torsdag 22 maj 2008

en god morgon




Frukost nu. Pendel snart. Fast jag bara vill sova.
Jag är en väldigt trött person. I tre veckor har jag vaknat och puffat på vid sju. Förutom dessa mornar då jag ska på koll i Linköping, då vaknar jag timmen tidigare och puffen tar jag på väg. Det låter väl egentligen inte så farligt, sju kan man ju vakna. Visst kan man det. Men inte varje morgon i veckan i flera veckor och inte efter att man aldrig får gå och lägga sig före elva, för att inte prata om när man sedan somnar. Nä, jag är en väldigt väldigt trött person idag.
Men fisken i alla fall. Från häromdagen. Det blev en succé. Väldigt enkelt, väldigt gott. Ett uttryck som enligt Jessica nästan dagligen sipprar ur mig. Men vad göra, det här (och mycket annat tydligen) var just det, väldigt enkelt, väldigt gott!
Jag tog bort bort huvudet så den fick plats i glasformen, annars kan det sitta kvar. I fisken (forellen) stoppade jag alltså salvia, timjan och hackad purjolök (här är det bara att använda fantasin) salta peppra, salta lite till, fisk blir nästan alltid för lite saltad så kör på med saltet och så citronskivor och pyttesmå klickar smör on top. Jag pressade även lite saft över härligheten och hällde i lite vatten i formen så det inte skulle torka fast. Sedan in i ugnen i 25-30 min ca, tills skinnet och benen lossnar med enkelhet. Och tadaa! Färdig. Till godaste fisken fick det bli färskpotatis och keldas vitvinssås, som jag hade spetsat med citronsaft, svartpeppar och lite timjan. Mmmmmmm!
Vi två åt en fisk som totalt vägde 580 g. Räckte bra och tog slut.
~~
Fisken på bilden har inget med receptet att göra.
~~
Det senaste var ett skämt ifall det inte gick fram. Blev lite osäker nu. Fast jag själv fortfarande skrattar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha (gillade skämtet) :-) Blir alltid grymt sugen på att laga det du visar i bloggen, men jag är för lat ;-).

Angående sömn så tycker jag att elva (eller när man nu somnar) till sju låter som rena drömmen (säger en som sovit dåligt i tio månader sen sonens födelse)! Hoppas att ert barn när det kommer är lika glad i att sova som sin mamma!

Följer din väg mot graviditet med spänning och hårt hållna tummar!

Anonym sa...

Ska testas Ska testas! Se till att inhandla en forell till helgen kanske. :)