tisdag 2 november 2010

ciderkycklinggryta med ton av höst


Receptdags. Visade ju denna smaskiga bild en gång tidigare och nu kommer receptet.

1. Skär ca 300 gram palsternacka till stavar (runt 1x4 cm). Skär 1 rödlök och 2 äpplen i klyftor. Dela 600 gram kycklingfilé genom att skära varje bit mitt itu på längden.

2. Bryn kycklingbitarna och rödlöken i en stor stekgryta med lock tills kycklingen fått lite färg. Den ska inte bli genomstekt utan ska kokas senare i cidersåsen. Salta och peppra.
Tillsätt palsternacksstavar, 1-2 kycklingbuljongtärning, 1/2 tsk rosmarin (alt dragon som jag hade och älskade) och en burk 33 cl äppelcider (samt lite vatten vid behov).

3. Låt allt koka under lock på medelvärme i ca 10 minuter.

4. Efter de 10 minuterna rör du ut 2 msk vetemjöl i några matskedar vatten till en slät redning och häller i grytan underomrörning. Tillsätt 1/2 dl vispgrädde alt matlagningsgrädde (alt oatleys matgojja, det gjorde jag och det blev kanon) och lägg i hälften av äppelklyftorna och låt koka till såsen tjocknat, ca 3-4 minuter. Kontrollera att kycklingen är genomkokt.

5. Strö 75 gram sockerärtor, resten av äppelklyftorna och ca 25 gram (semitinad) lingon ovanpå den härliga och färdiga grytan.
Servera med nykokt ris.

Sitter och dreglar av minnet. Det var så gott.
Och jag som körde lök och mjölkfritt, skippade rödlöken och hade den där oatleyvarianten istället för grädde och det blev helt superbt. Dessutom bytte jag alltså ut rosmarin mot dragon eftersom det var vad skafferiet erbjöd och även det bytet kändes klockrent så kör på och testa er fram.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för receptet. Låter lika gott som det ser ut på fotona. Jag kommer också att byta ut rosmarin mot dragon.Dragon är en krydda jag verkligen gillar. Tack, Jonna!
Kram Maggan1

Anonym sa...

Låter supersmarrigt :) ska jag absolut testa! Vad hade du för äppelcider? Kram Karin