lördag 19 december 2009

trött och framtidsfunderingar

Idag låg jag i sängen till närmare ett. Somnade inte förrän sent inatt då Miloboy ännu inte anammat detta med att sova många timmar i stöten. När ska det komma? Trodde det räckte med att sluta amma fast icke... Det blev inte mycket sova sen heller för någon av oss då killen var hostig och snorig och jag fick göra mitt bästa för att få honom att finna ro genom att klappa stjärten långa morgontimmarna då han låg intill. Skönt att Marcus tog ut honom på fm så jag fick lite vila.
Imorgon ska papps iväg och jobba igen och vi blir bara vi två ett par dagar. Hoppas måendet är bättre så vi kan ta en promenad eller gå och hälsa på någon. Så trist att bara sitta inne.

Jag ska ju börja jobba i februari. Är det tänkt. Lite tråkiga nyheter därifrån får mig att börja sukta efter annat. Men hur ska man egentligen komma på vad man vill göra i sitt liv? Är så pass gammal att börjar jag en bana har jag liksom inte råd eller tid att byta mitt i utan nu är det dags att komma på och finna mitt kall.
Fast hur gör man som sagt?
Är helt rådvill i frågan. Vill göra något meningsfullt och tjäna lite pengar på det. Eller lite förresten. Min personliga ekonomiska situation suger. Eller suger förresten. Den har inte råd att suga. Så illa är det.
Måste göra något.
Men inte ikväll. Läsa sen sova är vad som är på gång just nu.
Så det så.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Att Miloboy inte somnat förrän sent i natt beror kanske på att han är lite snorig och hostig. Han har ju annars haft en period då han sovit ganska bra, om jag inte minns helt fel.
Men skönt att du fick vila lite på fm ändå!
Vi får väl hoppas Milo mår bättre i morgon när ni vaknar så att ni kan ta en promenix på stan alternativt ta en fika nånstans.
Var ju inte kul att du fått tråkiga nyheter från ditt jobb. Vad har du jobbat med innan du fick Milo? Och vad var det för tråkiga nyheter? Det kanske du inte vill skriva om på bloggen och det respekterar jag verkligen i så fall! Frågan är ju fri, likaså svaret! Jag menar inte att lägga mig i på något sätt, bara en allmän liten undran. Vad skulle du vilja göra istället för det jobb du nu är ledig från? Har du några funderingar och önskemål? Något meningsfullt skriver du? Du är ju, precis som Marcus, duktig på att skriva – skulle det kunna vara något även för dig? Tjäna egna pengar vill vi ju alla göra, även om man är två i familjen med inkomst. Så att man som människa känner att man drar sitt lilla strå till stacken.
Ja, det var lite tankar jag fick, kanske blev för personliga, men precis som vanligt – du svarar bara på frågorna om du vill.
Hoppas ni får sova gott! Kram Maggan1

Anna sa...

Jag kan förstå hur du känner det. Är själv arbetslös nu och har inte en aning om vad jag ska göra med mitt liv, och jag är 38 år. Känner dock att det inte finns någon anledning alls att vara rädd för att hamna på fel spår och byta, kanske mer än en gång. För vad är rätt egentligen? Något kan vara jätteintressant, medans något annat kan vara jätteroligt, medans något annat kan ge mycket pengar och något är skittrist. Även om jag såklart önskar att jag hade några kronor att leva på, så känner jag att det inte är det viktiga. Det viktiga är att jag klarar mig ekonomiskt och mår bra. Pratade faktiskt med min frisör, när jag klippte mig häromdagen, om just detta. Hon älskar sitt jobb och hade inte haft någon semester på 3 år. Men så i somras så tog hon några veckor semester och när hon kom tillbaks till jobbet så kände hon att jobbet plötsligt blev ännu roligare och hon hade ännu mera kraft till det. Sedan hade hon insett hur skönt det är att ha fritid, som man hinner göra saker på, som man tycker om. Och få tid för att slappna av och njuta av familj och vänner. Så hon bestämde sig för att börja jobba deltid. Och är numera ledig varje fredag, lördag och söndag ..och det är det bästa hon har gjort i hela sitt liv. Visst har hon mindre pengar. Men hon har mer fritid som hon njuter av och så har hon ett jobb som blivit ännu mer roligt att gå till och jobba med + att hon har fått så otroligt mycket mer ork och glädje. Så hon sa att hon rekommenderar detta till alla nu. Och fler i hennes närhet och även en av hennes kunder har tagit efter och gjort samma sak och alla tycker att det är underbart. För pengar är verkligen inte allt. Utan snarare så är det så, att om man bara har så att man kan betala räkningarna och kan äta mat och göra lite småsaker, så kan det mer än väl räcka, om man har tid att vara med sina nära och kära mer och kunna njuta av livet.
Och jag har alltid resonerat precis likadant. Har alltid önskat mig ett jobb som jag trivs med, men min nästa jobba ska verkligen inte vara 100%. Men det ska gärna vara något som jag känner att ger glädje.

Linuxtjej sa...

Hur är det, har du läst något på universitetet ? Vad har du för utbildning, och vad har du jobbat med tidigare?
Ett tips om du inte vill hoppa på skolan är att gå kvällskurser - då får man pröva sig lite fram i jungeln av ämnen som finns.
Det är aldrig försent att starta om!

Anonym sa...

Hej Jonna!
Har läst dina tankar om hur länge man kan vara borta från sitt barn och att du reagerade på "regeln" att man kan vara borta en dag om man har en ett-åring etc. Jag tror man ska akta sig för att ta en regel och gör den giltig för alla barn utan att reflektera över om den passar just mitt barn. Du och Marcus är de som känner Milo bäst och som vet vad som funkar för honom! Därmed inte sagt att det är lätt att fatta ett beslut för det... Vill dela med mig av ett citat från boken "Ditt kompetenta barn" av Jesper Juul:

"Varje form av uppfostringsmetod är inte bara överflödig, den motverkar också sitt syfte då den gör barnet till ett objekt för sina närmaste"

Låt alltså Milo få lysa i sitt eget speciella ljus och lita på att ni vet vad han behöver men kom ihåg: ingen människa är fullkomlig, alla gör fel. Det är bara att göra så gott man kan...

Tack för din blogg!

Hälsningar Maria B

Gråa musen sa...

På arbetsförmedlingens hemsida finns det ett test som visar vad man passar till för yrke. Rätt kul att göra. Sen behöver man ju inte ta det så allvarligt men som sagt. Rätt kul. Själv blev jag cirkusartist :-)

Louise sa...

Hej Jonna!
Nu, att det går så himla bra för Marcus (som jag är verkligen glad för!) med mycket jobb, tycker jag att han kan stå för era ekonomiska utgifter.Marcus är mycket borta, så det är "ditt jobb" att ta hand om Milo 24/7. Glöm inte detta!
Du ska njuta av er lilla pojke och inte oroa dig för det ekonomiska!
God Jul till er tre!
Hälsningar från
Louise (mormor sedan 3/1)

Rebecca sa...

Det finns nog ingen som kan säga vad du ska göra. Jag valde vägen som var meningsfull för mig, men väldigt dåligt betalt. Jag valde förskollärare. Det är vad jag tycker är roligt, men man får tyvärr acceptera att det är lite pengar och låg status förknippat med det jobbet. Men hellre lite pengar och att jag trivs, än tvärt om.

Jag hoppas du hittar det du söker. På diverse högskolors hemsida brukar det finnas test man kan göra för att få reda på vad man passar som/är intresserad av.

Lycka till! Kram Rebecca

Rebecca sa...

http://www.kyguiden.se/Docs/Test.aspx

http://www8.studera.umu.se/utbildningstestet/

Här är två länkar jag hittade när jag sökte lite snabbt. Hoppas du hittar vad du söker.

Kram Rebecca

Pekingbloggen sa...

Hej håll gärna koll på vår blogg där vi skriver om Norrköping, vad som finns att göra och vad som är på gång, bilder på Norrköping och saker som hänt, m.m.

Annika M sa...

Hoppas du så småningom kommer fram till vad du "vill" i livet. Inte lätt, jag vet. Själv fyller jag 40 snart. Hjälp... vet inte heller vad jag vill.

Det jag vill allra helst är att min minsting, fyraåringen, börjar sova bättre snart. Just nu är han i en period då det är morgon klockan fem. Inte kul när man blivit väckt av storebrors mardrömmar vid 1-tiden, av en lillkille som behövde kissa vid tretiden och en snöplog utanför fönstret klockan fyra....

Är nog bara att inse att det här med sömnen kan vara lite si och så en lång tid med vissa småbarn (min minsting är kurad a la femminutersmetoden-light och somnar alltid så bra själv och har gjort sedan han var sex månader. Men det hjälper inte ändå!). Bäst att göra det bästa av det helt enkelt...

Anonym sa...

Hej! Kanske en vidareutbildning i det du kan, vet ju inte vad du jonbbade med innan ledigheten. Men du måste ju vara intresserad av det, fotografering kanske, frilans. Sälja bilder , foton. Utbilda dig ännu mer i fotografering. Bra en idé. Hoppas lilla Milo blir bra snart, och Kan sova. Du får fundera äver helgerna vad du vill göra , börja om helt är osäkert i nuvarande konjunkturläge. The Playtones vann igår och har dansat igår av pur glädje. Hej så länge

Carro sa...

Delar inte mannen med sig av sina ekonomiska tillgångar. Har själv knappt ingen inkomst - men min man kan ju satsa mycket på sitt jobb tack vare att jag tar hand om de 4 barnen. Alla hans pengar ser han som även mina!

Johanna sa...

Jag känner precis som du . Jag ska börja jobba i mars och det känns alldelles för snart . Jag täncker nästan dagligen på vad jag vill göra resten av mitt liv , för jag vet inte men jag skulle vilja göra en förändring . Problemet är när man forfarande inte vet vad man vill bli trots att jag har en utbildning som tog väldigt många år , Jag har drömmar men man är ju alltid så rädd för att släppa taget . Men en av mina kllegor har i många år pratat om hur hon ville börja göra något annat . Hon började i en liten skala . Och det växte och gick runt för att till slut gå jättebra så hon i höstat kunnde säga upp sig och driver nu stt egna företag och jobbar med sin dröm så jag brukar täncka på henne att drömmar kan faktist slå in och det vet ju du ochså att dom kan.

Jenny sa...

Hej, läst din blogg länge, men första gången jag kommenterar :) Min son är 10 mån och jag har märkt att nyckeln till att sova hela natten är definitivt mat, vi ger både välling o gröt på kvällen vilket han glatt äter, tidigare gav vi enbart gröt vilket gjorde att han vaknade pga hunger. Prova att ge han mer mat som sista mål innan nattning. Plus kolla över dagen totalt oxå, så att han äter tillräckligt, våra söner är ju jämngamla o den energin min son har under dagen kräver sin mat om man säger så :)Har lyckats få min son att sova 20.00-08.00 sedan han va 5 mån. Kanske redan tänkt på detta, men tänkte bara föreslå... Oroa dig inte för ekonomin, din man måste väl tjäna pengar till sin familj så ni klarar er, han är ju med "överallt" just nu känns det som :)
Hoppas det blir bättre på nätterna!

Anonym sa...

Bara sådär, jag undrar hur gammal du är också önskar jag er en riktigt GOD JUL!

Anonym sa...

Alla ni som skiter i er egen inkomst eftersom era män drar in cash till familjen- Jag hoppas att ni och era män även inveserar rikligt i pensionsförsäkringar åt er!

Maria sa...

Självklart ska du se till att du har ett bra jobb och en egen bra inkomst! Att lita på att mannen tjänar pengar osar mycket 50-tal. Lite hjärna och lite hjärta när du väljer bana, men gå inte bara på vad som verkar kul, en trygg inkomst kan låta trist, men det ger en grym frihetskänsla! Kram!