måndag 24 september 2012

recension Citizen Kane

Världens bästa film har den kallats. Ja, den kallas så fortfarande.
Jag hade egentligen ingen relation till den innan den var en av de obligatoriska filmerna på filmhistorian i våras. Inte mer än att jag visste att det var världens bästa film. Typ. Enligt många.

Jag såg den och blev inte det minsta berörd. Intressant och snyggt jadå. Men sen? Inget.

Läste mycket om den och tiden den skapades i, filmhistoria funkar ju så.
Aah ok, tänkte jag, såg den igen men kände fortfarande inget.
Nada. Niente. Ei mitään.
Ingenting.

Fick i uppdrag att skriva en recension på MovieZine.se och det gjorde jag.
Här är min sågning.

Jag blir i kommentarerna efteråt kallad galning men det antyds även på annat håll att jag skulle ha stake (stavas v-a-g-i-n-a).
Film engagerar. Kul.
Diskussion och olika åsikter om film, heja! Det är verkligen roligt.

Idag ska jag se pressvisning av Anna Karenina. Känns mäkta spännande.
Recension kommer senare.


.

1 kommentar:

Fiffi sa...

Det där är verkligen en film som engagerar. Jag sågade den i våras till en hel del läsares förfäran.

http://www.fiffisfilmtajm.se/veckans-klassiker-citizen-kane/