Visst kom vi fram till sist igår, men en timme senare. Lokfel och därav reducerad hastighet var orsaken.
Alltså jag fattar om det kan strula med vädret eller snarare på grund av det, att det inte plogas tillräckligt etc, men på senaste tiden (en och en halv vecka) har jag åkt tre tåg varav ett från gävle till sthlm varit inställt -det gick sönder- så nya biljetter till senare tåg fick lösas. Något som sköttes allmänt riktigt illa av befintliga personalen (2 st efter att jag frågat den ensamme förvirrade mannen i kassan om inte någon mer kunde hjälpa till då biljetthallen var till bredden fylld av stressade försenade människor). Bland annat lovade de oss alla att vi skulle få sittplats vilket visade sig vara löst prat då tåget vi föstes in på var redan innan nästan fullt.
Dagen efter skulle vi sedan vidare från stockholm mot norrköping och allt såg ut att vara i tid då det plötsligt fem minuter innan avgång blir spårändrin.
Observera! utan att vi blir informerade om detta! Varken monitorerna ("det har varit strul med skyltningen") eller högtalarna förtäljer sanningen. Att jag och Milo båda gråtande hann med rätt tåg är tack vare att vi anade oråd och frågade en guljackad man varför vårt tåg inte var där vid 18 b. "Det åker från tian" meddelade han. Så det var bara att ta hiss upp och ner, men nej hiss ner var trasig, så det blev till att bära vagn med ryggsäck och allt nerför tre set av trappor och sedan springa allt vad man orkade för att mötas av en pipvisslande konduktör som olyckligtvis fick sig en rejäl utskällning.
Jag vet.
Det var inte hans fel. Men någon måst någon gång ta lite ansvar i det där företaget omvänt bajs. Och om man har mage att vissla och hota att lämna oss på perrongen om jag inte omedelbart lyfte in vagnen då får man ta sig en dos hormonell "FÖR I FAAAAAN!!!"
Frågade senare hur de kan med att ändra spår i sista sekunden och inte informera eller ens bry sig om att vänta in folk som springande kom i sista sekunden så var svaret just att skyltningen inte hade fungerat på sitone och att hans enda uppgift var att få iväg tåget i tid (då var det viktigt minsann) och att de som inte hade fått informationen fick ta ett senare tåg.
Hmm. Bra va.
Och sen igår. En timme extra på tåg när det redan innan är bråttom.
Ja ja.
Vi hann. Huvudsaken det!
Filmen var kalas. Eller det kändes kalas efteråt.
Skrattade stundvis så jag höll på att göra på mig. En scen framförallt var så hysteriskt rolig att jag okontrollerat studsade runt i mitt säte av skratt.
Alltså Torkel Petterson.
Jag kommer aldrig kunna se en man göra sallad utan att tänka på honom.
Farsan har premiär på fredag. Se den! Då eller sen, funkar bra på dvd med. Inget jättedjup på något sätt men riktigt härlig, fin och framförallt rolig!
Nu ska jag fortsätta kämpa med nattningen här. Det går bara inte. Han vill inte och Marcus och jag är rådlösa.
Kram.
7 kommentarer:
Hej!
Hu - vilken jobbig dag! Stackars dej som måste stressa - tåg - vagn - Milo - o "växande" mage. Skönt o få träffa
stora M.
Var rädd om dej!
Men snälla Jonna inte stressa och springa runt konkandes på en barnvagn med tillhörande barn...ska man undvika i ditt tillstånd.Tur att det gick bra :)
Måste se den filmen jag är inne i en period när jag inte vill matas med svåra djupa filmer utan lite kul ska det vara.Prova och sjung Trollmors vaggvisa för Milo Vem kan segla för utan vind är också en bra sovarlåt. Lycka till!
kram från tanten 70+
Himla kul att tåget kom fram i tid. I och för sig visste jag att du kom fram och var på bio med Marcus, det stod i Aftonbladet och Expressen (tror bestämt det var båda tidningarna) och ni var på bild. Snygga som vanligt!
Tack för en ”underbar” berättelse om företaget Bajs. Jag känner igen din beskrivning in i minsta detalj efter alla mina SJ-resor under många år, 4-5 dagar/vecka. Visst jag kan förstå att det kan strula pga vädret etc. Och det är inte bara Bajsföretaget ensamt som har ansvar och där har vi en stor bov i dramat. SJ sköter vissa delar, Banverket sköter annat, Jernhusen ytterligare lite annat, å sen har vi alla externa tågoperatörer som också ska vara med. Och samordning är ett ord som inte något av dom här så kallade transportföretagen ens kan stava till och inte heller till ordet service. Var och en sköter sitt och skiter i de övriga. Men bra att du röt ifrån till tågvärden som tyckte du omedelbart skulle lyfta in barnvagnen. Han kanske kunde hjälpt dig, eller ingick inte det i hans/hennes arbetsuppgift kanske? Och när man nu visste att monitorer och högtalare inte fungerade så kanske man borde ha skickat ut personal till perrongerna för muntlig info till resenärerna. Nä, nu är jag där igen, måste nog bara skriva en bok om mitt liv med SJ, har sagt det 110 gånger minst, jag har så oerhört många upplevelser från alla mina resor runt om i landet med tåg som färdmedel. Men nog om mina SJ-erfarenheter här.
Kul att filmen var bra och att det blev många härliga skratt! Ska försöka se den, skratt kan man aldrig få för mycket av! Och skratt förlänger inte bara livet, det förlänger mungiporna också!
Hoppas ni lyckas få Milo att somna, men ibland kan det vara värre än värst.
Var rädda om varandra! //Många kramar till er från Maggan1
Fortsätt säga ifrån om SJ. Visst har banverket del i skulden, men det är inte deras fel att tågen är trasiga, att det är personalbrist, att man inte informerar etc. etc.
SJ är ju katastrof vare sig det är snö eller sol, den enda gången tågen går som de skall är ju när det är sådär 16 grader, vindstilla och inga semester- eller sjuktider. Företaget går ju dessutom bra, så att ha så höga biljettpriser (det är billigare med bil även för en person - sanslöst!) är ju enbart för vinstens skull. Lite av den vinsten borde gå tillbaka till att få saker att fungera!
Jag tycker inte man skall be om ursäkt för att man ger tågvärdarna en utskällning när SJ klantat sig. Vi har ju ingen direktlinjen till SJ's ledning och tågvärdarna *är* trots allt SJs representatenter på plats. Men sen skall man förstås aldrig vara otrevligt, utan lugnt och sakligt förklara att det är helt uppåt väggarna.
Kort sagt, vi svenskar måste bli bättre att säga ifrån och inte avsluta varje utbrott med något i stil med att "men huvudsaken är ju att vi kom fram" eller liknande (gäller inte bara dig, nästan alla gör så), liksom för att ta udden av det hela. Skäll ordentligt så kanske vi till sist får en förändring!
Personalbristen får SJ ta på sej,resten ligger faktiskt ute på entrepenörer.Utrop och skyltning sköts av banverket!
Vad hjälper det att skälla på personalen på tåget?Ring till kundtjänst,maila till VD´n,men så jävla mycket skit personalen fått ombord nu är helt sanslöst.Tänk er själv in i jobbet-man kan inte påverka dagens jobb och försöker sköta sitt jobb med dom förutsättningar som finns för dagen och får bara skit överallt ifrån.Jag har träffat tågvärdar som köat i över 60 min i tfn för att försöka fixa anslutningar eller taxi,jag förstår irritationen över SJ men det hjälper inte att skälla på folket på marken,dom stupar snart under!Dom har oxå familj och vänner att komma hem till,dom är inga jävla robotar...
Men snälla.
Jag får ta skit dagligen på jobbet för saker som jag aldrig haft att göra med. Jag bara får det.
Det är ett tjugotal föreningar och ett hundratal personer som kan vara ansvariga för div grejer men eftersom jag syns och finns på plats är det naturligt att det är mig de kommer och skäller på om något inte funkar. Så är det bara. Helt naturligt!
Tycker inte ett dugg synd om SJ personalen. Faktiskt.
Alldeles för ofta som jag har haft med de att göra kunde så mycket ha skötts bättre av DOM! Inte banverket.
Tips! Se vad Anton tycker om Farsan här: http://www.cinema.se/cinematv?id=139
Skicka en kommentar