tisdag 23 november 2010

julplaner

Jag älskar att skriva listor. Just nu framförallt är listor något jag måste ha för att ens kunna fungera i vardagen (hjärnan sparar sig till något viktigare). Har en lista på saker som ska packas varje gång vi ska iväg någonstans om så bara för ett dygn, annars glömmer jag viktiga och väsentliga grejer och eftersom jag tenderar att glömma var jag lägger listorna när de är av papper skriver jag ner mina reder i mobilen som dessutom larmar så fint att jag inte kan glömma att jag faktiskt kom ihåg att skriva listan.

Just nu är jag på gång med julförberedelselistor. Många små då det ska göras saker pö om pö så att ingen stress uppkommer. Hatar julstress och ska därför göra allt för att undvika den. Jul är glädje och kärlek, familj och värme. Jul är så fint när man ger det en chans och inte går på fällorna. Jul med barn, egna, är en dröm som vi lever idag och med två dessutom kan det inte bli fel.
Vi ska vara hemma i år. Lite tråkigt att inte vara med de andra mina men skönt samtidigt att slippa färdas i jultrafiken för det har ju faktiskt blivit kaos varje gång vi gett oss ut i den och i år ska det ju som sagt inte vara någon stress.
Det känns lite speciellt att vara hemma-hemma i år, just för att det är första gången med barn. 2008 var vi hemma (fick eller kunde ju inte ta mig någonstans), svärmor firade med oss och Milo var i magen. Det var en mycket fin jul i all sin enkelhet men såklart kommer årets slå det. 2006 var vi också hemma, men att fira jul samma år som Dante fötts och dött och med Liten som precis blivit spridd i minneslunden, njae, fira är ett ord som inte riktigt passade in då.
I år blir helt klart bättre. Svärmor kommer igen och det är kul. Hon är liksom jag en julälskande människa och jul är som sagt kärlek.
Listor ja.
I år ska vi laga lammfärsköttbullar (i god tid och frysa in). En jättebit lax ska gravas och så ska jag griljera en färdigkokt skinka. Till julmiddagen sen ska jag göra en grekisk sallad och eventuellt plocka fram några färdiga finska lådor (kålrot och morot) om jag får tag i dessa. Mycket enkelt alltihopa. Och gott. Enkelt och gott det är min melodi. Till dryck blir det must, subtilt kolsyrat vatten och lättöl. Inget alkohol då alla barn faktiskt förtjänar en vit jul och eftersom vi inte kan garantera snö kan man ge det till dom på annat sätt. Det finns ingen risk för fylla i vår familj direkt även om det fanns vin på bordet men som ren princip och med tanke på alla de barn som bävar inför julfyllan vill jag köra vitt och uppmanar er att göra det med. Vin kan man dricka alla andra dagar.

Det om det. Nu ska jag göra mig iordning för en tur ut i snöyran. Sa jag förresten att jag köpt ny jacka och nya skor? För det har jag. Ni kan få se sen.

9 kommentarer:

cyndi sa...

Jonna, det du skriver om en vit jul är fantastiskt bra. Jag stjäl dina ord rakt av och sprider dom vidare. För alla barn. Hoppas det är OK :-)

Sandra sa...

Bra med "vit" jul! I min familj har det aldrig varit alkohol med på Julafton men jag förstår att det finns hos många andra. Julmust ska det vara och som du säger, vin kan man dricka alla andra dagar!

Anna-K sa...

Hej Jonna!

Här har du en "listmaja" också. Det är väl inte direkt fel på mitt minne - men det är mycket bra att "lista" upp allt som ska ske framöver.Här blir det också en vit jul både inomhus o utomhus!Ha det gott o hoppas barnen mår bra!

Anonym sa...

Hej Jonna, tänkte bara fråga dig vad du tycker om vagnen? Fungerar det bra med Mimmi under? När tror du man kan byta till sittdelen?

Tacksam för svar då jag funderar på om jag ska övertala mannen att köpe en Vibe :)

Ha det gott i snöyran!

Anonym sa...

Här firar vi också en vit jul. Ja, vi dricker inte i vanliga fall heller. Jag tycker att att ni ska skippa lättölen också om du verkligen vill fira en riktigt vit jul.

Anonym sa...

Jonna, jag log när jag läste din blogg idag. Jag är också en riktig ”list-maja”. Utan listor skulle det mesta gå åt skogen, och det gör det också när jag inte skrivit någon lista inför ex-vis en resa eller så.
Så här inför jul finns det flera listor; En för maten, en för de få klapparna vi köper, en för inköpen, en för fixa huset med lite julpynt etc. Och för att vara säker på att allt inte är kvar till dagen innan jul så finns också en preliminär datumplanering för när saker ska vara klara. Maten lagar jag helst i förväg och stoppar i frysen, likaså försöker jag handla så mycket som möjligt i god tid så det i princip bara återstår lite mjölk dagarna innan jul.
Den dryck som förekommer hos oss är i huvudsak Julmust, Cola eller Sockerdricka. Starkvaror har alltid varit bannlysta hos oss under julen. Både jag och min man är uppvuxna på det sättet och det har vi fört vidare i vår gemensamma familj. Vi anser att julen är barnens högtid och dom ska uppleva en lugn och harmonisk sådan utan att föräldrarna sitter halvlulliga i soffan och inte kan delta i barnens glädje. Ställer mig helt bakom din uppmaning om en VIT jul vad gäller drycker. Sen får det gärna vara en vit jul utomhus med lagom med snö för barnen att leka i, åka pulka, kälke och kanske skidor.
Jag hoppas Ni får en underbar jul med barnen och svärmor och god mat och jag är övertygad om att ni får det. Men än så länge är det långt kvar kan man tycka, men vips så är det julafton.
Kram till er från Maggan1

Anonym sa...

Jag håller med om att alldeles för många barn mår dåligt över julen med föräldrar och släkt som dricker för mycket :-(

MEN, bara för att man tar en mellanöl eller starköl till maten och/eller ett glas glögg betyder inte att man på något sätt blir "full" eller agerar annorlunda!
Finns många som har ett ej riskfyllt förhållande till alkohol - som ser det som en god dryck i mindre mängd till maten.
Om Ni vill ha en alkoholfri jul - good for you, speciellt med tanke på Marcus historia! Men borde ni inte skippa lättölen då också?

Lycka till med listorna, tillhör själv släktet som gillar listor :-)

Anonym sa...

Hej Jonna!
Din uppmaning om en vit jul är fantastiskt bra. vi kör så också.
Det är så otroligt många barn som istället för att få en fin och rolig jul får en jul full av rädsla och bråk på grund av alkoholen.
Bra skrivet, som alltid. :)
Varm kram från Ulrika.

Anonym sa...

Jag tycker det är viktigt att visa/lära barnen att alkohol förtärs med sunt förnuft. Vi serverar alltid, glögg, vin/öl, snaps & ingen har någonsin blivit FULL, varken på jul eller vid middagar.

Förstår att ni ej tar fram alkohol med tanke på marcus historia, men vill ändå påminna om att det går utmärkt att dricka alkhol utan att bli berusad! DET vill jag lära mina barn!