onsdag 17 november 2010

min soppa med serranochips och keso


Tyvärr hade ju pumpan möglat (såklart efter en vecka) och någon ny gick inte att få tag i på konsum, så jag komponerade ihop en helt egen variant av sötpotatissoppa.

Here goes:

1. Fräs i olja en halv (ta en hel om du inte ammar )hackad gul lök tillsammans med en (ta två om... ja du vet) pressad vitlök och ca 2 msk riven ingefära. Smula sen  i 2-3 buljongtärningar.

2. Ha i lite vatten och hackad (ej finhackat något av det då vi senare ska mixa) sötpotatis, 2 st, 3 morötter, några potatisar och lite rotselleri. Låt småfräsa med löken i fem minuter.

3. Häll i ca 7-8 dl vatten, låt koka i 20 minuter. Mot slutet av tiden sätter du i en plåt med några serrano (alt parma) skinkskivor i ugnen så de stelnar, ingen olja behövs. Samtidigt steker du lätt ett par tunna skivor halloumi.

4. Mixa soppan slät och häll upp i tallrikar. Klipp persilja på, klicka i lite keso och toppa med halloumibitar och några serranochipsflarn.

Mumsfilibabba.

Detta var mycket gott och jag skulle nog gissa att den kan kombineras lite hur som. Skippa en rotfrukt eller lägg till något annat. Men jag måste säga att keso och det sältiga från "chipsen" och halloumin var en absolut underbar kombo att ha i munnen.

Ät med knäckebröd eller baguette om du vill lyxa lite.

3 kommentarer:

Helene sa...

Tack för receptet! Nam nam låter det! Den ska jag absolut testa!

Anonym sa...

Låter mums filibaba! Ska testa det i helgen med parmachips!!
Tack för tipset och en aptitretande bild.
Kram Maggan1

Fotograf Matilda Bäcker sa...

Du verkar vara en händig en i köket. Det är en talang som gått mig förbi, som jag önskar jag hade. Jag blir glad om jag får ihop en god brunsås, hehe. Men man kan inte vara bra på allt.