onsdag 10 november 2010

imorgon är idag igår

Först: Tack alla för tankar om det där med dagis och syskon etc. Mycket givande att läsa!

Sen: Fy fan rent ut vilken gräslig kväll vi har haft. Men ta i trä, just nu råder tystnad och som tröst mumsar mammsen i sig Lindts touch of sea salt-choklad.
Mimmi har problem med nästäppa (åtminstone tror jag problemet ligger där) och kan därför inte äta på kvällarna (kör med koksalt, nezeril och bröstmjölk i näsan redan). Såklart blir hon som resultat vrålhungrig och tuggar närmast hysteriskt på sina små nävar när hon inte gallskriker av hunger, vilket är mest hela tiden, men äta, det går inte.
Detta är så hemskt. Vad jag än gör skriker hon. Nästan konstant ikväll mellan sju och halv elva. Och jag tror skrikandet gör så hon sväljer massa luft och får säkert ont i magen av det och skriker så ännu mer.
Sen har vi sötaste och trotsigaste pigge-Milo mitt i allt som vill ha mammas uppmärksamhet till varje pris och får han inte det blir det krig på den fronten med.
Men nu är det som sagt tyst.
Säger inte mer eftersom jag igårkväll fick springa 10-15 gånger fram och tillbaka då killen hela tiden vaknade galet ledsen och önskar inte den utvecklingen nu. Fast iofs, igår somnade han åtta mot halv elva idag så kanske kanske kan vi få sova en lång och god natt innan ny dag gryr...
Puuuuuuust.
Blev jag inte galen ikväll (återstår att se), klarar jag allt.
Fast som det tog på krafterna. Helt ärligt, det är ett mindre under att jag just nu ens kan sammanfoga meningar av ord. Sitter en stund till med söndergråtet ansikte och läckande, ledsna bröst (Mimmi tog flaskan till sist och ratade därmed brösten helt) och pustar ut innan kroppen får gå i en stunds ide.

Marcus kom aldrig idag. Tåget var så försenat att han inte hade hunnit med sitt andra härifrån till Stockholm sen.
SJ.
Need to say no more.
Lunchen jag hade förberett för oss fick bli min middag och det var visserligen inte samma sak även om det var samma sak, men så gott!
Bräckt kassler med äppelsenapssås.
Har ingen bild, men så här va.
-Blanda 2 dl matlagningsyogurt med 3 msk senap (gärna fransk), 1 msk honung och ett fint hackat äpple, salta och peppra.
-Skär en bit kassler i små stavar, stek snabbt utan fett i panna och servera med ris eller bulgur kokt i buljong. Klicka på den kalla underbart goda såsen och bara njut den snabba men sååå goda lilla maträtten som doftar 70-80 tal.

Så där. God natt!

Och glöm ej tävla:-)
----> här.

8 kommentarer:

Bea sa...

arma du vad jag känner igen mig och då har jag bara en liten knatte som brottas med sin första förkylning och gallskriker timtals, det är som om vi är tillbaka i kolikträsket igen och vilken pärs..ta hand om er!! kram

Anonym sa...

Usch Jonna, hoppas att du fick sova en del i natt. Kommer själv ihåg den där perioden med mycket ångest, men varje gång efter att jag hade brutit ihop och bara störtgråtit, kändes det lite bättre. Ett tag. Jag vet att det är ingen större i stunden, men det går över och blir bättre. Ganska snart. Jättestort kram!

Ansku

Ann-Charlotte Nyman sa...

Prova näsfrida. Det tipset fick jag på barnkliniken när vår yngsta hade RS och det funkade faktiskt.

Evelina sa...

Har du provat att pumpa ur/göra tillägg och mata med kopp? Såklart mer omständigt än flaska/bröst men kan funka när nästäppan gör att hon inte kan suga. Nässugg har du säkert redan provat annars kan det hjälpa ibland. Skickar en styrkekram till dig supermamman! Du är superduktigt och värd all choklad i världen!

Caroline sa...

Usch fy fan. Har haft två "ensamma" kvällar med de två små då pappan jobbar kvällspass. Kaos är bara förnamnet. Får det helt enkelt inte att fungera. Är det inte den ena är det den andra, väcker varandra, spring hit och dit. Gråtfärdig och blir galen snart. Som tur är var det de enda kvällspassen denna månad. Annars hade han fått säga upp sig kan jag lova. Du är stark som klarar detta med ensamma kvällar allt som oftast!

M sa...

Håller med Caroline ovan!!! Att du klarar detta helt själv så ofta som du gör är ett mirakel. You're superwoman, girl!! Jag har ungar i samma ålder som dig och jag blir TOKIG när de alltid lyckas synka sina behov så att båda behöver olika saker men NU, NU, NU...Jag hade ALDRIG i helvetet klarat av att, med vett och sans i behåll, vara ensam med ungarna så ofta som du. Respect! Och stor kram.

Anonym sa...

Avundas dig inte gårdagskvällen!
Och när det gäller SJ contra Banverket så finns inga ord mer än - ska det bli samma visa den här vintern?
Din lunch, kvällsmiddag lät god, synd bara att du fick äta den ensam.
Kram till dig stronga Jonna från Maggan1

mrsjones sa...

Hjälp vad jobbigt det låter! Hoppas du får bättre sömn snart! Känner mig själv ganska desperat och jagar sömntimmar..men det är vad det är, eller hur, de blir ju snart större;)

Ett hett tips för täppta småbarnsnäsor: Köp koksalt på apoteket, (natriumklorid) be om en 1ml jättesmal spruta. Dra upp koksaltet och spruta snabbt in i varje näsborre. Upprepa hur ofta som behövs!! Rensar bort snoret klart mycket bättre än nåt annat och är grymt mer skonsamt för slemhinnorna än nässug! (Så gör de på sjukhuset när vi var där med liten sjuk Guila) Bebisarna gillar det inte massor, men det är superbra!

kramar och hoppas du får en trevlig fredag! (nästan lika bra som sömn;)