeln och sen är flyttandet på alla plan klart! Tjohooo!
 
Igår kom ett paket till mig. Det är mina skolböcker till filmkursen. Mycket att läsa, mest på engelska. Lite av en utmaning men jag gillar ju språk så jag är rätt tacksam för att behöva putsa fram engelskakunskaperna också. På köpet liksom.
Och jo det är distanskurs på Gävle högskola jag går. Mycket intressant! Filmvetenskap 15 p. Det är mycket inlämningsuppgifter och läsande men är man intresserad av film och gärna ser dessa med analyserande blick är det ju toppen.
Vad jag ska bli, när jag blir stor sen? Får se när det väl händer. Just nu pluggar jag ämnen som är intressant och kul, för att testa hur det är att plugga på högskola och för att göra något FÖR mig och gnissla igång tankeverksamhet och plugghuvud, något jag vet att jag har gott om. Där inne.
Förutom film är det italienska jag lär mig i vår och jag kommer ha nytta av dessa båda ämnen på ett eller annat sätt även om jag inte har en direkt plan just nu. Just nu är det kul och det är viktigast!


*( musikstycke där två eller flera stämmor (ofta sångstämmor) upprepar samma melodi och varje stämma (utom den första) påbörjar melodin innan den föregående har avslutat stycket och antalet slag ("tiden") mellan varje påbörjad stämma är densamma.

måndag 23 januari 2012

högskola -here I come

Idag jag finnjonnan börjat på högskola!
Tror och hoppas jag.
Det är varianten distans och jag måste erkänna att jag nog är dummare än många trott för fortfarande är jag osäker på registreringarna har lyckats.
Jag ska alltså läsa Filmvetenskap och Italienska. Spännande, kul, läskigt och sjukt frustrerande då jag just nu mest känner mig som jag vet inte riktigt vad. 
Jag vet.
Jag ska ta det lite lugnt och inte hetsa upp mig och bli irriterad för allt (det mesta) som jag tror att jag inte fattar. Måste ge det en chans och vadå, har ju varit sjukskriven, socialt isolerad, sänliggande och föräldraledig så länge att konstigt vore väl om jag bara gled in och valsade vidare på skalet.
Nä. Det hade jag inte trott heller. Vad som helst hade kännts motigt gissar jag så jag ska försöka andas lite mellan varven och sen logga in mig igen och se om jag fattar mer.

Hoppas ni har haft en bra dag idag!