tisdag 10 november 2009

sjukdom sprider sig som löpeld

Svinflunsa i all ära, men en större, relativt dold och extremt smittsam epidemi verkar ha fått fotfäste i närmare halva Sveriges (om inte jordens) befolkning -tjatsyndromet.
Det är absolut flest kvinnor som enligt gedigen forskning smittas, medan det är männen som bär och sprider skiten.
Till skillnad från flunsan finns ändå en relativt enkel lösning som har med dess ursprung (spridning) att göra och tillfrisknandet är garanterat hundraprocentigt! Fast då gäller det för den andra halvan av samma befolkning dvs (oftast) männen att BÖRJA LYSSNA!
Så enkelt som sagt.
Men ack så svårt.


Så här vet du att du är smittad:

Du (låt oss kalla dig kvinnan) -säger en sak.
Den du säger det till (låt oss kalla den mannen) -säger inget, läser bara tyst tidningen.
Kvinnan -säger samma sak igen (jag menar, hallå, det var en viktig sak!).
Mannen -fortsätter tiga.
Kvinnan -upprepar för tredje gången saken, den här gången med lite högre tonart med volymen uppskruvad.
Mannen -bläddrar i tidningen.
Kvinnan -upprepar sig ännu en gång, nu i falsett.
Mannen -utbrister: JAAA! Vad du tjatar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå där! Kvinnor är av hävd tjatiga! Enligt männen alltså.
Tjatigheten kan bero på många olika saker;
- Har du mens?
- Ska du ha mens? Dessa båda frågor är de mest fruktansvärda jag vet!! Men mest vanliga!
- Vad har gått snett idag?
- En man kan bara hantera EN sak samtidigt – i ditt fall just här - läsa tidningen!
- Vill jag kvinna ha hjälp att skaka mattorna, så vill jag ha den hjälpen NU. Inte om 2 veckor.
Om jag ber om mattskakningen 10 gånger samma kväll så är jag tjatig!
- Om jag kvinna skakar mina mattor själv efter 10 vädjanden, får jag veta att jag är otålig! Jag
får väl för f-n ha lite tålamod!

Män har av hävd lite svårt för att lyssna och ta till sig av det sagda ordet. Dom måste ibland få det ”skriftligt”, inte direkt på prän på pappert, men ”på pränt i tanken”, om du är med på vad jag menar.

Ibland är det svårt att få männen ATT LYSSNA, men jag vet – av erfarenhet – att det går, men det kräver sin kvinna! För precis som med det mesta, så är det kvinnan som står för de flesta fakta i tillvaron.
Kram och god natt Jonna! //Kramar från Maggan1

Anna sa...

Klockrent Jonna! Det är verkligen så!

Men en otrolig sak hände mig igår kväll. Min man sa till mig, helt självmant utan att jag sagt ett ljud, så sa han "Jag ska börja lyssna mer på dig. Det du säger är faktiskt vettigt, och när jag inte lyssnar så blir det ju alltid så fel. Så sitter jag här och bara tycker att det är jobbigt. Så det är bättre jag lyssnar på dig"

.... Jag blev väldigt överraskad. Får se om han kommer att lyssna i fortsättningen. Och om våran kommunikation då kanske kan bli riktigt trevlig istället. :)

Kram.