tisdag 9 mars 2010

absurt

Har tillbringat min "lediga" dag med att tjafsa med diverse personer om min anställning som ju tyvärr är krympt sedan en vecka.
Är sjukskriven 75 % baserat enligt min läkare och försäkringskassan på heltid då jag stämplar upp till heltid fastän min tjänst bara är på 80 %.
Hursom.
De på mitt arbete vill inte tillåta mig att jobba mer än 8 h i veckan dvs 25 % av 80 medan jag och min läkare alltså med stöd av fk menar att jag ska kunna jobba 10 h (25 % av 100 då min arbetsförmåga och kapacitet i vanliga fall är 100 dvs 40 h/v).
Ja, ni hör ju.
Urlöjligt allting egentligen. Men jag känner att jag kan (kunde) jobba 10 timmar och anser också att det verkligen är ett minimum för att jag ska kunna uträtta något vettigt på plats så jag har precis kommit från att på FK ha bönat och bett om att få arbeta 2 extra timmar mot det vissa andra menar på att jag har rätt till. Försäkringskassakvinnan gav mig åter rätt till 10 h men sa att det ibland kunde vara såhär att arbetsgivare bråkar och fortsätter de tyckte hon jag skulle sjukskrivas helt för min och bebis skull.
Helt jävla absurt!
Fast hon har ju rätt. Det är klart viktigare att vi mår bra än att jag ska få jobba de där tio men ändå. Aldrig mött på maken. Att man inte får arbeta så mycket man kan och vill och enligt läkaren får och att fk på kuppen råder till ökad sjukskrivning.
En stor del av mig, och det finns ganka mycket av den varan, vill inte ge mig, vill inte ge dom rätt. Men samtidigt känner jag att allt det här får mig att må skit. Är superstressad och känner mig helt slut i kroppen. Så nu måste jag kontakta min läkare och se vad som blir nästa steg.
Skit.
Kan man stämma någon förresten? Känner mig diskriminerad. Känns som att det här är planen, att stressa upp mig till den grad att jag försvinner helt.
Fast samtidigt, jag har viktigare saker att göra och lägga energi på.
Majssoppa till exempel. Det blir det ikväll.
Gott!!!

6 kommentarer:

Glitzy sa...

Hej
Du är bjuden på bloggfest. För mer info och osa titta här http://glitzybloggen.se/bloggfest-2/#Kommentarer

MVH
Glitzy.se

Anonym sa...

kompromissa.. 9 timmar kanske dom kan gå med på.

Helene sa...

Du borde ta och rama in det där om att Fk av alla instanser tycker att du ska vara sjukskriven på heltid! ;-)

Annars så är det INTE värt att du och bäbis blir stressade, även om det betyder att "de vinner. Ödsla inte energi på dem.

Kram

Anonym sa...

Vilken soppa! Ja, jag menar arbetstider och sjukskrivning, inte majssoppan;-)
Läkaren, FK och du är överens om 25% av heltid, även att din tjänst bara är 80%. Helt ok. Men inte enl din arbetsgivare! Det är ju urlöjligt, det rör sig om 2 h/v, vad är det att tjafsa om?
Men å andra sidan – tjafs och att bli uppstressad och frustrerad är väl det absolut minsta du behöver just nu! Men jag höjer på båda ögonbrynen när jag ser att FK tycker att du hellre ska vara helt sjukskriven för din egen och för din bebis skull än att fortsätta bråka med arbetsgivaren. Och visst har FK-kvinnan rätt, inget är viktigare än du och bebisen just nu! Tids nog kan du fortsätta bråka med arbetsgivaren, och stå på dig utan att riskera något för dig och bebisen! Du ska inte behöva må skit, då är det bättre att du släpper bråket och stannar hemma och tar hand om dig och er och dessutom mår bra av att ”slippa” gå till jobbet och ev fortsätta tjafsande var och varannan dag! Kolla med din läkare om 100% sjukskrivning, och gå hem från jobbet rak i ryggen och med huvudet högt! Då är det DU som vunnit, inte dom, för dom får fixa någon annan som jobbar dina 8 timmar!
Lägg all onödig energi bakom dig och använd den positiva på t ex majssoppan ikväll! Och när du känner att du vill och orkar så gå till öf med Milo, gå och fika med dina väninnor och med Marcus när han blir bättre (för det blir han snart med nya medicinen)! Ta vara på dig och er istället för att bråka med en usel och oförstående arbetsgivare.
Kram från Maggan1

M.D sa...

Ojoj vilken historia ....

Anonym sa...

Om du tycker att det är roligt träffa folk ditt jobb ger dig något t.ex träffa andra kan du ju kompromissa säg 9 timmar. Huvudsaken du och läkaren är överens och att du mår bra. Jobbet kan vara bra att ha goda förbindelser med sedan men hur det vet inte jag. Själen måste må bra
också inte bara kroppen. Stå på dig vad du än bestämmer.