söndag 28 november 2010

kallt nu

Går omkring i min stora varma röda morgonrock hela dagarna för att hålla mig varm. Grymt kallt även inne nu. Fyra kakelugnar och ingen funkar, trist för det hade behövts ett par extra element i hörnen. I sovrummen har vi 19 grader och det drömde man om i somras när samma mätare visade 27, fast nu drömmer jag om ett stilla knastrande i kakelugnarna istället. Som tur är hittade jag mitt gamla duntäcke för en tid sen och under den är det som att bli kramad hela tiden och kramar värmer.
Min tassimomaskin går även den varm mest hela tiden, det blir cappuchino, brygg och värmande chokladdryck och jag ska ärligt säga att jag iaf för nu är hooked. Enkelt är trevligt och det är enkelt att trycka på en knapp och få sig en kopp. Inte för att brygga är så särskilt svårt det heller egentligen.


Fick frågan om man måste göra lumpen i Finkand som finsk medborgare och jag tror det är så fortfarande för grabbar, oavsett var man i världen bor, men mina bröder löste det för ett antal år sedan genom att dubbla sitt medborgarskap med ett svenskt också och då slipper man (ja eller bror T fick byta helt då det på den tiden inte gick att dubbla sitt finska).

Vad gäller språk och medborgarskap.
Nej Marcus pratar inte italienska med Milo och Mimmi eftersom han tyvärr inte har det helt naturligt själv, men det här med medborgarskap är som det är och våra barn har per automatik fått våra.
Marcus fick automatiskt sin pappas då hans föräldrar var gifta när det begav sig, men språket följde inte med. Tyvärr. Fast vi ska ta tag i det för självklart ser vi gärna att barnen pratar alla språk som är aktuella för dem, fast för att få italienskan måste vi föräldrar först behärska det och det ska vi se till att göra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj,hoppas ni tar tag i språken.Så häftigt så berikande för dem att kunna prata olika språk. Kul om de iallafall förstår vad de dina säger när det inte bara talas svenska. Kijan

Anonym sa...

Ja, fy vad det är kallt, ute OCH inne. Vi har en braskamin som vi eldar i, det blir så skön värme. Jättetrist att inte era fina kakelugnar (som du lagt ut bilder på) inte fungerar. Vad säger hyresvärden? Antar att hyran trissats upp lite tack vare att dom finns och är så välbevarade som bilderna visat. Tur att du har morgonrock och duntäcke och varm choklad.
Betr barnen och språken, så löser ni det säkert på bästa sätt. Men var sak har sin tid. I slutänden blir det ju ett antal språk dom kommer att lära sig. Förutsättningen är som du säger att ni själva behärskar dom. Funderade lite på det du skrev för några dagar sedan om fler än 2 medborgarskap, dvs att barnen även kan ha svenskt. Undrar om det finns någon begränsning? Får väl forskas i och för min del av syftet allmänbildning.
Ha det gott. Kryp in i morgonrocken, ner under duntäcket och drick en mugg varm choklad.
Kram till er från Maggan1