torsdag 13 augusti 2009

jeans och sömn

Min första (nåja) tanken på morgonen numera är; Hmm, vilka jeans ska jag välja idag då? En rätt behaglig tanke att börja dagen med måste jag säga.
Och sen när jag dragit på mig (underbart med jeansvädret vi nu får/tvingas ta del av) det valda paret, klappar jag mig på min kompis rumpestumpen och känner; Ok nu kör vi.
Och sen kör vi.
Dagarna går. Väldigt fort och det är roligt för det mesta (ibland jobbigt, riktigt mycket så, men det är ett annat inlägg).
Allt är i alla fall roligt med Milo! Han är en sån underbar liten minimänniska, glad, nöjd och nyfiken. Älskar att vara på turer med honom.
Idag var vi på en.
Jag, Milo och Marcus med svärfar Adriano och lillfarbror Andreas. Vi åkte till kolmården och det var kul även om vi vände efter safariparken. Man kan väl utan överdrift säga att vi i alla fall inte hade tur med vädret där vi satt i bilen på parkeringen medan regndroppar stora som tefat hotfullt plaskade utanför, för även om jeans är najs att ha på sig är det inte kul att vandra i spöregn och titta på iller.
Nåväl, kolmården ska ingenstans och en annan gång skiner solen.


Jag pratade med läkare igår om min sömnlöshet(s). Fick propavan utskrivet (kan tas av ammande) och jo ja visst och allt det där, jag somnade relativt snabbt efter dansen och om efter varje vaken stund (5 st mellan 12 och sju), men just under de var jag så sjukt trött att jag inte visste vad. För att inte tala om hur jag mådde i morse. Död. Jag mådde verkligen död. Aldrig varit så trött i mitt liv. Trött är jag utan piller så det räcker och blir över och om de gör mig ännu mer så, kan jag lika gärna vara utan. Ok om jag kunde stänga in mig i ett mörkt rum garanterat helt ensam och utan avbrott, då skulle jag välkomna proppisarna och deras verkan, men just nu är inte det ett alternativ -så piller bye bye.
I förrgår natt sov Milo till halv sju på morgonen utan att vakna och det vi gjort då vara att jag sov på soffan. Så han kan killen! Jag kan inte, utan låg med tankarna snurrande i många långa timmar, men bara han börjar så ska nog jag snart ta efter.
När soffan blir ledig ska jag lägga mig där igen och testa.

Nu säng. Japp redan. Får se vad det gör.

God natt.



14 kommentarer:

F.d Barnmorska sa...

Du har så rätt så att man känner sig död dagen efter, dom ger ibland en s.k Hang Ower och det kan vara nog så jobbigt. Sömnen din kommer att komma tillbaks när du lärt dig att stressa ner, just nu kanske du har för mycket tankar som snurrar runt och jag tror att du längst därinne har en viss oro som sitter kvar för lille sonen, det vänder. Lycka till.

Anonym sa...

Du vänjer dig efter ett tag vid Propavanen.

I början kände jag som du, jag mådde tusen gånger sämre när jag hade tagit Propavan än när jag varit vaken hela natten.

Nu tar jag två tabletter och vaknar piggpigg tidigt på morgonen.

Ett tips är att ta Propavanen tolv timmar innan du ska gå upp, eftersom de har så lång halveringstid.

Anna sa...

Dom där propavan har jag också ätit och det är inte direkt så att jag blev pigg av att sova av dem ..utan mycket tröttare. Visst fick jag min sömn, men att gå omkring och vara ständigt helt borta var inte något kul alls, så jag slutade med dom.

Gråa musen sa...

Det där med din sömnlöshet. Det måste ju vara jättejobbigt. Jag har två tips. Gå på massage någon gång regelbundet. Kostar skjortan men är superskönt. Skaffa en avslappningscd som du kan använda innan du somnar. Sätt lurar i öronen och njut. Jag har en gammal som gatan som friskis o svettis gett ut. Det är en med riktig djupavslappning. Det funkar. Man går ner i varv och sängen blir en skön plats inte ett måste som det så lätt blir när man känner MÅSTE SOVA. Ha inget mål med avslappningen. Bara låt dig ryckas med. Jag hade en period med mitt första barn när jag var "rädd för sängen". Avslappningsmusiken funkade jättebra. Men man får hålla på ett tag. Stor kram

Anonym sa...

Härlig jeansbeskrivning. Själv har jag dragit dom av och på senaste dagarna, ibland för varmt och ibland så kyligt så jag längtat efter dom.
Idag har det varit varmt och kladdigt och inte förrän på ikväll kom det lite regn. Men åskan vi hade behövt för att rensa upp lyste med sin frånvaro.
Har förstått att det är både roligt och ibland ganska jobbigt just nu, men ibland kan det bli så. Min erfarenhet är att det alltid löser sig, att det ur ”alla svårigheter” alltid kommer något gott och bättre. Men som du säger, det är ett annat inlägg.
Kul att Milo är så glad och nyfiken! DET är ju jättepositivt! Trevligt med Kolmårdsturen, även att det regnade! Viktigt att bryta vardagen genom att göra något annat och dessutom tillsammans med Marcus pappa och lillebror, trevligt. Planera in en ny Kolmårdsdag när SMHI lovar sommarvärme (har ju lovat mer sådana framöver), packa färdkost, ta tåget upp och strosa runt lite. Det kan bli hur trevligt som helst och dessutom är inte parken överbefolkad nu!
Till sömnlösheten och Propavan. Oj vad jag känner igen det du skriver. Fick det för några år sedan. Tog 1 kväll, sedan blev det inte mer. På natten vaknade jag flera gånger, på morgonen var jag mer död än levande. Jag lämnade tillbaka tabletterna till apoteket, tackade för lånet (även om det kostade att låna burken ett par dagar)!
När Milo väl börjar sova lugnare och längre på nätterna så kommer din sömn att rätta till sig det är jag övertygad om. Är också övertygad om att det är på G och att tillvaron på olika sätt just nu nått sin kulmen, ni har nått krönet på uppförsbacken.
Hoppas du får sova lite bättre i natt och då en mer naturlig sömn än den med Propavan.
Varma kramar till dej, Marcus och Milo. //Maggan1

Anonym sa...

Har en kompis som reagerade som du på propavan, men hon tog typ 1/4 tablett istället för en hel. Fick sova men slapp att vara helt döö på morgonen. Kanske värt att prova?

Linda sa...

jobbigt att du inte kan sova. sömnbrist kan göra tokiga saker med en människa. tabletter är ju inte alltid lösningen och när man har småbarn så funkar det ju inte att vara helt avdeckad på morgonen. för att sova gott dricker jag en kopp te på kvällen och sen läser jag i min bok tills jag deckar av.

Rebecka Möller sa...

Ja sömn- och insomningstabletter gör att man somnar lättare men brukar också leda till att dagen efter blir riktigt riktigt seg. Hoppas det löser sig för dig Jonna. Aldrig kul att vara så trött. Kram Becka

Anonym sa...

Hej,

du ska ju givetvis göra som du själv känner är bäst, men, måste bara tipsa om en sak med propavan: ta dom tidigt! Effekten sitter ju i som du märker, ca 12 timmar för mej. Åt under 2 veckors tid för att få in min kropp på sömnmode med spädis hemma (sov därefter själv utan större problem, har skrivit kommentar till dej förut om det)och tog dom senast 21. Propavan har ju en mer långtidsverkande effekt, inget insomningspiller utan mer ett långsovningspiller. Tog du dom senare kan det vara en anledning till segare morgon...

Anonym sa...

Hej Jonna! Du ger upp mför lätt. Vet inte styrkan du fått eller hur många Propavan. Men de är inte beroendeframkallande. Du får väl välja mellan att sova eller inte. Det tar en två veckor fasa in tabl. och man skall börja med pytteliten dos.Dessutom lär dig stressa ner då behöver du inga piller. Skällde ut en person ordentligt som sa bara "stressa ner" när problemen stod upp över öronen jisses vad skönt som om man bara kunde trycka på en knapp, man måste lyssna på expertis /läkare/ även om det tar emot de vill väl. Har använt det en period o det var inte alls svårt sluta o dåsigheten dan efter försvann när jag tog lagom dos.Se kattmammans inlägg. Ta tabl. inte för sent.Men bry dig mest om läkare.
Kul med snygga jeans , och du passat säkert i alla. Synd på vädret Kolmården faktiskt men ni kan ju göra fler besök. Krama MILO! nu till min stressavslappning. gympa. ha en trevlig helg.! Kram

Anonym sa...

Tyvärr sitter de i även dagen efter. Det känns nästan som man har en glaskåpa över huvudet.

Lergigan skulle jag rekommendera. Dels för att du beskriver att du är ledsen lite då och då och dels för att de är muskelavslappnade vilket gör att man slocknar på dem.

Akupunktur är också något som jag rekommenderar starkt för att slippa ta till medicinska hjälpmedel. Taktil massage är en annan.

Lycka till !!

Ms Spider sa...

Kompis till mig, visserligen man men i alla fall, fick två olika råd för sin svåra sömnlöshet:

Magnesium
Motion, regelbunden sådan, för att få ur stressen ur kroppen.

Har hjälpt honom, och när han inte kan sova trots allt går han ut på en kvälls/nattpromenad, och sedan sover han gott.

Själv har jag dragit ner på mjölmat och det hjälper mig, för jag upptäckte att min kropp blir stressad av mjölmat. Och när kroppen är stressad sover jag sämre. Fast det kan lika gärna vara psykosomatiskt, dock.

Jen sa...

I would recommend Lergigan as well. I got that from my doctor while I was breastfeeding and it works well for me and the next day I am fit. It helps also when you are prone to thinking too much at night. Ask your doctor.

And wow, you look good in your jeans ! Be proud of your body !

annorlunda mamman sa...

har du provat nåt annat? typ nåt örtte, kvällste eller kamomillte?
kram ingrid