onsdag 8 juli 2009

experten bara tramsar

Spikmattan rules.
Spelar ingen roll vad så kallad expertis inom "vetenskapen" säger. Fråga istället alla de som den verkligen har hjälpt, oavsett varför den gjort just det.
Jag vet personligen vad den lindrat och åtgärdat hos mig och det räcker.
Tror Martin Ingvar själv skulle behöva spikmatta sig lite så han blev på bättre humör och slutade tramsa sig sådär i medierna :-)

Nu ska den här tramsan gå och lägga sig på piggarna och sova bättre tack vare dessa.
God natt.

13 kommentarer:

Gråa musen sa...

Jag tror inte att experterna har haft värk en endaste gång själva. Vet av egen erfarenhet att allt som har med massage och eller avslappning att göra är en lisa för kropp och själ. Spikmattan är totalt ofarlig och innehåller inga kemikalier (i allafall inte som man får i sig) till skillnad från alla värktabbletter som "experterna" så gärna talar sig varma för. Den löser säkert inte all världens problem men den är fantstisk skön. Det räcker för mig. Njut av den du. Det gör jag med. Varje sekund jag ligger där. Är det inte konstigt att det är så lätt att klanka ner på nya ofarliga njutningsmedel men proppa kroppen full med värktabletter det höjer ingen på ögonbrynen för. De säljer för miljard belopp år efter år och man gör numera reklam för dem på tv. Hyckleri och idioti om du frågar mig.

Anonym sa...

Jag har själv ingen erfarenhet av spikmatta, men vet att massage gör underverk på onda muskler. Och det är inte alls trams utan verklighet. Reklam om värktabletter ogillar jag i allra högsta grad. Om man behöver värktabletter tycker jag dom ska vara ordinerade av läkare! Inte via någon tv-reklam från något läkemedelsföretag. En spikmatta kan inte göra någon skada, men det kan läkemedel göra!
God natt!

Anonym sa...

Hej Jonna! Experter kan ha så fel, enligt dem skall jag inte träna gympa, utan fjanta med vanlig sjukgymnastik som gör mig sämre. Vi måste göra det som vi blir bättre av inte experterna. De har väl aldrig haft ont i hela kroppen, dessa gubbs skulle då sjukskriva sig lägga in sig på spa ett halvår.gratis.Har en bra läkare sen jag rutit till , "se du till att någon städar åt mig.". Kram så länge

Båthuspernilla sa...

En vild gissning: Spikmattan ger lindring, bland annat genom att det kroppsegna morfinet endorfin frigörs och smärtlindring ska inte föraktas på något vis, MEN den ger ingen långsiktig reell förbättring. För det krävs i de allra flesta fall behandling med sjukgymnastik (inkl hållningsjusterignar mm), träning och i värsta fall kirurgi.

Kanske är den bra kombo att köra spikmattan för att få lindring, bättre sömn osv och sen leka med en sjukgymnast eller liknande för att långsiktigt bli bättre?

Är själv whiplashskadad och har inte testat spikmattan, men det beror på att min värk försvinner av min rehabträning. Men det tog tid att hitta en sjukgymnast som gav mig rätt övningar.

Sara sa...

Läste du ens artikeln? =) Han säger ju aldrig att spikmattan är trams, utan dess marknadsföring och de "mirakel" den sägs kunna uträtta. Dess effekter är inte bevisade ännu, och han skriver även;

"Det är väl fantastiskt om människor får en självupplevd hälsa. Man ska ha stor respekt för dem som använder de här prylarna"

Anonym sa...

Aha..."spikmattan" är av plast ? Det vill jag kalla tramsigt och fegt! Nä`rå kan säkert hjälpa vissa, är själv sugen på en,men håll med om att det vore en utmaning om det fanns en och annan riktig liten spik?

Anonym sa...

Snälla Jonna. Martin Ingvar talade ur vetenskaplig synpunkt, Tror att han är lite smartare än vad du är. Sluta racka ner på andra,behåll dina synpunkter för dig själv, så fort du inte får medhåll. Tycker att din blogg spårat ur,och väljer därmed att avsluta den. Hej från Gabriella.

Lisa sa...

Men nu måste jag faktiskt protestera. Läs artikeln lite noggrannare (självklart vill kvällsblaskorna som vanligt förstora saker och få bråk att verka större än de är, känner du igen det....). Martin Ingvar säger inte att man inte kan få en skön upplevelse av spikmattorna, och han motsätter sig inte ens att de stimulerar frisättning av oxytocin och endorfiner. Det han upprörs över är den falska marknadsföringen som säger att de kan "BOTA migrän, premenstruella störningar, impotens, övervikt och till och med astma". Något som inte är vetenskapligt bevisat. Det är väl bra om någon protesterar när folk för med osanningar för att tjäna pengar. Det är inget personligt mot ditt användande av spikmatta.
Det är lätt att spy galla och klaga på vetenskapen och sjukvården men tänk istället på vad dessa hårt arbetande människor gör för samhället. Vi är många som är helt beroende av dem för att överleva dagen (pga sjukdom), få barn mm. Var tacksam istället! Martin Ingvar är en duktig vetenskapsman (inte "vetenskapsman") och förtjänar inte att bespottas i bloggar.

Från ett Finnjonnafan som även tror på vetenskapen

finnjonna sa...

Men oj. Jag skojade ju lite. Martin Ingvar är säkert en helt ypperlig vetenskapsman även om han tycker att (citat) -spikmattan bara är trams. Och jag är som sagt en annan tramsa.
Peace.

Anonym sa...

Hahahahaha,Jösses, vad folk gick igång nu då.Jag säger ju det och det håller nog även Martin med om....en och annan riktig SPIK skulle inte vara helt fel.För att få den rätta känslan liksom.

Anna sa...

Jag skaffade min spikmatta i hopp om att kunna bli avslappnad. Har så otroligt svårt för att slappna av och sova är ofta näst intill helt omöjligt för mig. Avslappnad blir jag verkligen när jag lägger mig på min spikmatta. Något jag dock inte hade räknat med var att min värk i nacke och skuldror skulle bli så här mycket bättre. Har haft värk där i 20 års tid och läkare eller sjukgymnaster har inte kunnat hjälpa mig. Men sedan jag börjat ligga på min spikmatta regelbundet så har jag inte alls haft samma värk längre. Det är helt fantastiskt! Sen är det inte bara det, utan min migrän har varit totalt borta också.
Och det är inte någon placeboeffekt, för jag hade inte läst någonting om att den kunde bota något sådant här, egentligen hade jag inte läst någonting om spikmatta innan, hade bara sett att det såldes och var nyfiken på om det kanske skulle kunna få mig att slappna av.
Visst kanske inte min migrän har försvunnit helt och hållet. Men så länge min kropp får denna regelbundna avslappning och smärtan i nacken och skuldrorna inte är så stor, så kommer den kanske kunna hålla sig borta. För jag tror verkligen att spikmattan kan vara superbra för alla möjliga åkommor, dock kanske inte bota dom, men däremot lindra dom. För många saker som onda magar, onda nackar, migrän och annat kan bero på spänningar och stress. Så om man på ett så enkelt sätt kan få regelbunden avslappning så tror jag att det verkligen kan hålla sådana besvär borta.

Anonym sa...

Hej Jonna!
Allt som inte kan bevisas på råttor är dåligt. Men jag skrev tidigare , naturligtvis skall Ingvar respekteras för vad han kan inget tu tal om det. Men alternativ medicin ses av dem som humbug o det gynnar inte patienterna då det inte kan bevisas. Att som jag förutom gå på gym, dansa /mest hemma/ istället för att göra rörelser som jag blir sämre av /får ligga i princip två dar för knäont/utfärdade av sjukgymnaster ses som det är mitt eget fel , så vissa experter är som prinsessan på ärten, istället för att lyssna på patienterna vi är experter på vår kropp. Vi ifrågasätter ju inte deras teoretiska kunskaper. D Ingvar är mycket kunnig.

sachikoblog.com sa...

Som en kille skrev i kommentarerna på min blogg: "Jaa jag har impulsköpt en shaktimatta, och jaa de funkar. De orsakar bl a smärta speciellt när man står på dem".
Hahahaa! Skönaste kommentaren den här veckan.
Jag ska själv köpa en så fort jag får råd för jag tror på att det funkar. Den har ju gjort underverk för J.