måndag 28 september 2009

kroppsgnäll (känsliga varnas)

Idag ringde jag till vårdcentralen angående min rygg som sakta dödar mig. Nåja, det gör livet så det räcker, men något annat fanskap är det allt ryggen håller på med.
Fick rådet att inte lyfta eftersom hon trodde det var bäckenet efter graviditeten som var problemet. Hur nu det är tänkt med en snart åttamånaders här hemma. Men visst, kan ju försöka lyfta mindre. Ska också på order kontakta sjukgymnast nu i veckan och det är ju i alla fall lätt gjort även om jag är rädd det kommer ta tid att få ryggen ok igen.
Vet inte vad jag hade väntat mig. Ville naivt nog att hon skulle säga aaah, det är det här, gör så då försvinner det. Varpå jag genast gör så och vips har en fungerande kropp utan ont i varje steg.
Är lite orolig att värktabletterna jag tagit får både min och Milos mage att krångla. Inte så roligt. För någon. Hon lade in en beställning på några andra så förhoppningsvis får jag dom inom ett par dagar.

Ikväll var det dags för afrodans igen.
Har sagt det förr, men säger det igen. Fy fan vad roligt!
Tyvärr fick jag en sträckning i bakre högra lårmuskeln efter en halvtimme och fick haltande lämna bygnaden och likt en sårad soldat återvända hem i förtid. Väldigt trist då det precis liksom började det där bästa i det hela. Trist också för att jag nu har ont både på vänster och höger sida om kroppen, vilket ytterligare försvårar saker och ting.
En väldigt trevlig sak mitt i allt är dock att om jag nu fick en sträckning i lårmuskeln, innebär ju det att det faktiskt finns en sådan där. En muskel alltså! Jippi. Bara att få veta det gör det nästan värt det onda. Träning ger färdighet var det någon som sa.
Nästa måndag ska jag vara fit for fight och då...

12 kommentarer:

F.d Barnmorskan sa...

Tänk på din hållning och förbättra den genom att låtsas att ett snöre är fäst på din hjässa och drar det upp mot taket. Sträck på ryggraden och dra försiktigt in magen . Försök att slappna av i axlarna och inte spänna bröstkorgen. Genom att böja huvudet bakåt, framåt och åt sidorna kan du hjälpa axlarna att slappna av. Mycket viktigt att komma ihåg även när du ammar. Lycka till.

Anonym sa...

Hej där! Dina stackars muskler, var dom än sitter. Dom ju vilat ganska länge under graviditeten. Sen har du tränat upp olika muskelpartier successivt, började med benen och fötterna, sen armarna och nu i takt med att Milo blir tyngre och tyngre så ger sig ryggen mer till känna än förut. Jag fick ett antal bäckenfrakturer för några år genom en olycka. Fick minimal hjälp då, men tyckte själv jag var skitduktig som lyckades ta mig tillbaka av egen kraft. Tills för några månader sedan. Nu vet jag att jag behövt hjälp från början och du hade nog också behövt sjukgymnastikhjälp från början efter Milos födelse. Jag antar att ingen berättade för dej hur du skulle hantera din egen kropp efter månader av säng- och rullstolsvistelse utan du har själv försökt (som jag) att efter bästa förmåga reda ut olika situationer som uppstått. Jag får nu hjälp av sjukgymnast, hittar ständigt nya muskler, som jag inte trodde fanns. Men jäklar vad skönt det känns, inte bara i ryggen/bäckenet, utan i hela mej! Jag har en himla massa muskler överallt säger min kropp numera.
Å så det här nu då med din bakre högra lårmuskel ikväll. Värme, vila och Alvedon. Jag tycker det hjälper att ha benet i lite högre läge än resten av kroppen när lårmusklerna bråkar (en kudde eller något under låret). Men helt rätt, uppskatta att du har en lårmuskel! Om några dagar har muskeln slutat värka, sen är det bara på´t igen nästa måndag!
Hoppas jag förstått det hela rätt, att Marcus kommer hem i morgon, då får han hjälpa till att bära på Milo så du får avlastning för både rygg och lår. Sen har ju Milo också sin gåstol, så han klarar sig ganska bra på egen hand (eller fot om man så vill).
Ha det gott och jag är fortfarande avis på dina nya stövlar!
//Kram Maggan1!

F.d Barnmorskan sa...

Nu måste jag nog gå in och säga att det där som Maggan säger med värme är inget att rekommendera, tvärtom. Värmen gör att muskeln sväller och då gör det mer ont. Bättre med kyla i så fall och försök tänja ut den onda muskeln.

Ullis sa...

Hej!
Jag har alltid haft mkt problem med min rygg. Sedan snart ett år går jag hos sjukgymnast. Jag har fått rådet - ut o gå. Och 6 st olika övningar för rygg, axlar, nacke. Jag har blivit mkt bättre och märker att om jag slarvar med övningarna så blir jag genast sämre igen. För ett tag sedan låg jag sjuk i 1,5 vecka, kunde inte göra ett dugg mer än vila, och sedan var det som att starta om från noll igen. På så kort tid tappade jag allt det jag byggt upp. Låter tråkigt att man själv skall göra en massa för att bli bra, men jag som alltid varit motståndare till motion ser nu att det faktiskt hjälper att röra på sig. Kram!

Mari sa...

Många tips o råd får du och jag ska komma med ytterligare en fundering... Jag fick min tjej 3 dagar före du fick din Milo och jag har haft ordentliga problem med ryggen efteråt. Kändes som nåt var ur plats och jag for till en naprapath som bara sa nä, nä, det e nog ditt diskbråck (som jag haft får några år sen) som spökar och behandlande därefter utan att kolla om min egna teori stämde. Så jag trodde ju på det då, det var ju hon som var yrkesmänniskan. Efter ett tag sträckte jag lårmuskeln och uppsökte en idrottsmassör (jag hade tagit upp min löpning) som genast kunde se att bäckenet var helt ur plats och därav hade smärtorna i ryggen kommit, samt att ena benet blivit felbelastat -> muskelskadan. Blev remitterad till en kiropraktor som jag nu varit till ett par gånger och jag är som en ny människa! Vad jag vill säja är att man känner bäst sin egen kropp och jag önskar att jag stått på mej hos naprapaten och inte godtagit dennes teori.Speciellt eftersom det inte blev bätttre, bara jag fattigare. Lycka till, ge dej inte förrän du får hjälp som faktiskt hjälper!

Lina sa...

Jag säger bara: hitta en bra naprapat eller kiropraktor! Det är det enda som funkat för mig. Jag hade överjävlig foglossning som gravid, och ett bäcken som krånglar rejält trots att det är 2½ år sen sist. Sjukgymnastövningar är också bra, men att få allting rakt och på plats är det absolut viktigaste!

Grejsar sa...

AJ, med extra stora bokstäver. Har inga råd men vet vad värk är (fibrokärring till yrket ;) ). Jag kan bara ge dig mina sympatier. Hoppas att det inte dröjer allt för länge innan du får träffa en duktig sjukgymnast och kan få riktig hjälp.

Sköt om dig och hoppas att du snart får lindring från ditt onda.

M v h

Karin

Anonym sa...

Maggan 1,du verkar vara en mycket snäll och medkännande liten tant och du ska veta att dina ord till Jonna även värmer mig personligen och får mig lite peppad ibland.Kanske du är en liten rund man i en filharmonie-ensamble som var kväll tar din lilla väska med instrumentet,beger dig hem och äter en liten smörgås,tar en liten whisky och tycker till i lite i olika bloggar ?? Förstår att du inte mår så bra...så allt väl till dig...K 1

Maskroskvinnan sa...

Hej!

Jag fick besvär med ryggen efter att jag fött mitt första barn. Jag gick ut och grävde en hel rabatt. Och där började mina ryggproblem. Jag förstod inte hur försvagad jag blivit genom graviditeten. Det är så lätt hänt. Har man sedan också haft stress i livet, så är det ännu lättare hänt.

Jag är glad att höra att du får hjälp av sjukgymnast. Ofta kan lite göra stor skillnad. Fint att du kan se något positivt med den värkande muskeln.

Det blir säkert bättre. Och sedan börjar Milo gå och då blir det också lättare.

När jag läser det du skriver minns jag mina egna småbarnsår. Tack för att du delar med dig!

Allt gott!
Anna-Karin

Anonym sa...

Hej K 1!
Jag bara måste få tacka för din kommentar till mig här ovan. Det känns ju glädjande att mina ord till Jonna även värmer dej personligen och får dej lite peppad ibland.
Sen kommer resten; Jag är faktiskt känd för att vara både snäll och medkännande, men ännu så länge inte någon liten tant, men lugn - det kommer det också bara jag får lite flera år på nacken!
MEN hur mycket jag än tittar mig i spegeln så ser jag inte den där lilla runde mannen i filharmoniska ensamblen, har ingen väska med instrument (är fullständigt tondöv), gillar inte whisky och läser bara Jonnas och Marcus bloggar. Och jag mår faktiskt bra, förutom min värk i leder och muskler.
Men Du K 1 - allt väl till dej också och jag hoppas jag kan fortsätta att skänka lite värme och peppning till dej också! Har du en egen blogg så kan jag börja läsa den också om du bara ger mig adressen dit.
Ha det riktigt gott! Kram till dej från Maggan1
(Jonna ursäkta att jag använder din blogg för detta lilla inlägg, vill du inte att det publiceras så är det ok för mig!)

Ann-Katrin sa...

Min gudmor är jätteskruttig,och kan absolut inte lyfta. När hennes barnbarn var baby löste hon det genom att gå ner på golvet till barnet, byta blöja liggandes på filt på golvet och så vidare. Fungerade faktist jättebra. Kan du inte lyfta gå ner till lilleman på golvet. Var rädd om dig. Och dansa på!

ullisen sa...

underbar inställning, det där med musklerna alltså.

sög i min friskt av tips du fått här angående ryggen. lyckas till med den och kryas så fort du orkar!