fredag 6 maj 2011

bästaste bästa

Det bästa med Sverige, ja Finland med (tyvärr mycket som är ruttet där också, med tanke på senaste valets resultat, bu), men det bästa alltså, och nu pratar jag om både Sverige och Finland, faktiskt hela världen och rent av allt det vi vet och inte om universum -det bästa är gravad lax på finskt rågbröd!

Min mamma och pappa överraskade oss här i Stockholm igår. Såklart kunde de inte låta bli att komma hit av saknad efter småfolket som ju givetvis blev helt till sig av att träffa momma och moffa så där bara helt appropå. Jag blev mer till mig av det mamma hade med sig i kassen. Och helt ärligt, så har jag inte återhämtat mig än.
Sitter just nu på Hotell Viking och mumsar rågmacka med mammas gravade lax på! Förstå. Att jag älskade lax visste jag (ni) men så här mycket. Ja det vet jag nu. Behöver kanske inte mer gå in på den ljuva musiken som uppstått i munnen och just nu smiter ut i behagliga små stön mellan läpparna, men jag kan säga så mycket att jag precis just nu även tror på tomten. Jag som nästan var helt säker på att det var saltlakrits som efter hemkomsten skulle få mig att gå ner i brygga, märker nu med en laxbit i munnen hur ryggen vill vända sig liksom ner.
Ah vad gott det är. Saltlakrits -släng dig i väggen. Jag har en ny(gammal) älskling.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, du skriver så härligt roligt!
Så fort tiden har gått, nu är ni redan (nästan) hemma.Hoppas att ni tog med er lite sol och värme i bagaget också (tror inte det väger så mycket;)Det har varit oerhört underhållande att läsa dina bloggar från Rom. Och alla bilderna förstås! Skönt ändå att ni snart är i Norrköping igen, med nya krafter och intryck av världen.
Kram Louise

Gråa musen sa...

Finskt rågbröd vet jag inget om. Men förstår om det är just din favorit. Här kör vi med ett riktigt grovt knäckebröd istället och sen lite finklippt gräslök på laxen det är mummms.

ingy sa...

Välkomna hem! :)