söndag 31 augusti 2008

dag sju -mamma kommer

Redan en vecka in i nedläggningen! Tjohoo! Tiden går faktiskt framåt även om den stundvis känns krypande.
Marcus ska iväg imorgon och blir borta i några dagar så min mamma kommer ikväll och ska stanna och "ta hand" om mig. Klarar det ju inte själv. Känns jättekul att mamma kommer, hon ska följa med på inskrivning i morgon hos min BM, ja eller hon blir min om vi klickar. Känns bättre att ha mamma med mig än en motvillig Marcus till mur som inte alls mår bra i närheten av barnmorskemottagning och kvinnoklinik. Mår bra gör väl inte jag heller men till skillnad från honom kan jag inte inte gå dit och bättre med en neggo än två och jag tror att jag med mammas hjälp kommer kunna ha en annan inställning till det hela. Tänk om jag får lyssna på Minis hjärtljud?! Det får jag säkert. Hoppas de hörs bara. Sen är det inte många dagar till fredag och nästa läkarkoll, längtar redan dit. Vill veta att tappen är oförändrad och att allt är där det ska fortfarande. För någon dom ska ligga är jag uppe och far väldigt mycket kan tyckas. Men med taxi till och från dörren (dyrt!!!) blir det inte mycket till promenad och det är ju det jag mest ska undvika.

Idag är det v 15+0, vi är alltså i 16:e veckan. Är en vecka från det då Liten förlorades. Vill bara komma förbi de här veckorna. Fort. Tror att jag omedvetet letar fel och tycker mig finna dom överallt eftersom det var nu, fast då, problemen började, även om jag fortfarande gick omedvetet omkring och var lyckligt gravid med mitt andra älskade barn. Det gick så snabbt då, helt plötsligt och jag vill aldrig mer bli "överraskad" så, därför är jag beredd. Hela tiden. Steget före, fast jag vet att det inte går. Ligger ju bokstavligen still. Men tror att jag om en dryg vecka kan släppa lite av det. För ett tag. Tills vi börjar närmar oss Dantes veckor... då börjar det med all säkerhet igen. Skräcken och letandet. Men jag hanterar det, det gör jag, nu och sen. Idag, trots en tesked oro, har jag en fantastisk pirrande känsla i magen och hjärtat av både glädje och förväntan och den känslan ska jag hänga mig fast vid och med den ta mig igenom denna kommande oroliga tid. Så det så.

12 kommentarer:

Elin i Björken sa...

Hur många cm är Mini nu?

Hoppas allt går väl. Håller tummarna. Skönt att din mamma kommer och tar hand om dig.

Kramis

Anonym sa...

Hej!

Tycker mycket om din sida! Jag håller alla tummar för Mini och är övertygad om att det kommer gå bra! Ett tretal bekanta till mig har fått missfall och det har förstås varit oerhört ledsamt. Jag har funderat mycket på detta och att det ofta tycks handla om "infektioner" där läkarna inte fastställer vilken infektion det handlar om.

En "standard"infektion är ju den som sprids genom kattbajs - Toxoplasmos, antar att du inte rensar kattlådor!

En av mina bekanta bad sin pojkvän använda kondom under graviditeten, eftersom hon var så rädd att få in något som inte borde vara där (alltså inte könssjukdomar då, utan andra allmänna virus/bakterier). Hur ställer du dig till detta? (Svara inte om det känns privat!) Anledningen till att jag frågar är för att jag o min partner snart ska sätta igång med barnverkstá, och alla "tips" och "råd" om att skydda sig från infektioner gör mig lite stressad och bekymrad (i onödan?). Är det "bra" att partnern använder kondom under graviditeten?

Samtidigt påverkar det ju barnet negativt om man ska gå runt och vara paniskt rädd för alla eventuella infektioner man kan drabbas av. Usch, jag vet snart varken ut eller in!

/återigen tack för bra blogg

Anonym sa...

En praktisk kommentar.
Borde inte du vara berättigad till sjukresor?
I så fall betalar du bara 80:- per resa upp till fribeloppet på 1600:-
Ha´re bäst Jonnalainen.

Anonym sa...

Men behöver du verkligen betala dom där taxiresorna själv? Kan du inte fixa färdtjänst eller något, borde ju funka när du faktiskt måste på läkarbesök och samtidigt måste sitta eller ligga still.
Härligt att din mamma kan komma och hjälpa dig när Marcus är borta, det måste kännas underbart att kunna få den hjälpen.

Anonym sa...

http://www.norrkoping.se/trafik/kollektivtrafik/fardtjanst/

Kram.

finnjonna sa...

Tack för tipsen! Skrivit på ansökan om färdtjänst och ska skicka i veckan!

Anonym sa...

Hei Jonna

Terkkuja täältä Suomesta teidän koko perheelle. Ollaan mukana täysin sydämin ja pidetään peukkuja. Kirjoitteleppa Jaakollekin viestiä sähköpostiin, hän odottelee innolla kuulumisia sinulta. Ja Annelille tietenkin terkkuja, kun tulee pitämään sinusta ja Ministä huolta.

terv. Liisa

Anonym sa...

Du, Marcus och era barn hjälper mig att förstå hur lyckligt lottad jag är. Har fött 3 friska barn under 5 års tid. Det är lätt att glömma det stora och viktiga när småbarnslivet känns pissigt och stressen kryper under skinnet. Just nu är du och de dina ett sätt för mig att ta det lungt och fokusera. Tack för att du och marcus delar med er. All lycka till dig och jag tänker på dig.

Jessica sa...

Du borde fråga om och efter sjukresa. Då betalar man egenavgift till och från sjukhuset/vårdinrättning om läkare bedömer att man behöver resa så. Se till att spara alla kvitton, efter ett visst belopp får man frikort.
Ta väl hand om dig!

Anonym sa...

Hej Jonna. Jag låg och funderade på vad jag skulle göra om jag var sängliggandes igen, vilket jag var lång tid under min graviditet. Det var oerhört långtråkigt men helt klart värt varje minut. Allt gick bra. Hade gbs och prematura värkar.

Men om jag nu hamnade i den situationen igen skulle jag: Skriva ut min dagbok (som jag har på "nätet" men aldrig lagt in i word eller liknande) och lägga in i en pärm.

Photoshopa bilder i datorn.

Framkalla alla mina digitala bilder och göra snygga fotoalbum.

Förstora bilder och rama in. Kanske de photoshopade bilderna?

Scrapbooka album från bröllopet, på barnen och semestrar.

Byta ramar på mina fotografier runt om i huset.

Virka eller sticka med roliga garn. Jag tycker det är riktigt tråkigt och är inte ens särskilt duktig på det, men om man börjar så blir det faktiskt kul efter ett tag. :-)

Läsa en massa roliga böcker och kanske någon form av kurslitteratur i något intressant ämne.


Hoppas att du får en intressant tid i sängen och soffan. Mina varmaste lyckönskningar till er :-)

Mvh K

mrsjones sa...

Åh håll kvar vid den där pirrande fantastiska känslan, den ska segra denna gången! Kram!

Anonym sa...

Tänker på er ofta, är inne o läser varje dag.

Ett tips till dig som måste ligga - skaffa den kompletta vänner samlingen!!! Jag älskar den. Köpte den för två och ett halvt år sedan som tröst när jag i vecka 7 förlorade min ärta i utomkveds.

Nu har jag börjat om från början i boxen o har redan sett de två första säsongerna.

Ett o annant avsnitt finns det ju visserligen som tårarna sprutar av - som de alltid gör när någon på TV är gravid eller föder barn (även om det inte är på riktigt i vänenr). Men annars gapskrattar jag mest hela tiden.

Om ca två månader ska vi ge oss på vårt andra IVF. Vi fick ju tyvärr inga till frysen senast. Nu har dessutom RMV skaffat sig en andra frys, så att mina eventuella extra guldägg kan frysas in. (de vägrar ju att frysa mina ihop med andras pga min antikroppar mot Hepatit-B).

Oj detta inlägg hadlar väl mycket om mig. Bäst jag slutar. Massor med kramar och tummhållning!!!