fredag 21 maj 2010

fredagsmys med kvast

Milo går runt, runt och sopar golv. Att han orkar. Fantastiskt hur städgenen lyckat hoppa en generation för hans moves påminner onekligen om min mammas medan jag helst bara tar tag i sopborsten om den är i vägen för något annat.
Marcus är på radion så vi är på tu man hand just nu och det är riktigt underbart mysigt förutom att han min son nästan bara vill städa hela tiden. Han badade iofs tidigare och så lekte vi lite bus och jag jagade honom genom rummen så gott jag kunde så det kanske inte är så konstigt att det nu efteråt måste städas.
Jag och Päivi var till makkarakauppa tidigare och handlade finsk korv och jaffa och det är vad som står på menyn ikväll. Tänkte när Miloboy somnat sätta mig ute och mumsa lenkki i friska men fortfarande varma kvällsluften innan det blir film. Har några från bibban som jag ska välja mellan. Blir trevligt.
Ha en fin kväll ni med!
Kram.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk om man kunde få låna din lille städpojke lite, så att det blev rent och snyggt även på mina golv! Hade varit härligt.
Som vanligt sitter jag framför datorn och radion, precis lyssnat på Marcus fina ingress på kvällens Karlavagn, en fin beskrivning av livet, Milo etc!
Hoppas du nu sitter ute och mumsar och bara njuter av nästan första riktiga sommarkvällen för i år! Är ju underbart och det doftar så underbart från alla buskar, träd och blommor!
Ha en riktigt skön kväll!
Kram från Maggan1

Anonym sa...

Ursäkta min dåliga finska Jonna men översätt gärna vad ni åt? Är mycket nyfiken.Bevara våra bibliotek,stödj verkligen kampen att de ska få finnas kvar.Alla kan inte KÖPA böcker.Filmer,musik,dagstidningar,månadstidningar har vi nu tillgång till tack vare våra bibliotek men det skärs ner i kommunerna så bibliotekens bevarande är mycket viktigt för oss nu och barnens framtid.Glesbygdens bokbussar är i fara. Vad tycker ni andra som läser här ? Kijan.......och den lille Milo sopar,sopar och dammsuger envetet och metodiskt.

Pillargontanten sa...

Härlig fredagkväll, med andra ord, och va skönt att få "hjälp" med städningen :O)
Han kan få komma hit sen, de växer ifrån det i en viss ålder, och mina ungar har passerat den för länge sen :O)

Anonym sa...

åh gud vad sugen jag blev på lenkki ...typ år sen jag fick smaska i mig en sån. Vi har nämligen ingen makkarakaupppa på Gotland:(

/Li

Gråa musen sa...

Urk burk. Korv och läskedryck. Får halsbränna bara av att tänka på det :-) Här blev det grillad fläskfile med soltorkade tomater. Det tjejen är momsigt fredagskäk. MEN. Det är ju tur att alla tycker olika.

Ingrid sa...

Hej Jonna!

Nar far man se nya magbilder? Var ju lange sen nu. Vilka vecka ar du i? Vet ni om det ar en kille eller tjej? Hur som helst ar det ju underbart att du slipper ligga hela dagarna och att det gar sa bra!

ps Milo blir bara gulligare och gulligare!

Helene sa...

Här kommer ett recept till dig och läsarna! Änglarna sjöng minst lika högt som vid din/Pluras carbonara! :-) Receptet kommer från Allt om mat, men jag är precis som du lite klåfingrig och har ändrat en del. Håll till godo, här kommer Italiensk gratäng!

1 purjolök
2 st squash

1 st Aubergine

0,5 msk salt

3 msk olivolja, till stekning
200 g skinka, skivad rökt

1,5 dl riven parmesanost
Tomatsås
1 st lök, gul

3 st vitlöksklyftor

2 msk olivolja, till stekning

1 burk Krossade tomater
1 msk tomatpuré

1 st grönsaksbuljong, tärning
1 tsk råsocker

2 tsk färsk basilika
1½ dl grädde
50 gram pinjenötter
Salt, svartpeppar

Tillagning
1. Skiva squash och aubergine halvcentimetertjockt. Salta auberginen och låt den ligga 20 min så att vätskan dras ur. Skölj bort saltet, torka skivorna. Hacka och skölj purjolöken.

2. Stek squash, purjolök och aubergine i olja över hög värme 5 min och ta upp dem.

3. Tomatsås: Fräs över svag värme lök och vitlök glansigt. Tillsätt de krossade tomaterna, tomatpuré, grädden, buljongtärning, pinjenötter, socker och basilika. Koka utan lock 15 min. Salta och peppra.

4. Sätt ugnen på 225°. Olja en ugnssäker form.

5. Strimla skinkan och varva den med aubergine, purjolök och squash i formarna. Bred över tomatsåsen och strö på osten.

6. Gratinera högt upp i ugnen tills osten har smält ca 15 min.