onsdag 21 maj 2008

förmiddagsvänt

Tillsammans i finalen med vinnarna, mitt vackra Finland finner vi ett par andra av mina favoriter, Norge och Bosnien-Hercegovina. Gillade syskonparet grymt mycket i senast nämnda bidraget, framförallt då lillsyrran (Helena Bonham Carter-look aliken) som sprang omkring och var ungefär som jag rätt ofta, bra dagar, känner mig som och visst påminde det hela rätt mycket om Tim Burton åt något konstigt vänster? Det blir hursom kul på lördag.
Finska bidraget har blivit mitt mantra och jag nynnar låten så fort jag kommer åt. Den ger mig styrka och en extra injektion, bland alla andra, av sköna sisu som verkligen behövs just nu.

A-kassan bråkar med mig. Igen. Men jag ska inte ta det utan väljer att vända på skiten och bråka med dom istället. Ingen eller inget gör något med mig, jag gör med dom och det!
Jag blir vansinnig när jag sköter min del av avtalet och dom strular. Vad värre är, de får göra det utan att det blir några som helst represalier. Skulle jag missa eller blir försenad med ett av mina åtaganden så stryps min rätt till ersättning direkt, utan varning. Det har hänt ett par gånger, fast då är det de som strulat och fått för sig att jag gjort det. Charmigt värre, Unionen.
Nu väntar jag samtal från ett spån som för en timme sen sa att hon var tvungen att i lugn och ro räkna ut vad jag har betalat in det här året, en summa som jag gav henne under samtalet. Hon behövde tid. Det har gått massa. En halvtimme sa hon, det är för två sen.
Sedan finns det såklart sådant som inte spånen eller de lite vettigare kan göra något åt. Reglerna. Dessa fantastiska svenska regler.
Jag jobbade extra under en vecka i mars. Kändes bra först, att inte behöva ta ut ersättning för den veckan så jag berättade det lite halvstolt för kassan, att jag gjort några extra timmar och inte skulle ha ersättning för den tiden.
"Du måste bevisa det" sa dom.
"Bevisa vad?" undrade jag.
"Att du har jobbat och inte ska ha ersättning"
"Men räcker det inte om jag skriver att jag jobbat heltid då?"
"Nej"
"Men vad händer om jag inte bevisar det?"
"Då får du ersättning ändå eller så stänger vi av dig"
"Men jag ska ju inte ha någon ersättning"
"Då vill vi se intyg på det"
"Tror ni jag skulle ljuga om en sån sak, att jag inte vill ha pengar"
"Vi måste ha intyg"
"Men varför?"
"Reglerna"

Tror ni jag kommer jobba extra mer?
Nej.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den där forellen, och även såsen, du gjorde i går är jag väldigt nyfiken på. Låter supergott! Hur gjorde du och blev det bra?

Frida sa...

A-kassan har en helt egen "logik"...

Anonym sa...

att FK ska vara så jävla dumma...jag blir mörkrädd av att läsa din blogg...att det strular lite noch att man får lite fnderingar och så...det trodde jag i min enfald var det vamliga...men detta som du drabbas av...sjukt...jag börjar tvivla

ingy sa...

gah, jag saknar verkligen inte det där... dock glädjs jag lite av att jag vekar kunna vara berättigad ersättning i höst när mitt vikariat tar slut. inget roligt att leva på sparpengar, det vill man ju göra något roligare för! jag hoppas verkligen att jag har ett jobb i höst men skönt att veta att man kanske kan få pengar till räkningarna. samtisigt undrar jag om det verkligen är värt allt tjafs med ams o kassa... hua!