fredag 23 maj 2008

sprutdag 8 och jämställdhetstankar dyker upp

Idag är det dags att spruta in hormon i lilla bilringen för åttonde gången. Som jag tidigare skrev svarar jag ju tydligen som bara den på stimuleringen, varför dosen sänktes något. Tre injektioner till och så ny koll på måndag. Hoppas hoppas hoppas att jag får veta ett slut på det här i form av ett äggplocksdatum. För jag går snart av. Bokstavligen. Har så himla ont i magen. En vän i liknande situation skrev att det var som att ha världens största fis på gång och den beskrivningen stämmer väldigt väl. Förutom det där med att det skulle vara en, känns som att det är minst ett tjugotal som alla sitter på tvären och inte vill ut. Springer på toa hela tiden gör jag också för det gör ont att vara kissnödig. Men eftersom det gör ont att kissa med så vet jag inte om jag kan vinna den kampen hur jag än gör. Det gör ont, det gör ont -en stund på natten och hela dan, tra la la laa...
Det är lite läskigt att tänka på vad som händer där inne, 27 äggblåsor växer och frodas. Har fått höra att storleken ökar med 1-2 mm per dygn. Och eftersom jag siktar på 20 mm totalt så borde de vara färdigbakade till på tisdag ungefär. Snacka ont jag kommer ha då! Fatta. 27 stycken 2 cm i diameter stora kulor runt äggstockarna! Rita såna på ett papper så märker ni hur många det är. Jag ritade fem och blev trött i handen. Shit pommes frites. Det är ju helt sjukt egentligen.
Och pararellt med detta, mitt odlande av ägg som ogräs i stackars magen har min man fått som enda instruktion att se till att ha utlösning varannan dag. Synd om honom, eller hur.
Fast jag får bita ihop och tacka herren (kan ju inte vara annat än en man) vår gud att jag blir sövd under själva plocket. Hade aldrig pallat närmare 30 stick.

Nu är det soffa.

4 kommentarer:

Isabella sa...

Ja, det var onekligen en lite orättvis fördelning av uppdragen. Lycka till nu med sådd, plantering och allt!

Anonym sa...

Jag tror dock att det gör riktigt ont i Marcus också av att se dig ha så ont. Kan gissa på att han lätt skulle byta med dig om det vore möjligt, för att ta bort smärtan ifrån dig. Men nu går ju inte detta. Så du får kämpa på ett tag till.
Stor Kram på Dig ..Du fixar det här! Jag tror på dig!

Anonym sa...

Ja visst är IVF-proceduren orättvis. Det enda tuffa för männen är ju att de verkligen måste leverera just dagen P för plock. Röret är inte speciellt stort och jag fattar inte hur de ska pricka, men det går tydligen jättebra enligt sköterskan (hur nu hon kan veta det???). Eftersom du ska dit på koll på må so tror jag att du får plocka tidigast ons, men ti är en möjlighet om du har flyt.

Anonym sa...

Hahaha, mitt i allt elände - jäklar sån underhållande läsning!
/Veronica