lördag 3 maj 2008

bu

Jag måste erkänna att jag är sen. Skyller såklart på sprayandet. Först nu fattar jag att det på riktigt det här med att Fru Gårman ska upp vid vägarna. Det låter ju faktiskt som ett klassiskt första aprilskämt, men eftersom vi är långt från då antar jag att det helt enkelt är på gång. På riktigt. Fru Gårman. Alltså. Jag kan verkligen komma på massor av bättre saker att lägga pengar på än att börja byta ut redan väl fungerande skyltar. För att inte snacka om jämlikheten, det finns mängder av viktigare sakfrågor att diskutera i dess namn än om typen på skylten har tuttar eller inte. Och vem har sagt att det är en man egentligen? (Visst Herr Gårman=här går man, men det är väl i allra högsta grad en svensk efterhandskontruktion?) I mina ögon är det en plattbröstad butchig kvinna vid namn Bella som visar oss vägen och jag blir mer förnärmad om man ska börja rita toppiga långhåriga kvinnor i kjolar i någon sorts snedvriden jämstäldhetssträvan.

5 kommentarer:

Elin i Björken sa...

Det är jätteviktigt med jämnställdhet, men det är också viktigt att man i kampen för jämnställdhet lägger striderna där de bäst behövs.

Diskussionerna kring herr och fru Gårman tar fokus från det som är viktigt i jämnställdhetsfrågan, anser jag.

Spelar det egentligen någon roll om det är en man eller kvinna vid övergångsställena?

Anonym sa...

Jag håller verkligen med dig! Jag blev faktiskt riktigt ledsen när jag såg att dom faktiskt tänker lägga pengar på att förstärka bilden på vad som är "riktigt" kvinnligt.
För vad är det egentligen som säger att det är en man på skylten. "Herr Gårman" är mer lik mig än vad "Fru Gårman" kommer vara ..Och så vitt jag vet så är jag kvinna.

Anonym sa...

AMEN! Jag är också så less på hela "Fru Gårman"-debatten!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Precis!

Det här är ett typiskt alibi för att slippa ta tag i verkliga jämställdhetsfrågor som att kvinnor tjänar mycket mindre än män, eller att kvinnor utsätts för våld i hemmet så mycket oftare än män eller...

Anonym sa...

haha, jag har alltid trott att skylten heter här-gårman! Verkar väl ganska logist eftersom den visar just det. Instämmer med dig Jonna, är det första april nu igen?