måndag 5 januari 2009

ont och annat

Varit en tuff dag i sammandragningar räknat. Att livmodern inte bara kan ge sig?! Den beter sig som duktiga flickan och jobbar på och står i när inget av det egentligen behövs. Låt mig vara ifred nu, tack. Åtminstone någon timme här och var. Jag är som sagt inte så väldigt orolig för att Mini ska komma tidigare eftersom de kramperna jag har verkar mer vara av den tränande typen, har ju ännu iaf inte hänt något (ta i trä). Men de kommer riktigt ofta nu och känns så pass mycket att jag blir röd och svettig och tappar andan varje gång och måste flåsa mig igenom den dryga minuten närmare två som de håller i. Kan knappt kolla på film längre eftersom jag blir så störd av det ständiga flåsandet. Det är tillräckligt svårt att försöka fokusera på något som det är även utan störningar. Hoppas bara att dom inte blir kraftigare. Vi vill inte att tappen ska påverkas för mycket för det kan reta cerklaget rejält och i värsta fall moderkakan som sitter som ett lock på mynningen. Nej, det vill vi verkligen inte. Men, nu ska jag inte måla horn på väggen. Det är bra just nu om än något jobbigt.

Pratade med mamma precis. Vagn är beställd, likaså vagga! Hon har tvättat och strykt små lakan och babykläder där hemma. Vill med. Kommer vara som i ett himmelrike när (inte om) jag äntligen får tvätta nerbajsade små byxor och hänga på tvättlinorna i köket. Längtar.

Appropå vagnen och något jag skrev tidigare. Villkoren som mormor och morfar (mina päron) hade för att köpa den var inte att den skulle kosta lite som i lite, utan lite som i en hel del. Inget billigt krafs alltså. Rätt ska vara rätt :-)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Så underbar mormor och morfar Mini kommer få:) Jobbigt för dig med sammandragningarna, hjälper det med värme eller är det bara att härda ut? Kram, Therése

Anonym sa...

Jag läser din blogg regelbundet och det är en fantastisk blogg att följa.
Man blir så rörd över att se hur ni kämpar för er lilla Mini. Hon/han kan inte få bättre föräldrar. Jag håller tummarna för er och väntar med spänning på er stora dag, som snart kommer att komma.
Kram Ingela

Anonym sa...

Härligt med både vagn och vagga.
Jag är lite nyfiken på ditt cerklage...ja hur det sitter lixom. Jag har sökt på det men hittar ingen bra info. Visst är det väl så att du opererat in det via magen??...eller.
Om du vill och har tid får du gärna beskriva. Ett vanligt cerklage sitter väll på livmoderhalsen/tappen...jag kanske är helt ite och cyklat nu.
Hs
L i Linkan

Anonym sa...

Kraam! Kraam!

V(EG)ANLIG MAT sa...

Hej!
Vicky var här förut och sade att du skulle vilja ha mer saffransbiscotti, vad roligt att du tyckte om dem!
En sats blir ungefär 50 st, vad kan du tänka dig att betala för det?
Vad härligt förresten att allt med bebbi gått bra så länge nu! Det är jättespännande att följa slutspurten nu i din blogg!
Varma kramar/ Maria

Anonym sa...

underbart Jonna!
Vad mysigt att välja vagn. H*n kommer åka som en prins/essa (?) i fina vagnen.

kram
Johanna(J)

Anonym sa...

Håller alla tummar som finns för er.
Kram Mette

Anonym sa...

Nu ska jag sluta vara en lurker och ge dig en kommentar.

Har själv förlorat två barn och nu verkar det som om jag ej kan bli gravid igen.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att mr/miss mini stannar inne i magen tills det är dags att komma ut till två fina föräldrar.

All lycka och en kram till Er.

Lena sa...

Nu är inte jag nån läkare men tänkte på en sak som min barnmorska sa angående sammandragningarna när man är gravid igen. De är oftast starkare och kommer oftare andra gången och i ditt fall är det tom tredje så det borde vara helt normalt. Nu vet jag som sagt inget om cerklage och såna saker men jag tror att din kropp tränar inför förlossningen även om jag förstår att det känns lite läskigt.
Jag har en helt vanlig graviditet och på kvällarna när jag sitter i soffan så kan de hålla på i säkert tre timmar. fast de är liksom inte farliga. Ville som sagt inte förringa dig utan bara ge en liten pepp!