onsdag 8 juli 2009

reklampaus och recept

Dans igen som ni vet.
Jonnas havremums alltså. Receptet är lite cirka eftersom jag i princip blandade lite allt möjligt efter egen smak, men ungefär så här skapades det goda kakorna.

ca 150 gram mjukt margarin eller smör, kanske lite mer.
ca 1,5 dl strösocker
Blanda.
ca 4 dl start müsli orginal (eller coops variant som jag använde), funkar säkert med bär och eller hasselnöt med.
ca 2 dl (kanske något mer) vetemjöl
1,5 tsk hjorthornsalt
ca 1/2 dl ljus sirap
Blanda ordentligt och klicka sedan ut i önskad form och storlek. "Degen" ska vara kladdig.
In i ugn 175 grader i ca 10-15 minuter.

Låt det väl smaka.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Shit, missade dansen! Jag kan inte ens skylla på att maken såg på sitt favoritprogram eller liknande. Utan helt enkelt - jag missade det! Har suttit på min altan och njutit av sommarkvällens frid och tystnad, uppblandat med Karlavagnen. Men oj vad jag saknar Marcus och "hans" kvällar med Karlavagnen. Det har kommit ett par lite nyare programvärdar, och ärligt så håller dom inte alls måttet. Dom verkar snarast vilja bli av med samtalen och också emellanåt näst intill lite uppfodrande om att dom "vill tala med". Usch nu blev jag visst lite elak, men det bara for ut från fingrarna.
Nåväl, dansen missad, kan inte göras ogjort. Istället kan jag baka dina goda kakor i morgon! Tack för receptet, jag riktigt längtar efter dom. Riktigt känner sötsuget nu, synd att det är så långt till Norrköping! Måste kolla om jag har något kvar i min lilla godisburk!
God natt hälsar Maggan1

Anonym sa...

Riktigt mums Jonna! Blandat, utklickat, bakat, smakat! Smakat mycket, snart slut!
I och för sig lite kletigt, men enkelt och gott!
Tack för kalaset! //Maggan1