onsdag 4 november 2009

tjuvar i trapphuset

Japp just det fick vi erfara idag att vi har.
Igår köpte jag och Milo två skjortor och ett linne till Marcus som han skulle få i farsdagspresent på söndag. Lämnade påsen med skjortorna igår kväll väl gömd i korgen under vagnen som står fastkedjad nere i trapphuset för att Marcus inte skulle se och idag när jag skulle ta den var den borta. Någon som antingen bor i trapphuset (7 familjer förutom våran) eller en bekant till någon av dessa (portkod till klockan åtta, stölden har med stor sannolikhet skett efter det) måste ha rotat i korgen, hittat påsen, bedömt innehållet som -det där vill jag ha! och sen tagit det. Kanske någon annan pappa som nu får fina skjortor?
Känns så jäkla snuskigt.
Milos första present till papps är borta.
Blir så ledsen.
Samtidigt lite glad att jag fortfarande blir det, att jag fortfarande envisas med att tro gott om folk. Men för varje gång min tro motbevisas blir det lättare att nästa gång tvivla, att då inte lita till.
Fan ta tjuven.

13 kommentarer:

Mullis ska bli smalis sa...

Jag hör oxå till personer som fortfarande tror gott om folk, att man ska behöva bli visad motsatsen hela jäkla tiden, så nedrigt!
Rör inte det som inte är ditt -hur svårt ska det vara att förstå?!

TrösteKram

Finnpajsaren sa...

Näe vad tråkigt!
Hoppas tjuven får ångest och lägger tillbaka.

Anonym sa...

Vad himla tråkigt Jonna! Jag tror inte gott om alla människor längre, men går inte runt o misstänker folk. Du får nytt köpa nytt o gömma det där aldrig Marcus går. Kram så länge

Anonym sa...

Fy för människor som inte kan låta andras saker vara ifred! Bor man sedan bara 7 familjer i trapphuset (som har portkod), ja då blir man ju superledsen och arg. Hur kan någon av grannarna eller deras bekanta sno gömda saker i Milos vagn, och dessutom hans första farsdagspresent till Marcus.
Usch och usch igen! Hoppas dom som tagit skjortorna och linnet mår bra när dom antingen använder kläderna själv eller ger bort som "sin farsdagspresent"! Du borde nästan sätta upp en lapp i trapphuset och fråga om någon "sett något av vikt" eftersom det saknas föremål i Milos vagn och om någon annan blivit bestulen på något under samma tidsperiod. Men det kanske är att provocera för mycket, vet ju inte hur relationen till era övriga 7 familjer i trapphuset är.
Men du, jag känner också att jag blir glad över att du blir ledsen pga att du tror gott om alla! Det gör jag också. Ända tills motsatsen är bevisad, och det är den ju i ditt fall just nu! Håller med dej - fan ta tjuven!
Men vem vet, du kanske en vacker dag känner igen skjortorna och linnet i trapphuset. Man ska aldrig sluta att förvåna sig.
Ha det gott Jonna och hoppas Marcus får en liten farsdagspresent i alla fall från Milopojken!
Kram från Maggan1

Anna-K sa...

Jag trodde du skämtade. Jag vet att man kan inte lämna några "värdesaker" på vagn - cykel - el. olåst bil, då är det garanterat borta oavsett att vagnen stod inne i trapphuset el om vagnen varit parkerad utanför en butik- lika illa.Du kunde väl gömt påsen någonstans inne i lägenheten.Tyvärr är det väldigt tråkigt samhälle vi bor i - att en del inte kan skilja på ditt o mitt.Hoppas det ordnar upp sig o pappsen blir glad ändå.

Ms Spider sa...

Njae, Jonna, där var du nog lite väl naiv. Portkoder är superlätta att knäcka och alla vänner och vänners bekanta och postgubbar och tidningsutdelare och reklamutdelare och så vidare som har access till portuppgången - hur många gånger har du inte själv lämnat ut koden till besökare? - gör att det är väldigt många som kan ha plockat med presenten. Tillfället gör tjuven och gör man det så lätt - det är dessutom supervanligt att folk glömmer saker i vagnar så det är inte konstigt att de går igenom den, återigen, tillfället och frestelsen och så vidare - så är det dessvärre inte så konstigt att det försvinner saker. Det behöver inte vara någon som överhuvudtaget har koppling till huset som är skyldig.
Skaka det av dig om du kan, och köp ny present som du slår in innan du kommer hem och sedan gömmer inomhus, eller lämnar hos grannen.

Helene sa...

Milo kan väl rita en fin teckning till pappa i stället. Alternativt skriva något på datorn och printa ut. ;-) Ett par tangenter kan det väl vara värt... :-P

Rebecca sa...

Tycker du ska skriva en lapp med följande:

Igår köpte jag och Milo två skjortor och ett linne till Marcus som han skulle få i farsdagspresent på söndag. Lämnade påsen med skjortorna igår kväll väl gömd i korgen under vagnen som står fastkedjad nere i trapphuset för att Marcus inte skulle se och idag när jag skulle ta den var den borta. Någon som antingen bor i trapphuset (7 familjer förutom våran) eller en bekant till någon av dessa (portkod till klockan åtta, stölden har med stor sannolikhet skett efter det) måste ha rotat i korgen, hittat påsen, bedömt innehållet som -det där vill jag ha! och sen tagit det. Kanske någon annan pappa som nu får fina skjortor?


Ordentligt dåligt samvete ska de åtminstone ha även om det inte gör att de lägger tillbaka sjkortorna.
Kram på er!

T sa...

tack för påminnelse om fars dag.... hade inte koll alls.

Anonym sa...

Sätt upp en lapp i trapphuset om att du blev bestulen! Någon kanske vet nått.

Petra sa...

Såg att du satt upp en lapp på porten. Men är det inte lite dumt att skriva att tjuven varit iakttagen - om det nu inte verkligen var så? ;-) Trodde liksom inte du hört eller sett nåt?

Anonym sa...

Bra Jonna att du satt upp en lapp, förmodar att du fått tips av någon som sett "nåt av vikt" som jag skrev förut, eftersom du formulerat dej som att tjuven var iakttagen!
Undras om du kanske till och med har kläderna tillbaka i korgen i morgon bitti?
//Maggan1

Lotta sa...

Näää, givetvis tråkigt att bli bestulen. Men man får ju också se till att göra saker "svårstulna".