Visar inlägg med etikett recept. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett recept. Visa alla inlägg

tisdag 22 november 2011

fiskpanna med varm gurka och potatis

Eller som jag väljer att kalla det, trots brist på italiensk koppling: buonissima pesce di sej con cetriolo cotto.



1. Koka potatis, broccoli och morötter för 4 pers.

2. Klicka i lite smör eller olja i traktörpanna och ha i vetemjöl alt maizena. I med 3 dl mjölk och blanda ihop och koka upp till en fin redning.

3. Sedan häller du i 1 cl creme fraiche, 1 msk senap (dijon), 2 tärningar fiskbuljong och 2 msk tomatpure i blasket. Peppra med svartpeppar.
Blanda.

4. Smaka av såsen och om du gillar det du smakar på -har du i ca 600 g färsk sejfile i portionsbitar, en halv gurka i bitar (gröp ur innandömet innan) och en halv kruka hackad gräslök i pannan och låter puttra i knapap 10 minuter.

Servera fiskpanna med kokt potatis och grönsaker och strö lite mer gräslök på.

Supergott, så enkelt och fräscht!

torsdag 30 juni 2011

risottolovestory














Jag blev helt till mig ska erkännas.
Grön risotto med västerbottenost och körsbärstomater.

Förgrejs : Koka upp 1 liter grönsaksbuljong och halvera körsbärstomater, riv även önskar mängd ost om du inte har köpt på påse.

1. Hacka en gul lök som du tillsammans med riset värmer upp under omrörning i lite olja i traktörpanna så riskornen blir lite glansiga genomskinliga. Häll i en dl vitt vin i riset suga i sig (kan hoppas ver om man inte vill ha vin).
2. Häll sedan succesivt ca 1, 5 dl buljong i taget i riset så det kokas upp. Rör om hela tiden. Kör på detta sätt sakta men säkert slut på vätskan, spara bara en liten skvätt att blanda i på slutet.
3. Under tiden mixa en kruka basilika, två nävar babyspenatblad och en vitlöksklyfta. Det hinner du mellan omrörningarna även om du får gå tillbaka ibland till sleven. Häll i lite olja och salta lätt.
Den gröna smeten ska sedan kokas in i riset som buljongen fast i ett långsamt svep istället för många.
4. Nu har du i riven västerbottenost eller parmesan efter tycke och smak. Rör om.
5. Klicka i lite creme fraiche eller smör om du vill ha extra crema och så de halverade körsbärstomater sm inte ska kokas bara bli varma!
6. Häll i sista buljongen och servera med ett basilikablad, riven parmesan och lite svart peppar.

Herregud så gott det blev!
Puss.

lördag 21 maj 2011

lekt lite

Det blir nog inte tokmycket bloggande med telefonen och bilderna, aj då, vilka stora bilder. Men risotton blev hursom mycket god!
Har ett hemligt, tills nu, knep och det är att jag krämar till det med kryddad färskost. Som idag klickade jag i rostad-vitlöksmakande Philadelphia med bara 11 % fett. Onödigt enligt mig att ösa i en massa smör (om man nu inte kör fettdiet och det gör inte jag. Fast iofs. Risotton, går nog fet(haha)bort med den dieten hur man än vrider och vänder på det i och med kolhydraterna i riset.) Jag har hellre lite lagom med parmesan eller varför inte västerbotten- eller cheddarost som också ger crema och dessutom massa god smak och skippar som sagt smöret för en lättare måltid.

Jag är mycket nöjd just nu med min tele. Väldigt skoj att spara appar, surfa och lyssna på finsk radio helt gratis!
Den där repan var ingen repa heller, utan ett streck som tyvärr kan synas i skyddsplasten. Killen i affären visade sin iphone och där fanns likadana, så ok, den får va.

Nu ska jag pussa på Milo i soffan. Han är suuuuk stackarn och tog helt slut efter att vi gjort en jordenruntresa, under vilken jag bar honom på ryggen. Förstår ni då hur färdig jag är? :-D Han hade i alla fall kul på trippen och det är viktigast.

Ha en fin lördagkväll!

Kram.

onsdag 27 april 2011

...och så en pizza

Inte en napolitana, men en annan god sak. Superbuffala. Marcus godaste, på pizzerian Dar poeta. Så klart. Och klart den var god. Himmelsk. Buffelmozzarella, kronärtskocka, svarta oliver och parmesan. Det var en änglakör eller två som bråkade om utrymmet i sinnesgångarna under varje tugga. 

fredag 8 april 2011

appropå gott och så


Mousse al caffe. Min nyfunna kärlek här i Rom.
Idag blev det två promenader till Café Eustachio som enligt Lotta och hennes man har det bästa kaffet i stan. Och visst, vi var där i söndags och cappuchinon jag drack var suverän, men ofta är kaffet mycket gott här så jag visste inte riktigt hur höga förväntningarna skulle vara idag när jag tog Marcus dit för att prova deras grancaffe och och så moussen som jag i ögonvrån såg granntjejen dricka vid bordet bredvid i helgen.
Och.
Ja.
Hur ska man säga det?
Grancaffet, som var något av en sanslöst krämig och stor espressobomb, redan sockrad, för kaffe ska i enlighet med de som kan kaffet här omkring vara söt, var helt makalöst god! Nästan galet krämig som sagt, och stark och precis lagom syrlig och så aningen beska och så sötman. Alltså jag bara... ja kärlek helt enkelt.
Och så moussen. Min kaffemousse. Mumma, mumsfilibabbum bom!
Moussen var lite som glass, fast inte mjölkig, mer lite isig och så klibbig, seg liksom och smakade massor av sådant gott kaffe man drömmer om när man inte druckit kaffe på många timmar och precis börjar ana eller minnas den där hotande huvudvärken som om två timmar kan komma krypande och allt man tänker och drömmer om är just kaffe, gott kaffe. (Väntar man två timmar till spelar smaken på kaffet ingen roll längre.) Precis lagom söt var den och kall så som man vill ha saker man stoppar i munnen när det är 25 grader i skuggan och så det där klibbet, åh det där klibbet. Älskar iskallt klibb! Den ljuvliga smaken levde livet i min mun en bra timme efter att vi gått därifrån och fortfarande både hör och känner jag bröllopsklockor slå när moussen kommer på tal.
Vi tog en varsin goding i förmiddags och efter lunchen var vi tvugna att gå dit och ta en till. Marcus testade då grancappuchino och jag återvände trånande till min mousse. Och jag blir nästan gråtfärdig nu när jag tänker på den. Så god var den och så många timmar är det till jag nästa gång kan äta/dricka en. Halv nio öppnar de i morgon... och då ska jag nog testa en kaffe granita.

För allt i världen. Älskar ni kaffe och är här på senester -missa inte cafe Eustachio på lilla piazzan med samma namn, intill Pantheon. Allt kostar minst det dubbla om ni sitter ner så testa er fram stående, al banco, för att sedan återkomma och ta det gottaste sittande ned dagen efter.  

lördag 2 april 2011

veckans matlista

Måndag: Fuskrisotto med tonfisk och gröna oliver


Tisdag: Glad cappuchino

Onsdag: Pastagratäng med köttfärs

Torsdag: Plocktallrik och kycklingsallad

Fredag: Plocktallrik, sallad och avokado med kokt skinka

Lördag: Plocktallrik och ravioli med tomatsås

Söndag: Pizza Napolitana med sardeller

Precis ätit ricotta och spenatfyllda ravioli fifty fifty (en del med kronärtskockskräm och den andra med kryddig bolognesesås) och sitter nu och mumsar på nya pecorino-ostar jag fyndat på marknad idag. Mumsar med stora bokstäver för atan i gatan vad gott det är.
Hursom. Kom att tänka på, inte helt osökt, lite matbilder jag tagit. En vecka kan se ut så här på ett ungefär. Inte helt svårt att gissa kanske men plocktallrik är en favorit. På fredagens kan ni se den fina i italienska flaggans färger, stekta ärtor (i olivolja, vitlök, basilika), ostar och kall pasta i körsbärstomatsås. annars är fuskrisotto en enkel goding. Koka ris, blanda med tonfisk i olivolja och gröna oliver -voilá. det mesta ser lyxigt ut med balsamicoglaze som finns i affären. Gott är det med.
Ostpuss på pannan. Godare än det låter ;-)

lördag 8 januari 2011

varm fruktsallad med kardemummafluff


Blev en annan variant av nyårsaftonens goda efterrätt idag.
Denna gång tog jag tre kiwi, ett äpple och en banan som blev till bitar och värmdes upp i varm stekpanna (först äpple, sen kiwi, sist banan) med honung som jag ringlade över. Det ska till en bra panna i teflon eller annat smidigt material så inte sakerna fastnar. Använder alltså ingen olja.
Härligheten pudrade jag med kanel.
Till frukten serveras en klick eller två kardemummafluff.
På nyår hade jag helt enkelt vispat upp en burk creme fraiche i vilken jag tillsatte lite strösocker och malen kardemumma, men idag kände jag att jag ville göra't lite fräschare och då jag är aningen lightskadad, framförallt när jag tränar, vispade jag istället upp 20 procentig milda visp och lika del kesella. Jag hade nog gillat ännu mer kesella kände jag men kör fiftyfifty så är du på säkra sidan. I krämen blandar du i valfri mängd strösocker och malen kardemumma. Smaka dig fram och strö på lite mer malen kanel. 
Och ja, vad ska jag säga. Mumsfilibabba big time!
En god kopp kardemummakryddat kaffe till och du är i himlen och hälsar på. 

(På nyår gjorde jag en tropisk variant med kiwi, mango, sharon- och passionsfrukt, varav den sistmända hade funkat bra idag med framförallt för att den blir så tjusig att liksom garnera med. Ja ja, nästa gång.)
(Fluffet kan förresten göras med kanel också om man vill det.)

fredag 7 januari 2011

julmustkyckling


Idag var tredje gången på knappt lika många veckor som jag gjorde denna kycklingrätt och tänkte att nä nu måste jag till slut dela med mig. Så gott är det!
Det var i Linas kasse senast och det var veckans snabba.
Ungefär så här.
(Har tappat bort receptlappen så jag kör lite ur huvudet, vilket jag gjorde tidigare i köket med och det blev ju sketabra)

1. Bryn kycklingfileér (delade på längden eller så tar du mindre innerbitar) i traktörpanna. Salta och peppra lite.
2. Häll på lite idealmjöl (eller maizena eller vetemjöl) och ca 2 dl julmust. Låt det puttra hela tiden och du märker om du måste ha lite till mjöl.
3. På med ca 1-2 tsk malen ingefära (blir säkert helt kanon med färsk också) och lika mycket soja. I riktiga receptet skulle man sen hälla i 1 dl vispgrädde minns jag, men jag har även kört med matlagningsgrädde och idag vanlig mjölk i brist på annat och det gick bra det med. Färgen blir lite mörkare bara. Och så i med en halv (eller mer om du vill, smaka) tärning kycklingbuljong.
Detta låter du puttra i ca 10-15 minuter och sen är det klart att ätas med ris, potatisgratäng eller vad du nu föredrar.

Ikväll griljerade jag en julskinka med och doften som omger mig nu lurar mig nästan att tro det är jul snart. Och jag kommer på mig själv att längta till nästa gång.

onsdag 29 december 2010

kaneldoftande rödkålssallad

                

Finriv med osthyvel en kvarts rödkål och tärna ett äpple. Blanda de två och häll över en dressing gjord av olja, vinäger, honung, lite salt och ett par teskedar kanel. Garnera med apelsinklyftor.
Denna mumsiga sallad passar kanon till kycklingrätter eller till julbordet så jag är ledsen att receptet kommer först nu. Men bättre sent än inte alls är ju det nya och det blir jul nästa år också.

söndag 28 november 2010

ostgratinerad fisk med tomat och örter

Nu när maten landat i magen är man om möjligt ännu mer frusen, men det var det värt. Gårdagens fisk smakade ypperligt idag med då den istället för potatis fick sällskap av ris. Funkade bra det med. Tyvärr glömde jag fota, men hoppas det duger ändå.

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Koka potatis.

3. Skölj och torka ca 600 g färsk sejfilé och lägg i form.

4. Häll 1 dl grädde över fisken och strö på med 1 tsk salt och lite svartpeppar.

5. Skiva tomater och champinjoner och fördela på fisken (först champisarna och sen tomaten, fast jag som inte gillar svamp skippade dessa på halva biten). På tomaterna ska du sedan hälla 2 dl gröna urkärnade halkidikioliver, en halv förpackning fryst basilika och ca 1 tsk torkad oregano. Strö över 100 g riven ost och ställ alltihopa i mitten av ugnen och tillaga i ca 25-30 min.

Servera med kokt potatis (alt ris) och kanske lite broccoli eller annan grönsak.

Och jag lovar, även om blandningen (för mig i alla fall) kanske låter lite konstig, så gifte sig smakerna i munnen och vilket äktenskap det sen blev! Mumsigt värre.

onsdag 17 november 2010

min soppa med serranochips och keso


Tyvärr hade ju pumpan möglat (såklart efter en vecka) och någon ny gick inte att få tag i på konsum, så jag komponerade ihop en helt egen variant av sötpotatissoppa.

Here goes:

1. Fräs i olja en halv (ta en hel om du inte ammar )hackad gul lök tillsammans med en (ta två om... ja du vet) pressad vitlök och ca 2 msk riven ingefära. Smula sen  i 2-3 buljongtärningar.

2. Ha i lite vatten och hackad (ej finhackat något av det då vi senare ska mixa) sötpotatis, 2 st, 3 morötter, några potatisar och lite rotselleri. Låt småfräsa med löken i fem minuter.

3. Häll i ca 7-8 dl vatten, låt koka i 20 minuter. Mot slutet av tiden sätter du i en plåt med några serrano (alt parma) skinkskivor i ugnen så de stelnar, ingen olja behövs. Samtidigt steker du lätt ett par tunna skivor halloumi.

4. Mixa soppan slät och häll upp i tallrikar. Klipp persilja på, klicka i lite keso och toppa med halloumibitar och några serranochipsflarn.

Mumsfilibabba.

Detta var mycket gott och jag skulle nog gissa att den kan kombineras lite hur som. Skippa en rotfrukt eller lägg till något annat. Men jag måste säga att keso och det sältiga från "chipsen" och halloumin var en absolut underbar kombo att ha i munnen.

Ät med knäckebröd eller baguette om du vill lyxa lite.

tisdag 2 november 2010

ciderkycklinggryta med ton av höst


Receptdags. Visade ju denna smaskiga bild en gång tidigare och nu kommer receptet.

1. Skär ca 300 gram palsternacka till stavar (runt 1x4 cm). Skär 1 rödlök och 2 äpplen i klyftor. Dela 600 gram kycklingfilé genom att skära varje bit mitt itu på längden.

2. Bryn kycklingbitarna och rödlöken i en stor stekgryta med lock tills kycklingen fått lite färg. Den ska inte bli genomstekt utan ska kokas senare i cidersåsen. Salta och peppra.
Tillsätt palsternacksstavar, 1-2 kycklingbuljongtärning, 1/2 tsk rosmarin (alt dragon som jag hade och älskade) och en burk 33 cl äppelcider (samt lite vatten vid behov).

3. Låt allt koka under lock på medelvärme i ca 10 minuter.

4. Efter de 10 minuterna rör du ut 2 msk vetemjöl i några matskedar vatten till en slät redning och häller i grytan underomrörning. Tillsätt 1/2 dl vispgrädde alt matlagningsgrädde (alt oatleys matgojja, det gjorde jag och det blev kanon) och lägg i hälften av äppelklyftorna och låt koka till såsen tjocknat, ca 3-4 minuter. Kontrollera att kycklingen är genomkokt.

5. Strö 75 gram sockerärtor, resten av äppelklyftorna och ca 25 gram (semitinad) lingon ovanpå den härliga och färdiga grytan.
Servera med nykokt ris.

Sitter och dreglar av minnet. Det var så gott.
Och jag som körde lök och mjölkfritt, skippade rödlöken och hade den där oatleyvarianten istället för grädde och det blev helt superbt. Dessutom bytte jag alltså ut rosmarin mot dragon eftersom det var vad skafferiet erbjöd och även det bytet kändes klockrent så kör på och testa er fram.

lördag 22 maj 2010

gnocchi för första gången

Har ätit potatispasta i Italien någon gång och gillade det, även om det tenderar att liksom växa i magen om man överkonsumerar vilket jag lätt gör då det är gott.
Denna variant är enkel.
Och god. Den också.
1. Skär två bananschalottenlökar i skivor och ha på en plåt. Häll på 500 g körsbärstomater, ringla lite olja över, salta och peppra och stoppa in i ugnen 175 grader i 30 minuter.
2. Hacka en bananschalottenlök och blanda i 1 msk olivolja, 1 msk vinäger, lite flytande honung, 1 msk vatten, salt och peppar. I vinägretten blandar du sen ett paket svarta små bönor och lägger åt sidan så det kan gojsa till sig.
2. Koka under tiden upp vatten och salt. Ha i färska gnocchin (som köps i vanliga butiker) och några minuter senare när de flyter upp till ytan är de klara och så lägger du över bollarna med en hålsslev tex i en redan uppvärmd panna med lite olja. Bryn försiktigt och strö sedan mozzarella (låt bli varm) och massa basilicablad på det hela. Salta.
Klart!
Gnocchi med ugnsbakade tomater och bönor i schalottenvinegrette äts med fördel tillsammans med färskt bröd och om man får fantisera lite parmaskinka vid sidan av. Mumma!

onsdag 19 maj 2010

spaghetti carbonara på Pluras vis










Helt ohämmat tänkte jag göra jag lite reklam för Pluras goda bok och bjuda på ett supergott recept därur med lite jonnajusteringar. Massor av annan smask med finns där att hitta och i väntan på Linas matkasse blev det alltså en pastarätt som föll oss alla i smaken.

Carbonara med salami!


Så här va:
1. Koka spaghetti i rikligt saltat vatten.
2. Vispa 4 ägg med (drygt) 1/2 dl matlagningsgrädde (även om jag misstänker Plura kör visp), 100-150 g riven parmesan och massa grovt malen (nymalen är bäst) svartpeppar. Finriv lite citronskal i det hela och salta något.
3. Skär 150-200 g salami (typ Milano) i ca 3mm x 20 mm smala stavar. (Köp tjocka skivor direkt och skär därifrån)
4. När pastan är färdigkokt stek stavarna hastigt i stor panna utan olja (häll bort fettet som ändå blir), vänd ner spaghettin lite i taget och strö över hackad persilja.
5. Häll sedan i äggsmeten och blanda väl.

Salta och peppra och strö gärna lite extra parmesan över.

Färdigt att ta en tugga och lyssna till hur änglarna sjunger. För det gjorde de verkligen.

Buonissimo!

tisdag 20 april 2010

världens godaste zuppa (con fagioli e carciofini)










Hög på bricanyl ställde jag mig och började laga mat. Var tvungen att göra något av hjärtklappningen och zuppa är var det blev. Bön och kronärtkockssoppa med parmesanflarn toppad av basilika närmare bestämt och till det bruschetta.
Alltså.
Jag säger bara det.
Det var ett tag sen sist måste jag säga, men ikväll gifte sig smakerna återigen i munnen på mig så det nästan blixtrade till.
Försökte äta långsamt så långsamt, ville inte att det någonsin skulle ta slut, så gott var det! En helt sanslöst god kombo mellan vita långa bönor (fagioli) och marinerad kronärtskocka. Supersoppa.
Så här gör ni er egen.
Sätt först på ugnen, 250 grader, för brödet.
1. Fräs (i stor gryta) skivor av en halv purjolök samt 2 hackade klyftor vitlök i olja.
2. Ha i 2 burkar sköljda avlånga små vita bönor (fagioli) och en förpackning grillade örtmarinerade kronärtskockor (sådan i vakuumförpackning men ni kan säkert ha i någon annan variant med). Spar lite av marinaden att ha på brödet senare.
3. Häll i 9 dl vatten, 2 tsk vitvinsvinäger och till sist 2 tärningar buljong (höns eller grönsaks). Låt koka under lock i 10 minuter.
4. Mixa den färdiga soppan slät och krämig, servera med ett gäng parmesanflarn och några blad av basilikan.
Bruschetta:
Skär ca 2 cm tjocka skivor av ett lantbröd (behöver inte vara färskt), pensla med marinaden och rosta i ugnen 5-10 minuter så brödet får färg.
Tomat och basilikatoppning:
Skär 3 tomater i små bitar, hacka i en kruka basilikablad, blanda, salta peppra och häll på 1/2 msk olivolja.
Buon appetito!
...och heja Inter som ikväll vann över Barcelona!




varm sallad med gräslöksmarinerade stora bönor




fredag 9 april 2010

sjukt god och enkel torskrätt i senapssås


Alltså det här var så gott! Och enkelt. Veckans snabba från Linas matkasse.
Du kan göra ris, kokt potatis eller mos till.
1. Ta fram en traktörpanna och blanda däri 1 dl creme fraiche 2,5-3 dl vatten 2-3 msk senap (dijon tog jag) och 1,5 fiskbuljong (tärning) koka upp så det tjocknar till.
2. Skär ca 550 g torsk (eller annan vit fisk) i 4-6 bitar och lägg i gojset, peppra lite och låt sjuda 5-10 min under lock.
3. Klipp lite gräslök på det hela innan servering med tex riset och kanske lite kokta ärtor eller sommargrönsaker till.
Färdigt!
Och jag skojar inte, det var så himla gott att jag inte kunde få nog av såsen som jag sörplade i mig en lång stund efteråt.

torsdag 1 april 2010

recept på Etiopiska kycklinggrytan

Recept skrivet och klart till bräserade fläskfilén från i helgen och här kommer lagom till påskmiddagen hur-göra-kycklinggrytan Doro wot med kokta ägg.

1. Hacka 2 gula lökar och stek mjuka i olja på svag värme, utan att de får färg i en stor gryta.
2. Blanda berberekrydda: 2 krm mald koriander, 2 krm mald ingefära, 2 krm curry, 2 krm muskot, 1 krm kanel, 1 krm cayennepeppar, 1-2 krm chilipeppar, 1-2 krm svartpeppar, 1 tsk paprikapulver.
Häll i kryddblandningen, salt, 1 dl tomatpuré och 4 dl vatten i grytan och koka upp.
3. Skär en hel färsk kyckling i bitar (kan funka med tinad fryst, ev klubbor, har ej testat) ta loss och kasta skinnet. Lägg ner delarna med ben i grytan och låt koka under lock på svag värme i 35 minuter.
4. Hårdkoka 4 ägg, skala och lägg ner i kycklinggrytan mot slutet.

Servera till ris (gärna rå eller fullkorn) och kokta haricots verts.
Suuuuuperduuuuper gott i all sin enkelhet!
(och inte alls för starkt, smakar bara väldigt mycket och just gott)

De går åt många olika kryddor men de är så goda i alla möjliga blandningar så jag tycker det är värt att ha de i skåpet och såklart använda. Ofta.

Smaklig påskmåltid!

måndag 29 mars 2010

bräserad fläskfilé och ugnsrostade rotsaker







~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Nu är ju kassen slut igen (imorgon komemr laxbilder) och jag känner mig som vanligt lite vilsen. Men då denna vecka innebär påsk betyder det att så länge ägg finns i kylen finns något att äta och jag kan i lugn och ro luta mig tillbaka och se fram emot nästa veckas påse.

I lördags gjorde jag det som syns på bilderna och recept utlovas. Det blev en självklar succé och bara tanken tillbaka får det att åter vattnas i munnen. Medan jag skapade tog jag mig tid att leka lite med grönsakerna och posera med morot och mage. Man får ju som bekant egentligen inte leka med maten men lagar man den får man faktiskt göra i princip vad man vill.

Nu ska jag sova.

1. Skala och skär i jämnstora stavar/klyftor: ca 300 g sötpotatis (en stooor), 300 g kålrot (lika stor), 500 g morötter och lika mycket potatis. Skala och skär schalottenlökar mitt itu och sprid allt på en lätt smörjd plåt. Ringla över lite olja, salta och blanda.
Tillaga i ugnen ca 35 minuter. Rör om efter halva tiden.

2. Putsa fläskfilén och bryn sedan varje sida någon minut i stor gryta, salta och peppra.
Ha i en gul lök i klyftor, en kött(eller annan)buljong och 5 dl vatten, 1 msk torkad rosmarin (alt. timjan och rosmarin) och 1/2-1 tsk ingefära.
Låt småkoka under lock i ca 25 min. Vänd filen ett par gånger under tiden.

3. När fläskfilén bräserat klart (skär ett snitt och se om köttsaften är genomskinlig) ta upp den och skär i fina skivor och lägg i alufolie så de håller värmen.
Häll buljongen genom en finmaskig sil direkt i en kastrull, tillsätt 1/2-1 msk soja och red buljongen med 3-4 msk maizenaredning (ljus eller mörk). Låt koka i några minuter.

Servera med de ugnrostade rotfrukterna.

Buon appetit!

torsdag 25 mars 2010

lammfärsgryta med aubergine och kikärter toppad med fetaost






Subtil njutning av Milo Birro.
Kvällens middag var hysteriskt god. Riktigt sådär att man har lust att ta en svängom på bordet. Det smakade mycket och länge. Ett äktenskap fullbordades i munnen och jag längtar redan till nästa gång jag ska laga något med vitlök, timjan och fetaost. Mumma!
Så här va.
1. Hacka/tärna och fräs en rödlök, en röd paprika och en aubergine (som den är). Salta och peppra.
2. Lägg grönsakerna på en tallrik och fräs nu lammfärs (500 g) med 3 vitlöksklyftor i grytan. Salta och peppra. Ha sedan i 3-4 msk tomatpuré, en köttbuljong och 3 dl vatten och ca 1 1/2 dl frysta kikärter och 2 tsk torkad timjan.
3. Häll i grönsakerna på nytt och låt allt koka i 5-10 minuter.
Under tiden kokar du (fullkorns)ris och strax innan servering strör du krämig fetaost på hela härligheten och lägger några blad timjan on top (ifall du har såna).
Voilá! Klart och gott. Så gott!!!
Jag valde att servera med en halv skivad tomat, en rostad macka och några droppar balsamicokräm som alltid tillför det där lilla extra.
Enkelt, gott och nyttigt! Kan inte bli mycket bättre.
Smaskens.
Ps. Grytan skulle fungera utmärkt som fyllning i ett pitabröd t ex. skippa då riset och kör med bara bröd till.