Hög feber och ett dygns kräkningar är nästan ett minne blott nu. Är det något som är bra med vinterkräksjukan så är det att den marcherar snabbt. Men satan så effektivt med. Var helt däckad igår och då jag hade svårt att behålla värktabletterna jag tryckte i mig låg jag mest och skakade på Milos saccosäck tills jag fick tipset att mosa alvedon och blanda med socker och vatten och låta gegget tas upp lite i munnen redan. Sedan blev det något bättre och då först vaknade Mimmi tack och lov. Milo är mer självgående och eftersom jag nånstans i feberyran tyckte det var ok att Marcus åkte och jobbade i Stockholm på seneftemiddagen var det tacksamt att bara ha ett barn att underhålla det jobbigaste timmarna.
Nu mår jag i alla fall mycket bättre efter att ha fått vila idag. Har ätit precis och visst att det skvalpar lite oroligt i matstrupen ett bra tag efter varje födointag, men det stannar nere åtminstone och nere är bra.
Nyss kom veckans matkasse också. Och såpass frisk är jag i magen att jag ser väldigt mycket fram emot kommande maträtter. Både göra och äta. Massa halloumi, soltorkade tomater, örter och rostbiff var några av grejerna mitt öga registrerade medan handen jobbade med att plocka in.
Gott.
måndag 31 januari 2011
söndag 30 januari 2011
skiter i allt
Jo faktiskt, men mest spyr jag.
Nu har det i och för sig lugnat ner sig lite och jag sitter uppe (hurra) utan hink bredvid. I natt var det annat. Då satt jag med huvudet i skurhinken och hulkade avgrundshulkar fastän inget mer fanns att komma. Hemskt det är. Kan inte minnas att jag mått så här dåligt på länge. Jag som inte brukar få det. Inte bara kräkningarna som ju visserligen i sig är pest, men denna kroppsvärk, ont överallt och inga tabletter stannar kvar länge nog för att verka. Blä helt enkelt.
Förra året, denna tid, när Marcus svängde sina lurviga fick ju Milo en rejäl släng av vinterkräkis och smittade sen också papps, medan jag bara torkade spyor och killens kokheta panna utan minsta tecken på nåt. Men nu alltså... På flyget i fredags kräktes kvinnan bredvid mig ett antal gånger, matförgiftning sa hon och det var det kanske, men sen började en man ett par rader fram att kräkas och precis när vi skulle av planet kaskadkräktes en liten tjej i gången som suttit bakom mig. Plan är ju klassiska smittfällor så kanske inte helt förvånande att jag nu sitter här. Hoppas bara resten av familjen håller sig friska.
Nu blir det teletubbies med Miloboy. Svårare än så blir det inte idag.
Nu har det i och för sig lugnat ner sig lite och jag sitter uppe (hurra) utan hink bredvid. I natt var det annat. Då satt jag med huvudet i skurhinken och hulkade avgrundshulkar fastän inget mer fanns att komma. Hemskt det är. Kan inte minnas att jag mått så här dåligt på länge. Jag som inte brukar få det. Inte bara kräkningarna som ju visserligen i sig är pest, men denna kroppsvärk, ont överallt och inga tabletter stannar kvar länge nog för att verka. Blä helt enkelt.
Förra året, denna tid, när Marcus svängde sina lurviga fick ju Milo en rejäl släng av vinterkräkis och smittade sen också papps, medan jag bara torkade spyor och killens kokheta panna utan minsta tecken på nåt. Men nu alltså... På flyget i fredags kräktes kvinnan bredvid mig ett antal gånger, matförgiftning sa hon och det var det kanske, men sen började en man ett par rader fram att kräkas och precis när vi skulle av planet kaskadkräktes en liten tjej i gången som suttit bakom mig. Plan är ju klassiska smittfällor så kanske inte helt förvånande att jag nu sitter här. Hoppas bara resten av familjen håller sig friska.
Nu blir det teletubbies med Miloboy. Svårare än så blir det inte idag.
lördag 29 januari 2011
även mulna dagar var bra dagar
några bilds
fredag 28 januari 2011
vagaböndernas återkomst
Hemma igen. Mamma och Mimmi är tillbaka.
Underbart att åter få pussa våra killar fast lite trist att byta sol och värme mot snö och kallt och genast med det senaste -onda leder. Fy för i tusan vad trist det är att ha värk.
Det var inte den solsäkraste veckan vi hade, det ska sägas, men varannandagsväder är rätt okej också i alla fall med bebis eftersom det ändå inte är så att man hur mycket som helst kan lapa sol när liten tjeja kräver uppmärksamhet.
Vi är hyfsat pigga och krya nu. Mimmi hostar än och har inte sovit särskilt bra men börjar så smått bli sitt glada jag igen. Mitt snor verkar ha satt sig nånstans i gångarna och vill inte ut. Har galet ont i pannan hela tiden, men annars mår jag kalas.
Gud vilken god köttbit jag åt igår! Kom bara att tänka på det. Den var verkligen helt fantastisk.
Hursom.
Det var helt underbart att träffa Milo igen. Han sprang min kille och kastade sig runt halsen på mig när jag kommit in genom dörren och hela kvällen har hans mammai fått massa pussar. Mums.
Nu ska jag kolla lite flygbiljetter till Rom när jag ändå har resådran pulserande. För visst ska vi dit ett tag nu i vår om allt går som vi länge planerat och önskat. Varför inte liksom.
Den här vagabondmoran ska lägga sig om en kort stund. Åkte iväg med charterbussen vid fem imorse från hotellet... gäääsp.
Ha en skön fredagkväll!
Underbart att åter få pussa våra killar fast lite trist att byta sol och värme mot snö och kallt och genast med det senaste -onda leder. Fy för i tusan vad trist det är att ha värk.
Det var inte den solsäkraste veckan vi hade, det ska sägas, men varannandagsväder är rätt okej också i alla fall med bebis eftersom det ändå inte är så att man hur mycket som helst kan lapa sol när liten tjeja kräver uppmärksamhet.
Vi är hyfsat pigga och krya nu. Mimmi hostar än och har inte sovit särskilt bra men börjar så smått bli sitt glada jag igen. Mitt snor verkar ha satt sig nånstans i gångarna och vill inte ut. Har galet ont i pannan hela tiden, men annars mår jag kalas.
Gud vilken god köttbit jag åt igår! Kom bara att tänka på det. Den var verkligen helt fantastisk.
Hursom.
Det var helt underbart att träffa Milo igen. Han sprang min kille och kastade sig runt halsen på mig när jag kommit in genom dörren och hela kvällen har hans mammai fått massa pussar. Mums.
Nu ska jag kolla lite flygbiljetter till Rom när jag ändå har resådran pulserande. För visst ska vi dit ett tag nu i vår om allt går som vi länge planerat och önskat. Varför inte liksom.
Den här vagabondmoran ska lägga sig om en kort stund. Åkte iväg med charterbussen vid fem imorse från hotellet... gäääsp.
Ha en skön fredagkväll!
tisdag 25 januari 2011
fina flickor
| mamma och Mimmi |
| nya kläder som mormor köpt provas |
| slappat vid polen och det är rätt så skönt |
Nu ska jag försöka sova. Det har blivit mycket lite av den varan och jag ser nu närmast i kors av trötthey. Men attans vad skönt det var att bada i polen idag!
söndag 23 januari 2011
mamma och Mimmi vagabond
| Bästa Päivi hjälpte oss till flyget. Hade vart mycket svårt annars. |
| Off we go. |
| Pigg mört... |
| ...blev trött. |
Några ord om det här med att resa med bebis. Ensam.
-Gör det helst inte. Åk om du kan tillsammans med minst en extra vuxen! Men går det inte så visst det är svettigt och jobbigt emellanåt men det funkar ju att flyga ensam också.
-Men gör det då med så lite handbagage som möjligt! Mina grejer som ni ser på bilden (minus babyskyddet) var galet tunga och alldeles för mycket för en person att hantera. IQ fiskmås på mig. Dessutom fick inte mjukliften plasts nånstans, än mindre med Mimmi i så jag fick ha den vid fötterna, med dom i. Detta är säkert olika från plan till plan men på vårat var det jättetrångt.
-Bärsele är super! Både att gå på toa med (det måste du ju göra med bebis ifall man inte lämnas den lilla hos grannen) och att sitta med. Man får ju rycka och skaka mest hela tiden så bebis trivs men skönt att vila armarna.
-Be de omkring dig om hjälp. Folk är snälla oftast och villiga att räcka ut en hand eller två när dina är upptagna.
-Nässpray till bebis innan start och landning. Och gärna också något att sulta på just då.
-Ett roligt armband runt handleden med massa krimskrams på är bra att ha som plutten kan leka med. Svårt att hitta plats och möjlighet att skallra med annat. Och om du tappar det, blir det jobbigt att leta redan på det igen.
-Napp fast i band, fast på något av samma tappar-du-blir-det-jobbigt-att-leta anledning.
-Ha några skvallerblaskor med bilder för dig själv att titta och bläddra i. En bok är svår att handera med en hand.
Ja det var nog det för just nu. Kan finnas annat bra jag kom på också, återkommer i så fall.
Nu massagepol!
Tjo hopp.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)