fredag 6 november 2009

egoist javisst

Fick mig lite härlig feber av sprutan igår, men vadå, det kan jag gott bjuda på.
Trodde i min enfald att i princip alla skulle vaccinera sig, men läser och hör sen att flera vägrar. Därav kanske den rätt korta kön igår på öppna mottagningen. Folk är tydligen rädda för biverkningarna och oroliga för man vet ju inte vilka de kan bli.
Jag menar kom igen, en helt säker biverkning av livet är ju att man dör och ändå fortsätter de flesta av oss med det.
Alla gör såklart som de vill, men jobbar man med massor av människor, framförallt barn (som är de bästa smittbärarna) och eller med livsmedel och vägrar sprutan, kan jag inte låta bli att tycka vilka jäkla egon! Visst ni kanske inte blir så sjuka även utan spruta, men för barnet ni träffar kanske situationen blir en helt annan.
WHO har precis slagit fast att de som löper störst risk att dö av flunsan är just barn under 2 år. Så ni vuxna som träffar dessa små -gör dom en tjänst och vaccinera er.
Dör, det gör ni ändå.

24 kommentarer:

Linda sa...

Då kanske alla skulle ta och låta bli att åka bil med barn i också, då det dör så otroligt mycket fler i trafiken än av en influensa.

Misan sa...

Sputan är inte tillräckligt testad tycker jag, jag kommer absolut inte ta den och skulle inte gett den till mina barn heller. Finns säkert biverkningar som i framtiden utvecklas cancer eller vad som helst. Nej jag litar inte på den alls.

Marie sa...

Men du Linda... att ta bilen eller förebygga en influensaepidemi - det är väl ändå en viss skillnad???

Det är självklart upp till var o en, men det är så överdrivet med den propaganda man hör "emot" vaccinet. Det är inte farligare än något annat av de vaccin vi ger våra barn under deras uppväxt.

Evelina sa...

Nu ska även barn under 3 år vaccineras. Kommer du vaccinera Milo trots att det visat sig att riskerna för hjärnskador med vaccinet (kvicksilvret i konserveringsmedlet mer precist) är större än skador av själva influensan?

Jag har en dotter i samma ålder och jag kan inte bestämma mig hur jag ska göra. Det känns som att välja pest eller kolera.

Anonym sa...

Jag tycker det var ganska dumt skrivit, de flesta handlingar vi männsikor gör är väl ändock egoistiska och att vaccinera sig för alla andras skull anser jag vara allt för svag anledning. Det låter dessutom som att du anser vaccinet vara väldigt riskabelt då du jämför det med döden, som vi ändå ska möta, och frågan är då hur lågt du värderar livet utifrån ditt resonemang.

Ms Spider sa...

Svår fråga, jättesvår fråga. Går att diskutera både fram och tillbaka, och det går ju också att se det som att om vi får influensan nu när den är lindrig får vi ett immunförsvar och då är vi inte lika känsliga och smittas inte lika lätt när (om) influensan muterar. Om något/några år när det sker har de som vaccinerades inget skydd längre eftersom influensavaccin inte har långtidsskydd (till skillnad mot polio etc). Så då kan man resonera så att de som vaccinerades nu var de som var egoistiska. Inte så lätt som att det finns svart eller vitt här.... Och det verkar dessutom oerhört mycket mer hysteriskt i Sverige (och USA) än i andra länder som jag besökt den senaste tiden.
Själv håller jag koll på mediarapporteringen i flera länder och har is i magen. Börjar det komma rapporter om att dödligheten ökar och om att influensan muterar tar jag ny ställning, just nu väljer jag att inte vaccinera mig. Men så bor jag i ett land där det inte är lika upphausat.

Anonym sa...

Åsikterna och synpunkterna för och emot nya influensavaccinet är många. I princip alla vacciner ger olika typer av biverkningar, från dom som vi ger våra små nyfödda till dom vi tar för utlandsresor och dom vi tar mot ex-vis influensa av olika slag. Alla biverkningar som finns behöver ju inte alla få och får inte heller! Men när det gäller den här nya influensan och vaccineringen florerar en massa info, för och emot. Om man betänker hur många som i dagsläget vaccinerat sig så är antalet biverkningar inte speciellt många och framför allt inte allvarliga utan snabbt övergående. Det kvicksilver som vaccinet innehåller motsvarar mindre mängd än det vi får i oss via ex-vis den kost vi äter.
Det är självklart frivilligt att vaccinera sig, gäller även de sprutor våra spädbarn får, men kan man förebygga epidemier, pandemier, mässling, röda hund, kikhosta etc så anser jag man ska göra det! Och i det ingår vaccination mot nya influensan. Du har helt rätt och sund åsikt Jonna.

Anonym sa...

Jag anser att var och en skall få bestämma om de vill ta sprutan. En del allergiker kan inte. I mitt fall skall läkaren avgöra på måndag. Småbarnen får spruta tisdag. Det skall inte bli en debatt o hänga ut de som osolidariska som inte kan eller vill ta sprutan. innehållet är inte testat tillräckligt. Epedimin är här redan där jag bor. En del osprutade blir knappt sjuka alls märker inget medan en del jättesjuka , varför en del blir det borde forskarna talat om istället för att träta sinsemellan. Sahlgrenskas peronal flera skall inte ta sprutan, och ett antal läkare säger nej. media idag.Vaccinet tog slut men nytt är på väg.

Anonym sa...

Nae jag ska inte ta det! Tänk om det visar sig att jag inte kan få barn pga av vaccinet lr att man får cancer lr nåt annat. Jag tänker mkt på neurosedynet också! Man vet ju inte vad som händer med barnen för de gravida som vaccineras!

katarina sa...

bra talat Jonna! jag håller helt med dig. tänk att vi har YNNESTEN att leva i ett land som har råd att vaccinera en hel befolkning och ändå tackar folk nej???? ofattbart och oförsvarligt.

Linda sa...

Jag är gravid i vecka 14, har en 3 åring och en 10 åring. Vi tänker inte vaccinera oss. Och jag är inte egoistisk.Istället för att tro blint på vad tidningar skriver så tycker jag att man kan leta reda på information på andra ställen.Den riktiga informationen. Sen kan man börja fundera på varför läkare osv väljer att inte vaccinera sig.Sen kan man börja fundera på varför Sverige har köpt in det billigaste vaccinet. Sen kan man med fundera på varför andra länder har gjort valet att köpa in olika, bättre testade vaccin till olika grupper i sina länder.Mycket man kan tänka på, både för och nackdelar. Nackdelarna väger över för mig.

Anonym sa...

Va fan... jävla egon som inte tar sprutan? hur kan man va ego om man inte tar sprutan och då också samtidigt utsätter sig för risken att bli smittad? inte ego alls tycker jag!! jag ska inte ta sprutan, men jobbar med barn och riskerar att bli smittat lika mycket som jag kan smitta.. naturligt alltså!! kanske du ska låta bli att åka runt överallt då och fika här och där! säker kommer några hemska biverkningar fram om några år och vad ska jag göra då? ångra att jag tog giftet? lite för sent för det då..!! men som vanligt är dina, jonna, åsikter alltid dom rätta!

Anonym sa...

Marie... Förutom att dom vaccinen barn får har testats betydligt fler år än vad detta vaccinet har.. det är ju så nytt att man inte vet biverkningarna av det! Att jämföra länge testade vaccin och ett splitter nytt går ju inte göra! Sen finns det ju säker en anledning till att tillverkarna av vaccinet sökt immunitet och inte vill stå för konsekvenser och biverkningar!

Anonym sa...

Tja, åka bil kan man ju göra men om man bryr sig om att vaccinera sig kanske man även ävenska se till att barnet är korrekt fastspänt? Det är lite mer i samma liga enligt mig.
Jag har läst på ordentligt om vaccinet och valde därför att vaccinera mig. Ju mer jag läser av nytillkommet efteråt ju nöjdare är jag också med mitt val.

Anonym sa...

Pän FÅR inte vi som inte ä riskgruppen vaccinera oss-därför har jag inte gjort det!!!

Anna-K sa...

Ego det kan man ju ha olika uppfattningar om.Det är sällan vuxna smittar barn utan tvärtom. Skola- förskola o andra områden där det finns mycket barn är smittorisken väldigt stor - men där måste ju "friska" barn få vara.Blir något barn sjukt - sprids smittan fort.Men de riktigt små barnen kan ju föräldrarna försöka hålla smittan på avstånd.Låt bli att "springa" i gallerior o shoppa o undvik stora folksamlingar nu vid denna årstiden när vi är mycket inomhus.Man ska ju tänka på barnen.

Ditte sa...

Det är enligt min mening vars och ens ansvar att väga för och emot vaccination. Det finns inte rätt eller fel.
Själv hade jag, trots att jag både räknas som riskpatient och är anställd inom sjukvården, bestämt mig för att inte ta sprutan p g a allergi (reagerat på ägg på pricktest men kan äta ägg). Jag är allergisk mot väldigt mycket, även många födoämnen. Efter kontakt med min allergiläkare och i takt med att influensan s a s kom väldigt nära på jobbet ändrade jag mig och blev vaccinerad i onsdags. Jag har inte haft några biverkningar mer än värk i armen.
Livet består av bl a risktaganden och som sagt bör man noga värdera vilka för- och nackdelar som finns med vaccination.
Att gå på varandra för att man har olika åsikter leder inte (aldrig) till något konstruktivt.
Förhoppningsvis är de flesta av oss utrustade med någon sorts sunt förnuft och får försöka använda oss av det samt vår s k magkänsla.
Nog predikat! =)

Schäfer sa...

Härligt Jonna,
självklart klarar de flesta av oss influensan utan problem men för de som tillhör riskgrupperna så tycker jag att vi "vanliga" ska vaccinera oss!
Själv väntar jag på att man ska "släppa" vaccinet till oss "vanliga", dvs oss som inte tillhör en riskgrupp så jag också kan vaccinera mig!
Tummen upp för dig!
Kramar

Sandra sa...

Håller helt och fullt med dig Jonna!!! Bara folk med okunskap som tror att de kommer få cancer och dö av vaccinsprutan, men att man kan dö av svininfluensan är väl bara en baggis då....Löjligt, vi vaccinerar ju våra barn mot allt möjligt utan att ens blinka. Tänk på de svaga och sjuka, ex små barn.

Anonym sa...

ill göra ytterligare ett inlägg i debatten!
Jag skrev tidigare idag, kl 17:41, men glömde signera min kommenter. Jag står fortfarande helt för det jag skrev då!
Men vill fortfarande stötta Jonnas åsikter! Håller också med Katarina, som skriver att vi i Sverige har ynnesten att leva i ett land som har råd att vaccinera hela sin befolkning! Det är inte så i flertalet länder i världen!
Någon har skrivit att hon/han läst på ordentligt (finns ju mycket info via sajter från Socialstyrselsen, sjukvårdsrådgivningen etc) och därefter valt att vaccinera sig, bra.
Jag anser fortfarande att man ska ta sitt medmänskliga ansvar, utifrån sina värderingar och möjligheter (finns vissa allergiska grupper som tyvärr måste avstå vaccination, men det gäller även andra vaccin) och vaccinera sig! Det är inte helt och hållet bara nys som skrivs. Men det är ett frivilligt ansvar!
Dittes inlägg är också väl värt att läsa och även ta till sig av!
Bra Jonna att du tagit upp debatten, och man ser ju på kommentarerna att det är ett känsligt ämne!
//Maggan1

Linda sa...

Om du vill skydda lilla Milo ifrån influensan, så är det bästa skyddet du kan ge honom, att Milo och du (och Marcus såklart) undviker stora folksamlingar och köpcentrum och sådant. Det är ett mycket bättre skydd än att du och Marcus har tagit ett vaccin.
Sen måste vi ju börja tänka lite längre än bara just här och nu. I en influensa dör alltid några personer (jättetragiskt verkligen, blir ledsen av tanken), men om vi vaccinerar oss så vet vi ju att detta påskyndar att det inom kort kan komma ännu värre influensor, som faktiskt, tillskillnad ifrån den här, kommer vara riktigt farlig.
Under en "vanlig" influensa tid så dör det någonstans mellan 1000 och 4000 personer i Sverige. Under den här influensan är det, och kommer med största sannolikhet vara betydligt mycket färre som dör. Att det drabbar många yngre (under 30) beror snarare på att de inte har samma skydd sedan tidigare, då de inte har varit med om tidigare pandemier. Medan dom äldre har det. Så om vi inte vaccinerar oss och i princip låter befolkningen "få chans att få ett bättre skydd till framtiden", så kommer vi med största sannolikhet klara oss bättre om denna, ganska milda influensa, muterar och senare blir värre.
Alla gör ju självklart som de vill. Men det är viktigt att se vad konsekvenserna framåt även blir. Och absolut när denna influensa inte alls är så farlig, snarare att risken är att många kommer att få den. Något som faktiskt kan vara ett mycket bra skydd för framtida värre influensor.

NinaKatarina sa...

Hmm, vet du om du bär smittan eller inte ???
Jag menar att du kan smitta fast du är vacc.
Jag vet jättemånga som inte ska vacc sig.
Någon tjänar grova pengar och är man frisk så klarar man att vara sjuk ett par dagar !!!
Så sluta klaga på oss som inte vacc oss...

Soff sa...

Jag tycker det har blivit lite av en häxjakt detta med vaccineringen. Att kalla andra egoistiska för att de inte vill vaccinera sig är inte okey tycker jag.Det är väl upp till var och en.Jag ska vaccinera mig,men jag kommer aldrig döma någon som låter bli.Vem ger mig den rätten? ALLA människor får göra sina egna val här i livet,vi lever i en demokrati.

Sofia sa...

Hej! Håller helt och hållet med! Förstår inte varför denna rädsla för vaccinet uppkommit. Vi äter mat som är besprutad, andas in avgaser och vaccinerar oss när vi åker utomlands men inget skrivs om detta Varför skulle detta vaccin vara värre än något annat?! Allt som skrivs är bara medias sätt att sälja lösnummer. Om man kan rädda liv genom att vaccinera sig så tycker jag absolut att man ska det Det är i alla fall MIN åsikt.