fredag 14 augusti 2009

städhjälp

Idag ska jag ta på mig ett par tighta low-cut med snyggt brett skärp till.

Verkar bli bättre väder. Hoppas så. Roligare nu när man har besök att gå ut och runt lite, inte bara sitta och häcka i lägenheten även om den är nystädad. För det är den. Renare än någonsin.
Igår var städfirman här och skrubbade bort skiten. Och det känns underbart! Lite skämsigt var det till en början när vi bestämde oss för att ta steget, men sen, jag menar vadå, lika mycket som man anlitar en målare för att komma och måla något i sitt hem tycker jag man kan be ett proffs komma och städa. För städa behövdes.
Har inte städat ordentligt på ett år (inte bara för att jag är lat). Marcus har visserligen otaliga gånger valsat med damsugaren och torkat damm här och var, men oh my alltså vad smutsigt vi har haft det! Lägenheten var skitig när vi flyttade in för tre år sen och på den vägen är det. 115 kvm golv, 3,5 m till tak, en halvmeter höga snirklade golvlister och underbar takstukkatur är ganska svårputsat. Fast skit i ursäkterna. Milo gungar i startgroparna för att börja krypa framåt så vi var tvugna att göra något. Greppa trasan fanns ingen ork till så vi ringde städfirman. Och de kom. Såg och städade.
Fantastiskt.
Vi är gladare. Katterna gladast och hushållet rent vilket ger motivation till att hålla det så.

Nu ska jag åla mig in i de tighta fina.

9 kommentarer:

Anonym sa...

hej!
du MÅSTE få sova UT!
människa,ta några nätter borta, i total ensamhet innan du knäcker dig på mitten. det måste Marcus ge dig.

Anonym sa...

Härligt med nystädad lägenhet! Tror jag också ska ringa en städfirma som kan komma och städa riktigt grundligt, tycker mig se att det behövs, damm både här och där och skitiga fönster bland annat. Ska nog kolla runt lite om det, tack för tipset att be städproffs komma och hjälpa till. För även om man tycker sig städa så gör åtminstone inte jag någon grundligare "från golv-till-tak"-städning speciellt ofta och en sådan behövs någon gång emellanåt. Jag tar hjälp till det jag också!
Ut på stan nu, ta en fika och/eller lunch på nåt trevligt ställe och njut av tillvaron och av att det är så fint hemmavid.
Kram till hela familjen/Maggan1

Anonym sa...

Ååh,vad härligt att bara kunna ringa en städpatrull som totalsanerar ens hem,städning är ju så himla tråkigt.Fast lite skämmigt skulle det nog allt kännas,känslan av att de tyckte "hur kunde du låta det gå så här långt vaa" ? skulle nog innfinna sig.Fick väl tuffa till mig och med caffelatten i näven nonchalant och visslande titta på. / K1

Anonym sa...

Snygga jeans!! Ingådda, ingågna spelar ingen roll du är jättefin Jonna. Skönt få städat, jag kan hålla undan själv , men funderar på ett proffs , lättstädat här. Idag bytt gardiner. Ang sömn så kan ju inte Marcus "göra allt" 2 knäckta han har ju jobb dessutom . Försök ta reda på anledningen till att du inte sover eller är känner dig stressad. Gjorde det och blev förvånad för det var inte alls det jag trodde. Vanliga Vc-läkare är ofta proffs på sömnbristpatienter.
Sänk kraven på dig sa läkaren, till mig som är LAT!! Måstena som ligger o gror "borde gjort". Bort med sånt skit.Glöm ,glöm..sa han. Sagt o gjort det kommer en dag imorgon också.. Börja leta de små glädjeämnena , måstena och oj vad många det finns.Egentligen borde jag ha dåligt samvete idag för att inte tränade men det ger jag blanka katten i för jag har haft så mysigt ändå. Fotograferat idag i naturen (intresse) , nu skall vi äta gott. Krama MILO! lillego!

Anonym sa...

Vad klokt av er! Här hemma skulle det också behövas. Har en 7 veckors tjej hemma som tycker att det är onödigt att sova på nätterna. Idag har det dessutom varit onödigt att sova på dagarna. Jag orkar ju INGENTING nu!
Hoppas att du snart får ordning på ditt sovande!
/Mickis

ingy sa...

Nice! Har funderat på det mycket, att hyra in lite hjälp ibland. Dock köpt en ny monsterdammsugare som är super! Men det är fortfarande inte kul och man har inte all ork i världen när man jobbar hårt. Blä.

Just nu går ju J hemma så då sköter han mycket. Det är bra! :)

Hyra hjälp till flyttstäd - värt varenda krona!

Ha det gott!

Birgitta sa...

Åååå, så Underbart. Någon, som städar. Ja, Herr Nyfiken, dammsuger
och anser att han städat, men faan vad han fuskar. Men det får gå, kan inte ta från honom självförtoendet.
Kram i Ditt nystädade hem!
Birgitta

Mandisen sa...

Oh, la la, vilken bra idé med städfirma! Det borde ju verkligen fler småbarnsföräldrar anamma! Städas behövs det ju alltid och aldrig finns det tid, eller ork för den delen. Bra gjort av er som visar vägen för trötta föräldrar som i dimman i alla fall vet vad och hur man ska prioritera! Heja heja!

freysan08 sa...

hejsan..jag har följt din fina blogg ett tag nu, o tycker du beskriver allt som de verkligen är...både glädje o sorg. Jag miste oxå en liten kille, i vecka 23. Det var i dec-07. Hade lågt sittande moderkaka, som började blöda i v 18, fick sedan ligga still det mesta på sjukhus...inte de lättaste när man har 3 barn hemma, men vi kämpade på. I v.21 gick vattnet pga att gbs bakt klättrat upp o gjort hål på hinnorna, låg sedan i två veckor till för o hejda, men sedan föddes lille killen o dog när navelsträngen klipptes..en lite slagen hjälte, som kämpat på därinne. SORG!! nästan på dagen 1 år efter föddes lilla/storasyster som skänker så mycke glädje o livsgnista, men oj va jobbig hennes grav var me sorgen i bagaget. Jag vill bara säga att jag förstår dig så väl när du skriver om din trötthet o oförmåga att sova,,,har de oxå så!! Sen blir jag så ledsen på folk som tycker du gnäller...jag förstår mig inte på sånt, stå på dig fina jonna. Vi änglamammor älskar ju såklart våra barn allt va vi orkar me heeela hjärtat, men ack så trötta vi oxå är, men det är som om en del inte tycker vi har rätt till de....vi ska ju va nöjda o glada nu när vi fått levande barn!! Vilket vi oxå är...så de värker!! JAg blev så taggad när jag läste om städningen, wow är de nåt jag önskar mig så är det ett rent hus!! Om det är så att du svarar på inlägg så undrar jag vad som ingick, o va kalaset kostade =) känns som de är värt vartenda öre!! Ha en jätteskön helg, o va rädd om er!! vilken liten karamell han är milo!! skiljer bara 2 mån på honom o min lilla tös...så goa de är!! Bamse kram!!