onsdag 12 september 2012

recension av sugarman och andra trevliga nyheter

Searching for Sugarman (2011)

Ännu en dokumentär som får min läpp att darra. Denna dock mer av förtjusning och en inombords bubblande, ja jag vet inte om det är glädje eller lust till liv, men någon härlig känsla väcker filmen Searching for Sugarman inom mig. Och jag vill nästan dansa ut den så här även dagen efter.

Malik Bendjelloul är mannen som gjort filmen och som han gjort den!
Det är en kärleksfull detektivhistoria och en musikalisk resa. Saga om du vill, fastän den är sann. Och sanningen äverträffar ju dikten som det heter och det med besked i denna.

Sixto Rodriguez var en sångare och låtskrivare i Detroit som upptäcktes av musikbranchen. Han fick ge ut ett par skivor som rosades av kritikerna, men tyvärr inte sålde, så han droppades som en soppåse och karriären som aldrig hann börja slutade tvärt.
Ett tag senare i Sydafrika mitt i apartheids storhetstid började Rodriguez låtar spelas och snart ägde var och varannan person hans skivor. Låtarna inspirerade till frihet och jämnlikhet. Av mannen som sjöng dem visste de inget.
Han hade tagit livet av sig.
Sas det.

Där börjar jakten. Sökandet.
Vem var han, Rodriguez?
Pusselbitarna läggs och vi får så sakteligen veta mer.

Det är en helt fantastisk tripp vi bjuds med på och hantverket är gott. Det är snyggt och stilfullt och även om  vissa delar kunde tydligjorts och man gärna hade velat dröja kvar vid andra så blir de "bristerna" parenteser i en mycket sevärd och fantastiskt berättad liten historia om en man som var större än Elvis.

Mycket mer kan jag inte säga.
Men jag upprepar mitt upprop från recensionen jag skrev efter Palme; film är bättre på bio, även  dokumentär sådan!
Gå och se.
Stor skärm och kompani. Det är Sugarman så otroligt mycket värd!

(Extremt starka...) ...4 finnjonnor av 5...


...och så är jag bara så sjukt glad äver att Morgan Freeman lever! För joho det gör han. Tjo för det!

1 kommentar:

Emma sa...

Åh vad glad jag blir när du ger filmrecensioner, får tips om vad att se. :D X